Arkeoloji
Bilgisayar
Bilim
Bitkiler
Biyografi
Biyoloji
Coğrafya
Din
Edebiyat
Ekonomi
Elektronik
Felsefe
Fizik
Genel
Hayvanlar
Hukuk
internet
İslam Ansiklopedisi
Jeoloji
Kimya
Matematik
Müzik
Programlama
Rehberlik
Resim
Rüya Tabirleri
Sağlık
Sinema
Siyaset
Sosyoloji
Spor
Şifalı Bitkiler
Tarih
Teknoloji
Tıp
Tiyatro
Uzay
Yerler
Ziraat
vuhuv.com |
İslam AnsiklopedisiIstıareıstıare
Aradaki benzerlik ilişkisinden dolayı, bir
ibarenin dilde kullanıldığı hakiki mananın
dışında başka bir anlam için kullanılması.
Hakiki anlam ile mecazî anlam arasında mutlaka bir benzerlik
ilişkisinin bulunması gerekir. Amaç, anlama daha çok kuvvet ve
açıklık kazandırmaktır. İstiare, lügavî mecaz
kısmına girer.
Mesela Kur'an-ı Kerim'de şöyle buyurulmaktadır:
"Gök ve yer onlar için gözyaşı dökmedi" (ed-Duhan,
44/29). Burada, Hz. Musa'yı dinlemeyen ve Firavn'a boyun eğerek
ona uyan İsrailoğullarının Kızıldeniz'de
boğulmalarına gökte ve yerde kimsenin üzülmediği
beliğ bir şekilde anlatılmaktadır. Bilindiği gibi,
gözyaşı dökerek ağlayan insandır. Burada gök ve yer
insana benzetilmiş, kendisine benzetilen; insan hazfedilmiş,
benzetilen gök ve yer zikredilmiştir. Onun özelliklerden ... Kategori : İslam Ansiklopedisi | Etiket: Istıare Israılıyatısraılıyat
İsraîlî bir kaynaktan yazılı ya da sözlü
olarak aktarılan olay ve kıssalar. İsrailiyye kelimesinin
çoğuludur. Kur'an'da zikredilen meşhur on iki Yahudi kolunun
atası olan Hz. Yakub'un ismi veya lakabı İsrail'dir.
"Tevrat indirilmeden önce, İsrail'in (Ya'kub'un) kendisine
haram kıldığı şeyler dışında,
İsrailoğullarına bütün yiyecekler helaldi" (Alu
İmran, 3/93). Yahudiler Kur'an'da genellikle Benû İsrail (İsrailoğulları)
olarak anılırlar. İbranice olan İsrail kelimesi,
"kul" anlamına gelen "isra" ile, Allah
anlamına gelen "İl"den oluşup "Allah'ın
kulu" demektir. Ancak Tevrat'taki bir bölüme dayanarak, İsrail
kelimesinin "Allah'la uğrasan" anlamına da
kullanıldığını söyleyenler vardır.
"...Ve ona dedi: Adın nedir? Ve o dedi: Ya'kub. Ve dedi:
Artık sana Ya'kub ... Kategori : İslam Ansiklopedisi | Etiket: Israılıyat Israılogullarıısraılogulları
Hz. Ya'kub (a.s)'ın oniki oğlunun soyundan
gelenler. İsrail, Hz. Ya'kub'un lakabıdır. İsrail (yasız);
İsrail (yasız, hemzesiz); İsrayıl (hemzenin ya'ya
dönüşmesiyle); İsrael (hemzenin fethiyle); İsrail (hemzenin
esresiyle) şeklinde de okunur. İbranîcede bunun manası
safvetullah veya Abdullah demektir. Bu ünvanda Yahudileri imana bir
tahrik vardır ki, anlamı şu olur: Ey Allah'ın güzide
bir kuluna tevrat ehli! Allah'ın size olan nimetlerini
hatırlayın... (Elmalılı Hamdi Yazır, Hak Dini
Kur'an Dili, I, 334).
Ya'kub soyundan gelenlere veya diğer bir deyimle,
İbranilere benu İsrail yani İsrailoğulları denir.
İshak oğlu Ya'kub'un en büyük oğlu "Judo veya
Yahuda"dır. Hz. Ya'kub'un oniki oğlu ve soyuna benu
İsrail (İsrailoğulları) denildiği ... Kategori : İslam Ansiklopedisi | Etiket: Israılogulları Israk Namazıısrak namazı
İşrak, güneşin doğuşundan
ufukta bir veya iki mızrak boyu yükselinceye kadar geçen zamandır.
Güneşin ufukta görünüşte bir mızrak yükselmesi
astronomicilere göre beş derece yükselmesi demektir. Ebû
Hanîfe'ye göre bu süre içinde namaz kılmak mekruhtur.
İşrak namazı, sabah namazından
sonra güneş doğup, kerahet vakti çıktıktan sonra iki
veya dört rekat olarak kılman nafile bir namazdır.
Diğer nafile namazlar gibi işrak namazı
kılanlar, bu namazı kuşluk namazından ayrı olarak
ve ondan önce kılarlar. Aslında işrak namazı
kılındığı sırada kuşluk
namazının vakti de girmiş bulunmaktadır.
Hz. Peygamber'in güneş doğup, kerahet vakti
çıktıktan sonra "Duha namazı", sıcak
şiddetlenince de "Evvabîn namazı"
kıldığına dair ... Kategori : İslam Ansiklopedisi | Etiket: Israk Namazı Israfıl (a.s)ısrafıl (a.s)
Sûr'a üfleyecek olan melek; dört büyük melekten
birisi olan İsrafil kıyamet günü Sur'a üflemekle vazifeli
melektir. Kıyamet günü Allah'ın emri ile iki defa Sûr'a
üfleyecektir. "Sûr'a üflenince, Allah'ın dilediği bir
yana, göklerde olanlar, yerde olanlar hepsi düşüp ölür. Sonra
Sûr'a bir defa daha üflenince hemen ayağa kalkıp
bakışıp dururlar" (ez-Zümer, 39/68).
İsrafil'in birinci üflemesi ile yer ve gökteki
bütün canlılar ölecek ve dünya hayatı sona erecektir.
İkinci defa üflemesiyle de bütün canlılar dirilecek ve ahiret
hayatı başlayacaktır. Sûr'un ilk üflenişine "nefha-i
ûla"; ikinci üflenişine "nefha-i saniye" denilir.
İsrafil (a.s)'a Sûr'a üfüreceği için Sûr Meleği de
denilmiştir. Peygamber (s.a.s)'e Sûr'un ... Kategori : İslam Ansiklopedisi | Etiket: Israfıl (a.s) Israfısraf
İnsanın sahip olduğu nimetleri gereksiz
ve aşırı tüketmesi. Bu tür bir davranış,
İslam tarafından uygun görülmemiş ve insanoğlunun
yeme, içme ve harcama konusunda belirli bir denge içerisinde kalması
istenmiştir. Cenab-ı Hak, Kur'an-ı Kerîm'in çeşitli
yerlerinde bu hususa işaret etmiştir: "Elini
bağlı olarak boynuna asma. Onu büsbütün de açıp saçma.
Sonra kınanmış pişman bir halde oturup
kalırsın" (el-İsra, 17/29). Burada "boynuna asma"
tabirinden cimrilik etmenin kasdedildiği belirtilmektedir. "Açıp
saçma" tabirinden ise, israf olduğu belirtilmektedir. Bu iki
husus da birbirinin zıddı olan fakat tasvip edilmeyen
alışkanlıklardır. İkisinde de hem kişiye hem
de topluma sayısız zararlar bulunmaktadır.
Başka bir ayette Cenab-ı Hak, "Ey
... Kategori : İslam Ansiklopedisi | Etiket: Israf Isra Suresıısra suresı
Kur'an-ı Kerîm'in onyedinci sûresi. İlk
ayetinde Peygamberimizin Miracından bahsedildiği için "gece
yürütmek" anlamına gelen "İsra" adını
almıştır. Bu sureye "Subhan" ve "Benû
İsrail" sûresi de denilmiştir. Ayetlerinin
sayısı, Kûfelilere göre 111, diğerlerine göre 110'dur.
26, 32, 33 ve 57. ayetlerle 73-80 arası ayetler. Medine'de,
diğerleri Mekke'de inmiştir. Kelime sayısı 1563, harf
sayısı ise 6460'dır. Ayet sonlarına ahenk veren
fasılaları "elif" ve "ra" harfleridir.
Hz. Aîşe'den rivayet edildiğine göre
Peygamber efendimiz İsra ve Zümer sûrelerini okumadıkça
uyumazdı (Tirmizî, Deavat, 22).
Abdullah b. Mes'ud da İsra, Kehf ve Meryem
sureleri için: "Onlar ilk gelen surelerdendir ve onlar, benim ilk
servetimdendir", demiştir ... Kategori : İslam Ansiklopedisi | Etiket: Isra Suresı Israısra
Gece yürüyüşü, geceleyin yaya veya binekli
olarak yapılan yürüyüş. Istılahta; Hz. Peygamber (s.a.s)'in
gece Burak isimli bir binitle Mekke'den Kudüs'teki Beyt-i Makdis'e
götürülmesi hadisesidir. Buradan Hz. Peygamber Mi'raca çıkmıştır.
İsra hadisesi Kur'an ile sabit olduğu için
bu hadisenin inkarı mümkün değildir. Kur'an-ı Kerîm'de
bu olay şöyle anlatılmıştır: "Kulu (Muhammed)'i
geceleyin, Mescid-i Haram'dan çevresini mübarek kıldığımız
Mescid-i Aksa'ya ayetlerini göstermek için götüren Allah noksan sıfatlardan
münezzehtir. Şüphesiz ki O, Semî'dir, Basir'dir" (el-İsra,
17/1). Ayet-i Kerimenin ifadesine göre isra hadisesi ruhanî bir hadise
değildir. Hz. Peygamber bedeni ile birlikte Beyt-i Makdis'e götürülmüştür.
İsra'dan sonraki safhanın, yani mi'rac hadisesinin
yalnızca ruhanî olduğunu bazı ... Kategori : İslam Ansiklopedisi | Etiket: Isra Isnadısnad
Rivayet lafızları ile sözü nakledenlerin
isimlerini açıklayarak söyleyenine ulaştırmak. Bu
anlamıyla isnad masdardır. İkinci bir anlamı ise isnad
hadisin tariki yani senedini ifade eder. Senet anlamında
kullanıldığında ise isimdir.
Bu ıstılaha göre senet ile isnad farklı
anlamlardadır. Senet ravilerin isimleri isnad ise ravilerin
isimlerini "ahberena" "haddesena" ve "an"
gibi lafızlarla birlikte zikretmektir.
Mesela: "Ahberena Malik'an Nafi"an
Abdillah b. Umer enne Resulullah sallallahu aleyhi ve's-sellem kale la
yebi' ba'dukum'ale bey'i ba'z" (Bazılarınız
diğerlerinizin alışverişi üzerine alışveriş
yapmaya kalkmasın). Bu hadiste Malik, Nafi, Abdullah b. Ömer
senettir. Bu senedin "ahberena", "haddesena" ve
"'an" lafızlarıyla zikredilmesi ise isnaddır.
Ancak isnad ekseriyetle senedle eşanlamlı
... Kategori : İslam Ansiklopedisi | Etiket: Isnad Isna Aserıyyeısna aserıyye
Şiî mezheplerden aynı zamanda İmamiyye
diye de bilinen mezheb.
Onikiciler. Oniki imam tanıyan Şiîler.
Şiîlerin içinde ilk yedi imamı imam tanıyan fırkaya
"Sebiyye" yediciler denildiği gibi oniki imamı kabul
edenlere de oniki imamı tanıyanlar anlamında "isna aşeriyye"
denilmiştir.
Oniki imamlar diye bilinen bu fırkanın
mensupları aralarında birçok ihtilaflara düşmüşler,
gruplara. ayrılmışlardır. Bu ihtilafların
kaynağı imamlarla ilgili olan düşüncelerin farklı
olmasıdır. Bilhassa son imam, imam-ı Muhammed Mehdî ile
ilgili kanaatlar birçok isna aşeriyye fırkasında
farklı farklıdır. Oniki imam sırasıyla
şunlardır. 1. Ali el-Murtaza, 2. Hasan el-Mücteba, 3. Hüseyn
eş-Şehid, 4. Ali Zeynü'l-Abidîn es-Seccad, 5. Muhammed
el-Bakir, 6. Cafer es-Sadık, 7. ... Kategori : İslam Ansiklopedisi | Etiket: Isna Aserıyye |