Arkeoloji
Bilgisayar
Bilim
Bitkiler
Biyografi
Biyoloji
Coğrafya
Din
Edebiyat
Ekonomi
Elektronik
Felsefe
Fizik
Genel
Hayvanlar
Hukuk
internet
İslam Ansiklopedisi
Jeoloji
Kimya
Matematik
Müzik
Programlama
Rehberlik
Resim
Rüya Tabirleri
Sağlık
Sinema
Siyaset
Sosyoloji
Spor
Şifalı Bitkiler
Tarih
Teknoloji
Tıp
Tiyatro
Uzay
Yerler
Ziraat
vuhuv.com |
İslam AnsiklopedisiAmıne Bıntı VehbAmıne bıntı vehb
Hz.Peygamber'in annesi. Babası Vehb b. Abdimenaf,
annesi de Berra binti Abduluzza'dır. Ne zaman doğduğu
bilinmeyen Amine'nin 577 yılında hayata gözlerini yumduğu
tahmin edilmektedir.
Kureyş kabîlesi içinde ileri gelen bir kola
mensup olan Amine binti Vehb, güzel konuşan ve zekasıyla
tanınan bir kadındı. Haşimoğulları reisi
olan Abdulmuttalib, Amine'yi oğlu Abdullah'a istedi ve onunla
evlendirildi. Amine ile Abdullah'ın bu güzel evliliğinden Hz.
Muhammed (s.a.s.) dünyaya geldi. Abdullah, Amine hamile iken Suriye'ye
yaptığı bir seferi sırasında Yesrib (Medine)'te
vefat etti. Böylelikle Hz. Peygamber dünyaya yetim olarak geldi. Amine
gebelik ve doğum sırasında hiç bir ağrı ve
sızı çekmediğini anlatmıştır. Resulullah (s.a.s.),
... Kategori : İslam Ansiklopedisi | Etiket: Amıne Bıntı Vehb AmınAmın
Öyle olsun, duamızı kabul et, çok doğru
anlamında dualardan sonra söylenen söz. Özellikle namazda fatihanın
bitiminden sonra söylenmektedir. Arapça'da isim-fiil olarak kabul edilen
kelimelerdendir. Kelimenin İbranice olduğu kanaatleri vardır.
Zira aynı kelimeyi "amen" şeklinde kullanan Yahudi ve
Hristiyanlar bunun Süryanîce "amin" kelimesinden geldiğini
ifade etmektedirler. Bu kelime namazda zikredilmekte ise de, Kur'an'dan
olmadığı bilinmektedir. Hz. Peygamber (s.a.s.) ise,
namaz'da Fatiha Suresi'nin okunması bittikten sonra "amin"
denmesini özellikle emretmiştir. Şöyle ki: "İmam,
Fatiha'yı tamamlayıp amin dedikten sonra siz de ."amin"
deyiniz. Kimin bu sırada "amin" demesi meleklerin o anda
"amin" deyişi ile aynı ana rastlarsa geçmiş günahları
affolunur. " (Müslim, ... Kategori : İslam Ansiklopedisi | Etiket: Amın AmılAmıl
Bir işi meydana getiren, bir eserin ortaya çıkmasına
katkıda bulunan çalışan, amel yapan, görevli ve bir
kimsenin mal, mülk gibi hususlarıyla ilgili bütün işlerini
üzerine alan, memur ve tahsildar gibi kimselere verilen isim
Kur'an-ı Kerîm ahlaki anlamda amili; iyilik
yapanlar ve kötülük yapanlar olarak iki kısımda ele alır.
İyilik amilleri. Allah'ın
rızasını kazanmak için çalışanlar, kötülüklerden
sakınanlar, bollukta ve darlıkta kazandıklarını
Allah yolunda harcayanlar; kızdıkları zaman öfkelerine
hakim olanlar, başkalarının kusurlarım
bağışlayanlar; bir kusur işledikleri zaman, yani
nefislerine zulmettikleri zaman, Allah'ı anarak istiğfar edenler,
isledikleri kusurlarda bile bile ısrar etmeyenlerdir. Onlar için en
güzel ecir ve mükafaat vardır.
"Ve onlar, ... Kategori : İslam Ansiklopedisi | Etiket: Amıl Amme HukukuAmme hukuku
Bir devletin hukukî yapısını, bu
hukukun işleyişini, özel ve tüzel şahsiyetler ve
yabancı devletlerle karşılıklı ilişkilerini
düzenleyen hukuk dalı.
"Amme" kelimesi, "amm, umum"dan
türetilmiş olup kapsama ve kuşatma (şümul ve ihate) anlamınadır.
Her çokluğa, fertleri sayılamayacak oranda çok olan halk
topluluğuna ıtlak olunur. "Amm" kelimesinin ifade
ettiği çokluk, "amme" kelimesinin delalet ettiği
şeyde mübalağalı bir şekilde söz konusu olmaktadır
ki, özetle büyük-küçük, erkek-dişi, zengin-fakir, vb. her yerde
şümulü anlatır. Bu bakımından amme velayeti, amme
hukuku (kamu hukuku), amme riyaseti, amme idaresi (kamu yönetimi),
amme müesseseleri, (kamu kurumları) amme kudreti (kamu otoritesi),
amme hizmeti (kamu hizmeti) terimlerinde bu genel ve ... Kategori : İslam Ansiklopedisi | Etiket: Amme Hukuku AmmAmm
Delalet ettiği bütün ferdleri sınırsız
olarak içine alan ve birçok şeyi ifade eden lafız. Lafız,
bir cümle içerisinde birçok şey akla getiriyor ve onların
hepsini ifade ediyorsa o kelime amm'dır.
Bu tarif çerçevesinde amm'da üç ayrı
şart aranır:
1- Amm'ın içine aldığı ferdler (maddi
veya manevî olsun) ikiden fazla sayı olmalıdır. Bir'e veya
ikiye delalet eden bir söz amm değil has'tır.
2- Lafız sınırsız ve
sayısız olacak. Yani lafzın bütün ferdlerine değil
sadece bir kısmına, yahut bazısına delalet ederse
yine amm değildir.
3-Bütün fertleri içine alacak. Bazı ferdler lafzın
kapsamının dışında kalırsa böyle bir ifade
amm olmaz.
Amm, "mutlak" ile ... Kategori : İslam Ansiklopedisi | Etiket: Amm AmentüAmentü
İman ettim anlamında, iman esasları
hakkında kullanılan tabir.
Amentü kelimesi Arapça olup 'amene" fiilinin
nefs-i mütekellim vahdesi (di'li geçmiş zamanın 1. tekil
şahsı)dır. Türkçe'de "inandım" demektir.
Terim olarak ise, iman esaslarını ifade için kullanılır.
Zira Arapça'da inanç esaslarını topluca bildiren cümleler
"amentü" kelimesiyle başlamaktadır ki şu cümlelerdir:
"Amentü billahi ve melaiketihi ve kütübihî ve rusulihî
ve'l-yevmi'l-ahiri ve bi'lkaderi hayrihî ve şerrihî mine'llahi
teala". Bu cümlelerin Türkçe karşılığı
şöyledir: "Ben, Allah'a, meleklerine, kitaplarına,
peygamberlerine, ahiret gününe ve kadere, hayır ve şer her
şeyin Allah'ın yaratmasıyla olduğuna inandım."
İşte müslümanın amentüsü yani inanç esasları bu
cümlelerde formüle edilmiştir. Bu formül elbette ayet ... Kategori : İslam Ansiklopedisi | Etiket: Amentü Amel-ı SalıhAmel-ı salıh AMEL-İ SALİH
İyi, güzel, faydalı, sevaba ve Allah'ın
rızasına sebep olacak, haram sınırına girmeksizin
kişinin iman, iyi bir niyet ve ihlas ile yapmış
olduğu davranışlar .
"Amel", iş manasına gelir. "salih"
ise, elverişli, yararlı, yarayışlı demektir.
Dolayısıyla amel-i salih; kişiye ahiret saadetini
sağlamaya, Allah'ın rızasını kazanmaya
elverişli olan, Allah katında bir değer ifade eden
davranışlardır .
İmanı kuvvetlendiren,
sağlamlaştıran, onu çepeçevre sararak koruyan salih
amellerdir. Amel-i salih Kur'an-ı Kerîm'de doksan küsür yerde doğrudan
doğruya veya dolayı olarak emredilmiştir. Salih amelden
sözeden ayetler genellikle, önce imana değinerek başlarlar.
Bunların hep "İman edip salih amel isleyenler..."
şeklinde oldukları görülmektedir. Bu da ... Kategori : İslam Ansiklopedisi | Etiket: Amel-ı Salıh Amel-ı KesirAmel-ı kesir
Çok amel, çok iş.
Amel sözlükte; iş, eylem, hareket demektir. Kesîr
ise çok anlamına gelir. Sıfat tamlaması olarak "çok
hareket" demektir. Fıkıhta namazı bozan işlerle
ilgili olarak kullanılan bir terimdir. Bir kimse namazda iken,
dışarıdan gören kimsenin onun namazda olmadığında
şüphe etmeyeceği derecede ilave hareketler yapıyorsa buna
"amel-i kesir" denir. Eğer dışarıdan bakan
kişi, namaz kılanın namazda olup olmadığında
şüphe ederse, buna "amel-i kalîl (az hareket)" denir.
Namazda yapılan çok hareket (amel-i kesir) namazı bozar. Mesela
namaz kılan kimsenin, namaz içinde ceketini çıkarması,
çorap giymesi, birisiyle konuşması gibi. Paltonun eteklerini
toplama, takke veya sarığı düzeltme gibi hareketler ise az
... Kategori : İslam Ansiklopedisi | Etiket: Amel-ı Kesir Amel DefterıAmel defterı
İnsanın dünya hayatında
yaptığı iyi ve kötü bütün işlerin sözlerin kayıt
edildiği defter. Bu defter sesli bir film misali insanın her türlü
hal ve hareketini, konuşmalarını zapt eden bir defterdir.
Bu kayıt ve zabıtlarla insan ahirette hesaba çekilecek, bu
defter insanın leh veya aleyhinde bir şahid olacaktır.
Kur'an'da "kitab" olarak zikredilmektedir .
Dünya hayatında devamlı olarak insanla
beraber bulunan ve onun yaptıklarını kaydeden melekler
vardır. Kur'an-ı Kerîm bu melekler hakkında şöyle
buyurur:
"...Halbuki üzerinizde gözetleyici melekler var,
şerefli yazıcı (melekler). Her ne yaparsanız bilirler"
(el-İnfitar, 82/10-12). "O, (İnsan) her ne söz söylerse
muhakkak yanında hazır bir gözcü vardır" (Kaf,
... Kategori : İslam Ansiklopedisi | Etiket: Amel Defterı AmelAmel
İş, vazife, hareket, idare, daire,
işlemek, yapmak, davranış, etki, ibadet, hayırlı
iş. Daha ziyade canlıların bir maksatla
yaptıkları işe amel denir. Yapılan işte bir gaye
ve maksat yoksa buna fiil denir, amel denmez (Ragıb el-Isfahanî,
Müfredat, 348). Çoğulu "a'mal" gelir. Gramerde amel,
amilliği, yani bir kelimenin diğer bir kelime üzerindeki
tesirini ifade eder.
Amel, iyi (salih) ve kötü (seyyi') amel olmak üzere
ikiye ayrılır. insan yeryüzüne, nasıl
davranışlar göstereceği, iyi ve kötü amellerden neler
yapacağı belli olsun diye çıkarılmıştır.
Ayetlerde; "Hanginizin daha iyi amel işleyeceğini denemek için
ölümü ve hayatı yaratan O'dur" (el-Mülk, 67/2), "şüphesiz
ki, sizi biraz korku, açlık, ... Kategori : İslam Ansiklopedisi | Etiket: Amel |