Ahruf
Ahruf Yedi harf. Terim olarak Ahruf-i Seb'a, Tefsir tarihinde
birçok ihtilafa sebep olmuş bir konudur: Kur'an-ı Kerim'in
yedi harf üzerine nazil olduğu hususunda rivayet edilen bir hadîs-i
şerifte Hz. Peygamber (s.a.s.) şöyle buyurur: "Bu Kur'an
yedi harf üzere nazil olmuştur. Öyleyse size kolay gelenini okuyun.
" Bu konuda ufak tefek farklılıklarla pek çok hadis, hadis
mecmualarında yer alır (Buharî, Fadailü'l-Kur'an, 27, Tevhid,
53, Bed'ül-Halk, 6, Mürteddin, 9, Husumat, 4; Müslim, Misafirîn, 270;
Ebu Davud, Vitr, 22; Tirmîzî, Kur'an, 9; Nesai, İftitah, 37; Ahmed
ibn Hanbel, Müsned, V, 16,41, 114, 124, 127, 128, 132)
Hz. Peygamber (s.a.s.)'in hadisinde geçen yedi harften
ne kastedildiği tam olarak bilinemediği için bu yedi rakamının
değişik yedi şeye delalet ettiği ifade edilmiş
ve bunun tabiî sonucu olarak bilginler arasında görüş
ayrılıkları meydana gelmiştir. Bazı alimlere
göre yedi harften kastedilen yedi şey şunlardır: Emir,
Nehiy (yasak), Helal, Haram, Muhkem, Müteşabih, Emsal. Diğer
bazılarına göre ise, yedi harften maksat, yedi kıraattir.
İslam bilginleri arasında yaygın olan görüşlerden
biri olarak, Kur'an-ı Kerim'in yedi harf üzere nazil oluşundan
maksat, onun yedi lehçe ve yedi lûgat üzere inişidir. Süfyan b.
Uyeyne (v. 198/812), Abdullah İbn Vehb, (v. 197/812), Taberî (v.
310/922), Tahavî (v. 321/933) ve diğer birçok ilim erbabına göre
yedi harften maksat, yakın manada olan değişik lafızlardır.
Ebû Ubeyd el-Kasım b. Sellam (ö. 223/837)'a göre yedi harften
maksat, yedi Arap lûgatıdır. el-Kadi İbnu't Teymiyye ise,
yedi harfin yedi kıraat olduğunu ifade eder.
Kur'an-ı Kerîm'in yedi harf üzere nazil olduğunu
gösteren ve ufak tefek rivayet değişiklikleriyle bize
ulaşan hadisi şeriflerin hepsi sahihtir. Hatta Ebû Ubeyd
el-Kasım b. Sellam, bunların mütevatir olduklarına hükmeder.
Prof. Dr. Muhammed Abdü'l-Azîm ez-Zerkanî, Menahilu'l-İrfan fi
Ulumi'lKur'an, Kahire 1362/1943, I, 139)
Ancak, bu yedi harfin neyi ifade ettiği hususunda
alimler arasında bir türlü ittifak hasıl
olmamıştır. Merhum şehid, Prof. Dr. Subhi es-Salih bu
konuda şunları kaydeder: "Bu yedi harften maksat -Allahu 'alem-
bu ümmet için kolaylık gösterilen yedi vecihtir. Okuyucu bu yedi
vecihten hangisiyle Kur'an'ı okursa, isabet eder. Hz. Peygamber (s.a.s.)'ın
"Cebrail bir harf üzere bana okuttu. Ona müracaat ettim ve tekrar
tekrar müracaatımı yeniledim, nihayet yedi harfe
ulaştı." (Buharî, Fedailu'l Kur'an, V; Müslim,
Müsafrin, 272; Ahmed b. Hanbel, Müsned, I, 264, 299, 313) tarzındaki
Hadis-i Şerifi bu hususu açıkça ifade eder gibidir. "
(Dr. Subhi es-Salih, Mebahis fi Ulûmi'l-Kur'an, Beyrut 1969, s. 108)
Abdülbaki TURAN
Sitemizde yer alan tüm içerikler internet ortamından toplanmış ve derlenmiştir. Yer alan bilginin doğruluğu garanti edilmemektedir. Yanlış bilgi için tarafımıza sorumluluk yüklenemez. Yanlış bilginin doğuracağı etkenlerden sitemiz ve yöneticileri sorumlu tutulamaz.