Ahfad
Ahfad Torunlar. "Hafîd" kelimesinin çoğulu
olup, bir kimsenin sonuna kadar olacak çocuklarını ihtiva eder.
Şöyle ki, oğul ve kızların çocukları ve bu
torunların çocukları. Sonuna kadar hepsi ahfaddır.
İslam hukukunda ahfad'a dair muhtelif
meselelerde bazı hükümler vardır. Mesela vakıf konusunda,
ahfada dair hükümlerden bazıları şöyle sıralanabilir.
Birisi yaptığı vakfın gelirini "evladıma
şart ettim" dese, bu vakıf sadece o kişinin çocuklarını
kapsar, torunlarına şamil olmaz. Başka bir görüşe göre
bu şart ahfada da şamildir.
Vakfedenin sözünde evlad tabirinin, ahfada da
şamil olduğuna dalalet eden bir delil, bir karine bulunursa bu
vakıfa ahfad da dahil olur. Bu konuda da alimler arasında
ihtilaf yoktur. Mesela vakıf yapan kişi, "vakfımın
gelirini, nesiller boyunca evladıma şart ettim" dese, bu
vakfın içine ahfad da dahil olur (Ömer Nasuhî Bilmen, Hukuk-ı
İslamiyye ve Istılahat-ı Fıkhiyye Kamusu, I, 360)
Nikah konusunda ahfadın hükmü ise, kişinin
kesinlikle, erkek olsun kadın olsun, bunlarla evlenememesidir. Böyle
bir evlilik dinen haram ve yapılan akid de batıldır. Ahfad
kişinin furû'una girdiğinden nesebî yakınlığı
dolayısıyla evlenmesi yasak olan zümreler içinde sayılmıştır.
Aynı şekilde ahfad furû' içinde yer aldığından,
kişi kendi ahfadına zekat veremez.
Miras konusunda ise, evlad var iken ahfad hacb*edilir.
Yani ölen kişinin mirasına önce evlatları, şayet
bunlar öldüyse, bunların çocukları, yani torunlar, belli
esaslar ve usûller dahilinde mirasçı olurlar.
Öbür taraftan muhtaç olan baba, dede ve annelerin
nafakaları da evlad veya ahfad üzerinedir. Fakat muhtaç olan bir
kişinin oğlu veya kızı varsa, bu durumda ahfadının
bu kişiye nafaka vermesi gerekmez. (Bilmen, a.g.e. II, 500 vd.)
Talat SAKALLI
Sitemizde yer alan tüm içerikler internet ortamından toplanmış ve derlenmiştir. Yer alan bilginin doğruluğu garanti edilmemektedir. Yanlış bilgi için tarafımıza sorumluluk yüklenemez. Yanlış bilginin doğuracağı etkenlerden sitemiz ve yöneticileri sorumlu tutulamaz.