Ahsen
Ahsen En güzel, en iyi, çok güzel manasına gelen
Kur'anî bir tabir. Kur'an-ı Kerim'de çok geçmektedir. Hadîslerde
ise, ahlak, huy, ses, amel, kaza ve hidayet terimleriyle kullanılmıştır.
Bu hadisler, daha çok ahlakla ilgili hadislerdir. "İman yönünden
inananların en kamili, ahlak bakımından en güzel olanıdır."
(Ebu Davud, Sünne, 14) gibi.
"Ahsenü'l-hadis" söz ve kelamın en güzeli
demektir. Bu tabir de Kur'an-ı Kerim için kullanılmaktadır:
"Allah kelamının en güzelini indirdi." (ez-Zümer,
39/23) Ahsen'ül halıkîn; yaratıcıların en iyisi
manasındadır. Çünkü, Cenab-ı Hak herşeyi en güzel
bir şekilde yaratmıştır. Bu tabir, "halk" ve
"yaratma" fiilinin Allah'dan başkalarına da nisbet
edileceğini göstermektedir. "Ahsenü'l-Kassas", En güzel
anlatış veya en güzel kıssa demektir. Bunun da Kur'an'da
bir yerde geçtiği görülmektedir. "Bu Kur'an'ı
vahyetmemizle biz sana kıssaları en güzel şekilde
anlatıyoruz. Oysa daha önce sen bunlardan habersizdin. " (Yusuf,
12/3) Bu ayete göre, Ahsenü'l-Kassas; kıssaların en güzeli
manasına gelmektedir. Bu arada "en güzel beyan" olarak da
mana verilmiştir "Ahsenü't-takvîm", En güzel şekil,
biçim, tarz manasındadır. "Gerçekten biz insanı en güzel
bir biçimde yarattık. " (et-Tin, 95/4) Takvîm, eğriyi düzeltmek,
kıvama ve düzene koymak, kıymetlendirmek manalarına
gelmektedir. Müfessirler, bu ayetteki güzellik ve kıymetliliğin
hem maddî ve hem de manevî olduğunu söylemişlerdir.
İnsan maddî yönlerinden olduğu gibi; manevî bakımlardan
da diğer canlılardan daha üstündür. Özellikle bu manevi
yönler: İyiyi kötüden ayırma, gönül zenginliği, ahlak
güzelliği gibi hususlarda kendisini daha belirgin bir şekilde göstermektedir.
Şamil İA
Sitemizde yer alan tüm içerikler internet ortamından toplanmış ve derlenmiştir. Yer alan bilginin doğruluğu garanti edilmemektedir. Yanlış bilgi için tarafımıza sorumluluk yüklenemez. Yanlış bilginin doğuracağı etkenlerden sitemiz ve yöneticileri sorumlu tutulamaz.