Beytü'l-ma'mur
Beytü'l-ma'mur
Ma'mûr, bayındır, bakımlı ev. Kabe'nin
üst hizasında bulunan bir yerdir. Diğer bir adı da "Durah"dır.
Beytü'l-Ma'mûr'dan Kur'an'ı Kerîm'de şöyle
bahsedilir:
"Tür'a, yayılmış ince deri
üzerine satır satır dizilmiş Kitab'a, bayındır
eve (beytü'l-ma'mûra), yükseltilmiş tavan gibi göğe,
kaynayacak denize andolsun ki, Rabbi'nin azabı hiç şüphesiz
gelecektir" (et-Tür, 52/1-7).
Allahû Teala, Kur'an-ı Kerîm'in bazı
yerlerinde kasem ettiği gibi bu ayet-i kerîmede de Tûr Dağı'na,
Kur'an-ı Kerîm'e ve Beytü'l-ma'mûra yemin etmektedir. Buradaki
yeminden maksad, bunların kıymetine işaret etmek ve
değerlerini yükseltmektir.
Müfessirler bu ayet-i kerîmede sözü geçen
Beytü'l-Ma'mûru genellikle, yedinci kat semada, Kabe'nin üst hizasında
bulunan bir ev olarak tefsir etmişlerdir. Onu günde yetmiş bin
melek namaz kılmak ve tavaf etmek için ziyaret eder ve kıyamete
kadar da bir daha geriye dönmezler. Beytü'l-Ma'mûr Kabe'nin üst hizasındadır.
(Muhtasar'u Tefsir-i İbn Kesîr, Nşr. M. Ali es-Sabünî,
Beyrut 1401, III, 388-389; Muhammed Hamdi Yazır, Hak Dini Kur'an Dili,
İstanbul 1936, VI, 4551; el-Hazin, Lübabü't-Te'vîl fî
Maani't-Tenzîl, IV, 242; el-Beydavî, Envaru't-Tenzîl ve
Esraru't-Te'vîl, IV, 467; İsmail Hakkı Bursevî,
Rühu'l-Beyan fî Tefsîri'l-Kur'an, IV, 123).
Müfessirler Beytü'l-Ma'mûru Kabe olarak da tefsir
ederler (Muhammed et-Tefsîrî, Tefsîr-i Tibyan Tercemesi İstanbul
1307, IV,180; İ.H. Bursevî, IV,123; Yazır, VI, 4551; el-Beydavî,
IV, 467).
Bir yerin bakımlı ve ma'mûr oluşu, meskûn
olması, ziyaretçilerinin çok olması ve güzel bakılması
ile olur. Kabe'nin ma'mûr oluşu ise her sene binlerce
hacının ziyareti iledir. "Allah onu her sene altı yüz
bin kişi ile ma'mûr kılar, eğer insanlar ondan eksik
olursa melaike ile doldurur denilmiştir" (M. Hamdi Yazır,
VI, 4551 ).
Mirac'la ilgili meşhûr hadiste Beytü'l-Mamur'dan
da bahsedilir:
"Sonra bana Beytü'l-Ma'mûr gösterildi. Orayı
her gün yetmiş bin melek ziyarete gidiyor. " (Buharî,
Bed'u'l-Halk, 6).
Müfessirler, Beytü'l-Ma'mûru, tasavvufî bir anlatımla
"müminin kalbi" olarak da tefsir edip; bayındır ve
bakımlı oluşunu marifet ve ihlasla açıklarlar (el-Beydavî,
IV,123; Muhammed et-Tefsîrî, IV,180; Bursevî, IV,123; M. Hamdi Yazır,
VI, 4551).
Tertip ve düzeni Fîrûzabadî'ye isnad edilen
İbn Abbas tefsirinde ise Beytü'l-Ma'mûru Adem Aleyhisselam'ın
bina ettiği ve Tufan'dan sonra altıncı kat gökyüzüne çıkarıldığı
belirtilir. (el-Firûzabadî, Tenvîru'l-Mikyas Min Tefsîr-i
İbn-i Abbas, Mısır 1316, 329).
Ahmet ÖZGEN
Sitemizde yer alan tüm içerikler internet ortamından toplanmış ve derlenmiştir. Yer alan bilginin doğruluğu garanti edilmemektedir. Yanlış bilgi için tarafımıza sorumluluk yüklenemez. Yanlış bilginin doğuracağı etkenlerden sitemiz ve yöneticileri sorumlu tutulamaz.