Arkeoloji
Bilgisayar
Bilim
Bitkiler
Biyografi
Biyoloji
Coğrafya
Din
Edebiyat
Ekonomi
Elektronik
Felsefe
Fizik
Genel
Hayvanlar
Hukuk
internet
İslam Ansiklopedisi
Jeoloji
Kimya
Matematik
Müzik
Programlama
Rehberlik
Resim
Rüya Tabirleri
Sağlık
Sinema
Siyaset
Sosyoloji
Spor
Şifalı Bitkiler
Tarih
Teknoloji
Tıp
Tiyatro
Uzay
Yerler
Ziraat
vuhuv.com |
İslam AnsiklopedisiEbu CehilEbu cehil (?/2 - ?/624)
İslam'ın ilk döneminde Peygamber
efendimizin en azılı düşmanı ve Kureyş'in ileri
gelenlerinden biri.
Asıl adı Amr b. Hişam el-Muğira
olup önceleri Ebû'l-Hakem künyesiyle anılırken, müslümanlar
tarafından Ebû Cehil (cehalet babası) diye
adlandırılmıştır. Mekke'deki Kureyş
kabilesinin Mahzûmoğulları boyuna mensup olup Mekkeliler
arasında büyük bir itibara sahip idi.
Peygamber efendimizle aynı yaşlarda olan Ebû
Cehil, ilk anlarından itibaren İslam'a hep karşı çıkmış,
Peygamber efendimize ve özellikle güçsüz müslümanlara var gücüyle
düşmanlık gösterip eza ve cefalarda bulunmuştur.
İslam'ın ilk iki şehidinden biri olan Ammar b. Yasir*'in
annesi Sümeyye, İslam düşmanı Ebû Cehil tarafından
hunharca öldürülmüştür. Hayatı boyunca İslam'a karşı
... Kategori : İslam Ansiklopedisi | Etiket: Ebu Cehil EbrarEbrar
Özü, sözü doğru olanlar. Sadıklar. İyiler. "Barr" kelimesinin çoğuludur. Kelimenin aslı "berr" olup kara anlamındadır. "Birr" sözcüğü buradan alınmış olup çok iyilik etmek anlamındadır (Rağıb el-İsfahanı, el-Müfredat fi Ğaribi'l-Kur'an, Beyrut (t.y), 40). Buna göre "barr", çok iyilik eden; "ebrar" da çok iyilik edenler, anlamındadır.
Ayrıca "birr" sözcüğünde "şuurlu ve delillere dayalı iyilik etme" anlamı mevcuttur. Bakara sûresinde şöyle buyurulmaktadır: "Yüzlerinizi doğu ve batı tarafına çevirmeniz birr (iyilik) değildir. Asıl birr o (kimsenin iyiliği)dir ki, Allah 'a, ahiret gününe, meleklere, kitaba ve peygamberlere inandı; Allah rızası için yakınlara, ... Kategori : İslam Ansiklopedisi | Etiket: Ebrar, ebrarnedir, ebrar kelimesinin anlamı EbediEbedi
Sonu olmamak, daima var olmak. Bu ancak Allah'a
mahsustur. Kelam ilminde Allah'ın ebediliği, Beka sıfatıyla
açıklanmaktadır. Kıdemi sabit olanın ademi mümtenidir.
Kıdemi zatı ile kadîm olan zat, baki ve ebedi olur. Allah
Teala bütün varlıklar üzerine mukaddem olup kendi vücudunun
evveli ve ahiri yoktur. Herşey, bütün varlıklar biter, helak
olur, ancak Allah kalır. Bu, kelime-i tevhidde de ifade edilir: Ancak
Allah vardır... O'nun varlığının önü, sonu
yoktur. O'nun önceliğine başlangıç, sonluğuna
sonluluk yoktur. "O Evvel'dir, Ahir'dir" (el-Hadid, 57/3) ve
"Kainattaki herşey fanidir, yalnız Rabbin bakidir,
ebedidir"(er-Rahman, 55/26-27; Taha, 20/73).
Müminler için ebedi hayat cennettedir: "...onlar
orada ebedî kalacaklardır" (el-Bakara, 2/25). ... Kategori : İslam Ansiklopedisi | Etiket: Ebedi EbcedEbced
Cümel, Cifr, Sayı sembolizmi.
Ebced veya Ebûced, Arap alfabesindeki harflerin kolaylıkla
hatırda kalması için düzenlenen bir harf dizisi ile bu harf
dizisinin her birine tekabül eden bir rakam değeri sistemi ve diziyi
oluşturan sekiz kelimenin ilkinin adıdır.
Harflerin her birine 1'den 1000'e kadar matematik
değerler verilmiştir.
Bu sekiz temel kelime şöyledir: "Ebced,
Hevvez, Huttiy, Kelemen, Se'fes, Karaşet, Sehaz, Dazığ".
Bu kelimeler aslında İbranî, Aramî
Süryani alfabelerinin harfleriyle -sessiz harfleri dikkate alınarak
aynıdır. Alfabe Araplara Nebatîler yoluyla gelmiştir. Sami
alfabelerinin hemen tamamında bir rakam değeri olan harfler
sistemi kullanılmıştır. Eski Ön Asya dillerinden
Akadça ve Asurca'da bile bu değerler
kullanılmıştır.
Yalnız ... Kategori : İslam Ansiklopedisi | Etiket: Ebced Eban B. Saıd B. El-asEban b. saıd b. el-as
İsmi; Eban, Nesebi; Eban b. Said b. el-As b.
Ümeyye b. Abdişems b. Abdimenaf b. Kusay b. Kilab b. Mürre b.
Ka'b b. Lüeyy el-Kuraşî.
İslam'dan önce Eban'ın ailesi iki zümreye
ayrılmış ve bu iki zümre arasında ihtilaf çıkmıştı.
Ailesi İslam'a karşı aşırı muhalif
olanlardandı. Kardeşleri Halid ile Amr İslam ile müşerref
olmuşlardı. Eban ise bunların müslüman olmalarından
dolayı çok hiddetlendi (Üsdü'l-Ğabe, I, 35). "Keşke
Zaribe'de ölmüş olsa idim de, Amr ile Halid'in dine iftira
ettiklerini görmeseydim" mealinde bir şiir de söylemiş
ve bu konudaki üzüntü ve kızgınlığını
dile getirmişti.
Eban, Bedir gazvesinde müslümanlara karşı
savaşan ... Kategori : İslam Ansiklopedisi | Etiket: Eban B. Saıd B. El-as Ebabıl KuslarıEbabıl kusları
Kabe'yi yıkmak üzere büyük bir orduyla gelen
Yemen valisi Ebrehe'nin ordusuna saldıran kuşlar.
Ebabil, Arapça'da "bölükler, sürü, sürüler"
demektir. Kelime, Kur'an-ı Kerim'de Fil sûresinin üçüncü
ayetinde geçmektedir. Fil sûresinde olay şöyle anlatılmaktadır:
"Görmedin mi Rabbin fil sahiplerine ne yaptı? Onların
tuzaklarını boşa çıkarmadı mı? Üstlerine
sürü sürü kuşlar gönderdi. Onlara çamurdan sertleşmiş
taşlar atıyorlardı. Nihayet onları yenilmiş ekin
yaprağı gibi yaptı." (el-Fil, 105/1-5).
Bu olay Hz. Peygamber'in doğduğu yıl
olmuş ve orduda bulunan fil/fillerden dolayı Araplar
arasında "Fil Vak'ası", geçtiği yıl ise
"Fil Yılı" olarak meşhur olmuştur. Olay
kaynaklarda şöyle zikredilmektedir:
Habeşistan Kralı Necaşi Ashame'nin,
Yemen'e hükümdar tayin ettiği ... Kategori : İslam Ansiklopedisi | Etiket: Ebabıl Kusları DövmeDövme
İnsan vücudunun muhtelif yerlerine yüze, kola,
ele, göğse, derinin iğne vb. sivri aletlerle şekle uygun
olarak delinip, üzerine mürekkep, çivit vs. dökülmek sûretiyle yapılan
nişan ve resim hakkında kullanılan bir tabir.
Dövme süs olarak yapılırdı. Cahiliye
Arapları arasında yaygın bir adetti. Bilhassa Arap kadınları
dövme hususunda çok ileri gitmişler, vücutlarının birçok
kısımlarını nakışlarla
doldurmuşlardı. Hatta bazıları vücutlarına,
tapındıkları put şekillerini
kazımışlardı.
Eski Trakyalılarda dövme asalet nişanesi,
eski Yunanlılarda da ahlaksızlık damgası
sayılırdı. Hristiyanlar'da da vücutlarına dövme
usulüyle haç resmi kazıtanlar vardı. Kudüs'e hacca giden
hristiyanlar, kol ve ellerine dövme yaptırırlardı.
Osmanlılar'da yeniçeriler arasında dövme çok yaygındı.
(Tecrid-i Sarih Terr., 351, ... Kategori : İslam Ansiklopedisi | Etiket: Dövme DıyetDıyet
İnsan veya insan uzvunun telef edilmesi
karşılığı olarak verilmesi gereken tazminat, kan
bedeli. Kur'an-ı Kerim'de: "Bir müminin diğer bir mümini,
yanlışlık eseri olmayarak (kasden) öldürmesi, yakışmaz.
Kim, bir mümini yanlışlıkla (hataen) öldürürse, mümin
bir köleyi azad etmesi ve (ölenin) ailesine teslim edilecek bir diyet
vermesi lazımdır. Meğer ki, onlar (o diyeti), sadaka
olarak bağışlamış olsunlar. Eğer (öldürülen),
mümin olmakla beraber, size düşman bir kavimden (Darü'l-Harb
ahalisinden) ise, o zaman öldürenin, mü'min bir köleyi azad etmesi
lazımdır. Şayet kendileriyle aranızda anlaşma
olan bir kavimden (Darü'l-Ahd ahalisinden) ise, o vakit mirasçılarına
bir diyet vermek ve bir mü'min köleyi azad etmek gerekir. Kim ... Kategori : İslam Ansiklopedisi | Etiket: Dıyet DıvanDıvan
İslam ülkelerinde devlet işleri ile alakalı
en yüksek idarî makam. Divanu'l-ceyş, Divanu'l-mezalim, Divan-ı
Humayûn gibi müesseseler, bunun örneklerinden birkaçıdır.
Herhangi bir konu üzerinde tedvin edilmiş eser.
Kaşgarlı Mahmud Beğ'in Divan-ı Lügati't-Türk'ü,
Fuzûlî Divan'ı vs. gibi.
Hükümdarın oturduğu sedir; Osmanlı
devletinde birkaç köyden müteşekkil karye (köy) ile nahiye arasında
küçük bir ünite; mahkeme maksadıyla kurulan yüksek meclis.
Divan-ı Harb, Divan-ı Ali gibi.
Bir amir veya büyük huzurunda eller önde kavuşmuş
olarak saygılı vaziyette durmak; yabancıların
barındığı han veya kervansaray.
İslam devlet teşkilatı içinde bulunan
ve tarih boyunca önemli bir fonksiyon icra eden divan teşkilatı,
ilk defa Hz. Ömer zamanında faaliyete geçirilmiştir. ... Kategori : İslam Ansiklopedisi | Etiket: Dıvan Düsük YapmaDüsük yapma
Kürtaj, ana rahmindeki "cenin"* in herhangi
bir dış etkiyle düşmesi. Bu, kasıtlı olarak ilaç
kullanma vb. ile olabileceği gibi, korku, yüksek bir yerden düşme,
döğülme, hastalık... ile de olur.
Tıpta kullanılan "kürtaj" terimi
ana rahminin içini kazıyarak oniki haftaya kadar olan gebeliklerin
sona erdirilmesi anlamına gelmektedir.
Kürtaj, istenmeyen gebeliği sona erdirmek için
kullanılan bir metoddur; İslam dışı yaşama
biçimini benimsemiş toplumların bir ürünüdür. Onlara göre
kürtajın iki temel sebebi vardır:
1- Gayr-i meşrû gebelikler, 2- Çocuğun
beslenmesi, eğitimi gibi ebeveyni sıkıntıya düşüreceği
sanılan hususlar.
1- İslam'ı yaşama biçimi olarak
benimsemiş bir toplumda zina ve zinaya götüren bütün ilişkiler
haramdır. ... Kategori : İslam Ansiklopedisi | Etiket: Düsük Yapma |