Batın
Batın
Bir şeyin içi, gözle görülemeyen tarafı,
Allah'ın isimlerinden biri.
Batın kelimesi Kur'an'da değişik
anlamlarda kullanılmıştır. Batın, her
şeyden önce Esmau'l-Hüsna*'dan biridir: "O evvel (her
şeyden önce) dir, Ahir (kendisinden sonraya hiç bir şeyin
kalmayacağı son)'dur. Zahir (varlığı aşikar)'dır.
Batın (gerçek mahiyeti insan için gizli) olandır. " (el-Hadîd,
57/3). Ebû Hüreyre (r.a.)'den rivayet edilen bir hadis-i şerifte de
Allah Teala'nın doksandokuz ismi olduğu zikredilmiş,
bunlardan birinin de el-Batın* olduğu belirtilmiştir. (Tirmizî,
Daavat, 82). Batın, bazı ayetlerde de gizli
anlamınadır: "Günahın gizlisini (batın) de açığını
(zahir) da bırakın!" (el-En'am, 6/120) " Açık
(zahir) ve gizli (batın) olarak size bolca nimetler ihsan
ettiğini görmez misiniz?" (Lokman, 31/20). Rağıb
el-Isfahanî, son ayette geçen zahirî nimeti peygamberlik müessesesi;
batınî nimeti de akıl olarak yorumlamaktadır. (el-Müfredat
fî Garîbi'l-Kur'an, Mısır 1970, s. 97) Zahirî nimeti sağlam
vücûd, batınî nimeti güzel ahlak olarak anlayanlar da vardır.
Batın, hadislerde genellikle bir şeyin içi
anlamında geçmektedir. Mesela, "batınu'l-keff elin içi,
"batınu'l-kademeyn" ayağın çukuru demektir.
Hadislerde Batın'a, Cenab-ı Hakk'ın
adı olarak da rastlamak mümkündür. Ebû Davud, Edeb, 95). Bu isim,
Cenab-ı Hakk'a izafe edildiğinde "kendisini zatı
itibariyle gereği gibi tanımak mümkün olmayan zat" anlamına
gelir.
Allah'ın "evvel" sıfatı "ahir"
sıfatıyla beraber kullanıldığı gibi, "batın"
sıfatı da "zahir" sıfatıyla beraber
kullanılır. Ayrı olarak kullanılmazlar. (Ragıp
el-Isfahanî, el-Müfredat, s. 52).
Allah evveldir; O'ndan evvel hiç bir varlık
yoktur. O'nun öncesi mevcut değildir.
Allah ahirdir; varlığının
sınırı yoktur. Her şey yok olacak yalnız Yüce
Allah bakî kalacaktır.
Allah zahirdir; varlığı her şeyden
aşikardır. Çünkü kainattaki herşey O'nun
varlığına delildir. Sıfatlarının tezahürüyle,
ilim ve kudretinin tecellisiyle varlığı apaçık olarak
bilinmektedir.
Allah "batındır", zatı ve
mahiyeti kavranamaz, niceliği ve nasıllığı
bilinemez. Allah zatı itibariyle gizlidir. Zatının
hakikatı duyu organlarıyla bilinemez. O'nun gizli oluşu,
aşikar oluşunun şiddetindendir. Hakikatı, akıl
ve idrakin ihatasına sığmaktan yücedir.
Zahir ve batın kelimelerinin Kur'an'da geçmesi,
bu iki kelimenin terim olarak yerleşmesinde etkili olmuş,
özellikle fakîhlerle mutasavvıflar arasında bazı münakaşaların
çıkmasına yol açmıştır. Her şeyin bir zahiri
ve batını bulunduğunu, ilimlerin de zahirî ilimler ve
batınî ilimler olmak üzere ikiye ayrıldığını
ifade ederek Cibril hadisi*nde anlatılan "İslam"ı,
zahir ve dış; "İman"ı, batın ve iç
olarak değerlendirmişlerdir. Zahirî ameller, dış
organlarla yapılan amellerdir ki; ibadet, taharet, namaz, oruç, hac,
zekat, nikah ve benzerleri bu gruba girer. Batınî ameller ise
kalplerin, tasdik, yakin, îman ve ihlas gibi amelleri, murakabe gibi
halleridir. Sûfiler, ihlası tarif ederken "kulun fiillerinin
zahir ve batında eşit olmasıdır" diyerek zahirî
amellerle batınî amellerin dengesine dikkat çekerler. Zahir ve
batın dengesinin batın lehine bozulması
mutasavvıfları ürkütmez; fakat bu dengenin zahir lehine
bozulması mutasavvıfları rahatsız eder. Nitekim Cüneyd
el-Bağdadî'nin "Zahirini süslemeye çalışanın
batını haraptır" sözü bu anlamdadır.
İlmin de ameller gibi zahirî olanı ve batınî
olanı vardır. Zahirî amellere ve görünen şeylere aid açık
bilgi ve zahir ilmi; kalp, gönül ve keşfle ilgili bulunan ilme batın
ilmi denir. Bu manaya göre ayetlerin de hadîslerin de bir batınî
tarafı olduğunu düşünmek tabiîdir. Mutasavvıfların,.Hüzeyfetü'l-Yeman'ın
rivayet ettiği bir hadîs-i şerîfe istinaden "Allah'ın
kulunun kalbine yerleştirdiği bir sırr olarak" (Münavî,
Feyzu'l-kadir, IV, 326) nitelendirdiği "ilm-i batın"
asla ilm-i zahir'e muhalif olmamalıdır. Nitekim Ebû Saîd
el-Harraz'a atfedilen ve bütün mutasavvıfların ortak kanaati
haline gelen "Zahire muhalif her batın batıldır"
(Sülemî, Tabakatu's-Süfiyye, s. 231) görüşü bunu teyid
etmektedir.
H. Kamil YILMAZ
Sitemizde yer alan tüm içerikler internet ortamından toplanmış ve derlenmiştir. Yer alan bilginin doğruluğu garanti edilmemektedir. Yanlış bilgi için tarafımıza sorumluluk yüklenemez. Yanlış bilginin doğuracağı etkenlerden sitemiz ve yöneticileri sorumlu tutulamaz.