Akli Delıl
Akli delıl Delîl; "Mürşid, rehber, kılavuz"
anlamlarına gelir. Istılahda ise, "bilinmeyen şeylerin
bilinmesini mümkün kılan şeydir." Veya "Kendisine
iyice bakarak ve düşünerek, istenilene götüren şeydir."
(el-Cüveynî, el İrşad, Mısır, 1369/1950, 8; elCürcanî,
et-Ta'rîfat, İstanbul 1253, 61, et-Tehanevî, Keşşafu
ıstılahati'lfünûn, İstanbul 1984, I, 492).
Delîl, bize rehberlik eder ve bir şeyin
doğru veya yanlış oluşu hakkında bizi bilgi
sahibi ederek yol gösterir. Olumlu veya olumsuz, hüküm vermemizi sağlar.
Delille öğrenilen ve doğruluğu kanıtlanan şeye
"medlûl" denir.
Delîller bir bakıma, aklı ve naklî (sem'î)
olmak üzere ikiye ayrılır. "Vahye ve işitmeye dayanan
delîle" naklî delîl denir. Naklî delile dînî delîl de
denmektedir. Kur'an ve hadislerin bildirdikleri, naklî delillere
dahildir. Aklı delil ise; "mukaddimeleri (önermeleri), akla
dayanan delildir. Aklî ve naklî deliller, kat'î ve zannî olmak üzere
ikiye ayrılırlar. Kesin olarak medlûlü isbat eden aklî
delile burhan (ve huccet)* denir. Önermeleri kesin olmayan aklî delile
de hatabe adı verilir.
Burhan; zekî ve kültürlü insanların,
inceliklerini anlayıp yararlanabilecekleri delîl çeşididir.
Mesela: "Alem değişkendir, her değişken hadistir
(sonradandır)" delîli bir burhandır. Cahil ve kültürsüz
insanlar burhanı anlamaz. Burhan, münakaşa ve münazaralarda
geçerliliği olan bir delildir.
Hatabî deliller ise, kafası olumsuz fikirlerle
şartlanmamış kimseleri ikna edebilen delillerdir. "Bir
yerde iki yönetici olmaz" ifadesi bir hatabî delîl sayılır
Bu tür delillerin mukaddimeleri, genellikle doğruluğu kabul
edilmiş ifadelerdir.
Kesinlik ifade eden aklî delillere yakîniyyat denir
ki, bunların altı türü vardır;
1) Bedîhiyyat: Aklın, bir delîle ihtiyaç
duymadan, apaçık bir şekilde hemen biliverdiği bilgilerdir.
Bunlara evveliyat da denir. "Bir, ikinin yarısıdır",
"Bütün, parçasından büyüktür" gibi.
2) Müşahedat: Aklın duyu organlarıyla
verdiği hükümlerdir. "Güneş,
aydınlatıcıdır", "Ateş,
yakıcıdır" gibi. Bunlara, hissiyat ve mahsûsat da
denir.
3) Fıtriyyat; Aklın, basit bir kıyasla
vardığı hükümdür. "Dört sayısı, çifttir"
gibi. Bunlar, kıyasları beraberlerinde bulunan hükümlerdir.
4) Mücerrebat: Aklın, müşahedelerin
tekrarı sonucunda verdiği hükümdür. "Hint yağı
ishal edicidir" gibi.
5) Mütevatirat: Aklın, mütevatir haberlere
dayanarak verdiği hükümdür. "Mekke Hz. Peygamberin doğum
yeridir." gibi.
6) Hadsiyyat (sezgiler): Aklın, mukaddimelerden süratle
neticeye ulaşmasıyla varılan hükümdür. "Ay,
ışığını güneşten alır" gibi.
Bunlar, zarûrî ilim ifade ederler. (Sadeddîn et-Taftazanî,
Şerhu'l-Makasıd, Mısır (t.y.), I, 232-235; Bekir
Topaloğlu, Kelam İlmine Giriş, İstanbul 1988, 71).
Kesinlik ifade etmeyen aklî delîllere de zanniyyat
denir. Bunların da altı çeşidi vardır
1) Müsellemat: İlmî münakaşada
karşı tarafın kabul ettiği hükümlerdir.
Peygamberimizin mîracını inkar eden hıristiyana
karşı Hz. İsa'nın mîracını delil getirmek
gibi.
2) Meşhûrat: İnsanların hepsinin veya
büyük çoğunluğunun kabul ettiği hükümlerdir. "Adalet
güzeldir. Zulüm çirkindir" gibi.
3) Makbûlat: Yalan söylemeyeceğine dair
kendilerine hüsn-i zan beslenilen büyük alimlerin ve mürşidlerin
sözleri bu kategoriye dahildir.
4) Karînelerle hüküm vermek: Yoğun bulut görüp
yağmurun yağacağını söylemek gibi.
5) Muhayyelat: Psikolojik olarak arzu uyandırmak
veya nefret ettirmek için tahayyül edilen hükümlerdir. "Bal, iğrenç
bir kusmuktur", "Şarap, akıcı bir yakûttur"
gibi.
6) Vehmiyyat: Duyular aleminin ötesinde kalan
hususlar için duyulan alemle kıyas edilerek verilen hükümlerdir.
"Kainatın ötesi sonsuz bir fezadır", "Var
olan her şey görülebilir" gibi .
Bu tür delîller, insanı kesin bilgi edinmeye götürmeyen
aklî deliller olduğundan zannî deliller adını
almışlardır. (el-Cürcanî, Şerhu'l-Mevakıf,
İstanbul 1286 h., 76; et-Tehanevi, Keşşaf, II, 939; Bekir
Topaloğlu, a.g.e., 75).
Mehmet BULUT
Sitemizde yer alan tüm içerikler internet ortamından toplanmış ve derlenmiştir. Yer alan bilginin doğruluğu garanti edilmemektedir. Yanlış bilgi için tarafımıza sorumluluk yüklenemez. Yanlış bilginin doğuracağı etkenlerden sitemiz ve yöneticileri sorumlu tutulamaz.