Berzah
Berzah
Set, engel, iki şey arasındaki perde.
Istılahî anlamıyla berzah; madde alemi ile mana alemi (ruhlar
alemi), ruhlar alemi yani ölümden sonra ruhların kıyamete
kadar kalacakları alem, ya da kabir aleminin adıdır. (es-Seyyit
eş-Şerif el-Cürcanî, et-Tarifat, Kahire 1938, s. 38; Ragıb
el-Isfahanî, el-Müfredat s. 56).
Berzah kelimesi Kur'an-ı Kerîm'de üç yerde
geçmektedir. Bunlardan "İki denizi kavuşmaları için
salıvermiştir. (Böyle iken) aralarında
karışmalarına engel perde (berzah) vardır
karışamazlar. "(er-Rahman, 55/19-20) Ayrıca iki
şey arasındaki engel anlamında
kullanılmıştır. (el-Furkan, 25/53). Müminun suresinde
ise "Nihayet onlara ölüm gelip çatınca tekrar tekrar şöyle
diyecekler: "Rabbım beni dünyaya geri gönder, ta ki ben
zaayi ettiğim ömrüm mukabilinde iyi amel ve harekette bulunayım
". Hayır onun söylediği hu söz hakikatte boş laftan
ibarettir. Önlerinde ise diriltilip kaldırılacakları güne
kadar (dönmelerine mani) bir engel (berzah) vardır. "
şekliyle, yani dünya ve kabir alemini ayıran perde
anlamında kullanılmıştır. (el-Mû'minun, 23/100).
Bu ayetten anlamaktayız ki ruhlar ölmemekte; cesedin ölümünden
sonra, İslamî ıstılahta berzah denilen bir alemde yaşamaktadırlar.
Mümin öldüğünde ise kendisi için bir berzah
olmayacaktır. Hadislerde belirtildiğine göre kabirdeki soru ve
cevaptan sonra salih amel işlemiş olanlara şöyle
denilecektir: "Gelinler gibi uyuyun. Gelin çok sevildikçe rahat
uyur. Allah onları bu uykudan uyandırıncaya kadar gelinler
gibi uyurlar. " (Tirmizî, Cenaiz, 70).
Bu delillerden anlaşıldığına göre
berzahtaki yaşayışda ruh bedenden ayrıdır.
Buradaki yaşayış nasıldır?
sorusunun cevabında Şah Veliyyullah ed-Dehlevî şöyle der:
"Bu alemde insanların (yani ruhlarının)
sayılamayacak kadar çok tabakaları vardır. Fakat bu
tabakalar başlıca dört sınıftır. Birincisi
uyanıklık (yakaza) ehli olanlar ki iyiliklerinden ve kötülüklerinden
dolayı iyilik veya azap görecek olan ruhlardır. İkincisi
ise tabiî uyku halinde olup rüya gören, rüya ile ferahlandırılan
veya azaplandırılan ruhlardır. Üçüncüsü behîmî (hayvanî)
ve melekî yönleri zayıf olanlardır. Bunlardan başka bir
de fazilet ehli iyi ruhlar vardır ki (dördüncü sınıf
olsa gerek) bunlar meleklere karışır, melekî bir hayat
sürerler." (Huccetullahi'l-Baliğa, Kahire 1355, I, s. 34-36).
Bilindiği gibi ruhlar birer emri ilahidir. Asıl
mahiyetleri insanlar tarafından pek bilinmez, insan ölünce ruhu
geçici olarak başka bir aleme gider; orada ameline göre ya rahat
yaşar, veya azap görür. O aleme "Alemi Berzah" denir ki
dünya ile ahiretten başka bir alemdir. Yaşayışla
ölüm arasındaki uyku alemi nasılsa; dünya ile ahiret arasındaki
berzah alemi de o gibi bir varlıktır. Bunun mahiyetini ancak
Allah bilir. (Ömer Nasuhî Bilmen, Büyük İslam İlmihali s.
28),
Habil NAZLIGÜL
Sitemizde yer alan tüm içerikler internet ortamından toplanmış ve derlenmiştir. Yer alan bilginin doğruluğu garanti edilmemektedir. Yanlış bilgi için tarafımıza sorumluluk yüklenemez. Yanlış bilginin doğuracağı etkenlerden sitemiz ve yöneticileri sorumlu tutulamaz.