Beka
Beka
Sonsuz, ebedî kalmak; durmak, sürmek, devam etmek ve
özellikle eski hali üzere sabit olmak.
Istılahta; Yüce Allah'ın
sıfatlarından birisidir. Allah'ın
varlığının bir sonunun olmaması demektir. Bütün
sonradan yaratılan varlıklar için bir son düşünüldüğü
halde, O'nun için bir son düşünülemez. O hem ebedî hem de
ezelîdir. Başlangıcı ve sonu yoktur.
İki türlü bakî varlık vardır: 1-
Sonsuza kadar kendi kendine baki olan varlık. Bu varlık için
bir fena, yani son bulmak, zeval bulmak düşünülemez.
İşte bu varlık Yüce Allah'tır.
2- Belli bir süreye kadar, bir başkası
sebebiyle,bir başkasına muhtaç olarak baki olan varlık.
Bu, Allah'ın dışında, Allah'ın belli bir süreye
kadar baki kıldığı varlıklardır. Bunlar için
son ve zeval bulmak mümkündür.
Allah'ın baki kılmasına bağlı
olan varlıkların bakiliği de iki şekilde olur:
a- Bizzat kendisi, özel varlığı baki
olanlar ki; bunların bakiliği tek tek her varlık içindir.
Buna örnek olarak gök cisimleri, ay, dünya, yıldızlar ve
diğer gezeğenler verilebilir. Her birinin bakiliği
kendisine mahsustur. Bütün bunların son ve zeval bulması
Allah'a bağlıdır. O istediği anda bunlara bir son
verebilir.
b- Cins ve türleri itibariyle baki olanlar. Bunların
bakiliği her varlığın bizzat kendisi için değildir.
Bu tür bakî varlıklara da insan ve hayvan türleri örnek
verilebilir. İnsan cins ve tür olarak Allah'ın istediği ve
dilediği vakte kadar bakidir. Bir insan ölür ama insan türü
bakidir. Diğeri yaşar ve insan nesli devam eder. Özel varlığı
baki olan varlıklar ise böyle değildir. Ay, zati olarak
kendisi için, herhangi bir yıldız kendisi için bakidir,
süreklidir. (Rağıb el-Isfahani, Müfredat, İstanbul
1986, s. 74).
Dünya fani, ahiret ise bakidir. Cennet, Cehennem
bakidir. Oradaki mükafat ve azap da bakidir. Yüce Allah Cennet ehli
için "Onlar Cennetliktirler. İşlediklerine
karşılık olarak ebediyen Cennet'te kalacaklardır.
" (Ahkaf, 46/14) buyurmakta, Cehennem ehli için de, "Kim
Allah'a ve Peygamberi'ne karşı gelirse ona, içinde sonsuz
olarak kalacakları Cehennem ateşi vardır. "(Cin,
72/23) buyurarak, her iki grubun mükafat ve azabının daimî
olacağını açıkça ifade etmektedir.
Allah'ın dışındaki her şey
O'nun dilemesi ve isteğine göre, O'nun istediği zamana kadar,
O'na muhtaç olacak şekilde bizatihî olmayıp, biğayrihî
bakidir. O nasıl isterse o şekilde olur ve geçici bakilik son
bulur.
Yüce Allah ise bizatihî olarak bakidir. Başlangıcı
olmadığı gibi bir sonu da yoktur. Zira O Vacibu'l-Vücûd'dur,
varlığı zorunlu olandır. Kıdemi sabit olanın
bekası da vaciptir. O'nun baki olması Vacibu'l-Vücûd olmasının
bir gereğidir. Beka, Allah'ın zatî sıfatlarındandır.
Bunun zıddı olan "fena" yani "bir sonu olmak"
Yüce Allah için muhaldir. Böyle bir şeyin düşünülmesi
tenakuzdur.
Abdurrahim GÜZEL
Sitemizde yer alan tüm içerikler internet ortamından toplanmış ve derlenmiştir. Yer alan bilginin doğruluğu garanti edilmemektedir. Yanlış bilgi için tarafımıza sorumluluk yüklenemez. Yanlış bilginin doğuracağı etkenlerden sitemiz ve yöneticileri sorumlu tutulamaz.