ANSİKLOPEDİM.com
Ashabu'l-kehf
Ashabu'l-kehf
Mağara arkadaşları veya mağarada
uyuyanlar olarak bilinen bir grup mümin genç hakkında
kullanılan bir tabir. Kur'an-ı Kerîm'in onsekizinci suresinde
anlatılan ve sureye adını veren bu olay, Allah
inancına sırt çevirip putperestliğe saplanan kavimlerini
terkederek şehirden ayrılan ve bir mağaraya
sığınan halleriyle insanlara ahiret inancı ve
ölümden sonra dirilme hususunda ibret olan genç müminlerin
hikayesidir. "Ashabu'l-Kehf ve'r-Rakim" yani "mağara
ve kitabe halkı" diye de bilinen bu insanlar, içinde yaşadıkları
toplumun inançlarını reddedip Allah'ın emir ve
yasaklarından yana olduklarını belirttiklerinden, Roma
askerî valisi tarafından takibata uğratılmış ve
inançlarından dolayı cezalandırılmak
istenmişlerdi. Böyle bir cezaya çarptırılmak istemeyen bu
müminler şehirlerini gizlice terk ederek şehrin
yakınlarında bulunan bir mağaraya girip
saklanmışlardı. Tarih ve tefsir kitaplarında
yaygın olan rivayete göre bu olay, Anadolu'nun Roma hakimiyeti altında
bulunduğu miladî üçüncü asrın ikinci yarısına
Tarsus civarında meydana gelmiştir. Bölge valisi olan Decius bu
gençleri çağırarak, inançlarından vazgeçmelerini istemiş,
aksi takdirde onları öldüreceğini söylemişti. Bu mümin
gençler inançlarının doğru, insanın kendi
yaptığı cansız bir puta saygı göstermesinin ise
yanlış ve batıl bir inanç olduğunu söyleyerek,
dinlerinden dönmeyeceklerini söyleyip şehirden
uzaklaşmışlardı. Mümin gençler şehir
dışında peşlerine takılan bir köpekle birlikte,
civardaki bir dağın eteğinde bulunan mağaraya
saklandılar. Kur'anî ifadeyle: "Onlar mağaralarında
dokuz fazlasıyla üç yüz yıl kaldılar. "
(el-Kehf,18/25). Burada üçyüzdokuz yıl müddetle uykuya dalan bu
gençler, Allah'ın lûtfu ve mûcizesiyle bu müddet içinde
vücudları çürümesin diye sağa sola çevrilip yaşatılmışlardır.
Bu müddetin sonunda bir gün ikindi vakti sıralarında
uyanıverdiler. Uyandıklarında kendilerini sanki bir gün
kadar uyumuş hissettiler. Onların şehirden çıkıp
gitmelerinden sonra olay unutulmuş ve üzerinden bir çok hadiseler
gelip geçmişti. Uyandıklarında kendilerini aç hisseden bu
gençler aralarından bir arkadaşlarını yiyecek
alması için ellerindeki para ile şehre gönderirler. Yemliha adındaki
bu genç, şehre yaklaştıkça şaşırır.
Yollar ve şehrin etrafı bir hayli değişmiştir. O
dönemlerde hristiyanlara büyük eziyetler çektiren Decius (Dakyanos)
devri üzerinden çok zaman geçmiştir. Şehre gelen Yemliha
ekmek almak isterken, elindeki parayı gören fırıncı
bu gencin elbiselerinden şüphelenir ve elindeki paraya bakıp
define bulduğunu zannederek onu ilgililere şikayet eder.
Üçyüz küsür yıl öncesinin parasıyla gayet tabii bir
şekilde alış-veriş yapmak isteyen bu adamın hali
tuhaf görülünce, hükümdarın huzuruna götürülür. O dönemde
büyük bir ihtimalle Theodaius hüküm sürmekteydi. Yemliha kendi
bildiklerine göre bir gün önce başlarına gelen olayı
anlatır. Fakat o dönemde putperestliğin yerini
Hristiyanlık almış, öldükten sonraki dirilmeye iman eden
bir toplum ortaya çıkmıştı. Yemliha'nın
anlattıkları, kendilerine enteresan gelen şehir halkı,
hükümdarlarıyla birlikte mağaranın bulunduğu yere,
diğer gençlerin yanına giderler. Mağaraya
vardıklarında Yemliha ve arkadaşları yanlarındaki
köpekle birlikte birden ortadan kaybolurlar. Mağaranın
kapısı önünde bir mabed yaptıran hükümdar bu mağarayı
kutsal bir yer olarak ilan eder. Bu olay üzerine ahiret inancı
gittikçe kuvvet kazanır. Bir çok insan kıyamete, öldükten
sonra dirilmeye iman etmeğe başlamıştır.
Bunların kesin olarak kaç kişi
oldukları hususu ihtilaflıdır. Kaynaklarda bunların
isimlerinin şöyle yazıldığını görüyoruz:
Yemliha, Mekselina, Meslina, Mernuş, Debernuş, Sazenuş ve
Kefetatayyuş. Köpeklerinin de Kıtmir adını
taşıdığı ifade edilir. Olayın Tarsus
civarında meydana geldiği inanılıyorsa da; Elbistan'da,
Maraş'ta hatta Doğu Türkistan'ın Urumci bölgesinde
meydana geldiğine dair rivayetler vardır. Hristiyanlar ise bu
olayın Ayasuluk kilisesinde vuku bulduğuna inanırlar.
Bu olayın nerede meydana geldiği önemli değildir.
Önemli olan bu Kur'anî kıssanın ahiret inancını
kuvvetlendirmesi ve insanları buna davetidir.
Ahmed AĞIRAKÇA
Kategori: İslam Ansiklopedisi | Etiket: Ashabu'l-kehfKaynak: http://samil.ihya.org/ansiklopedi/ashabu-l-kehf.html
vuhuv.com.tr
Önemli Uyarı
Sitemizde yer alan tüm içerikler internet ortamından toplanmış ve derlenmiştir. Yer alan bilginin doğruluğu garanti edilmemektedir. Yanlış bilgi için tarafımıza sorumluluk yüklenemez. Yanlış bilginin doğuracağı etkenlerden sitemiz ve yöneticileri sorumlu tutulamaz.