Bıd'i Talak
Bıd'i talak
Kadını hayız halinde iken veya
temizlenince birleştikten sonra yahut da bir temizlik içinde bir
sözle birden fazla talakla boşama. Sünnet'e aykırı olan
bu tür boşamanın haram olduğu ve bunu yapan erkeğin
İslamî hükümlere karşı gelmiş
sayılacağı husûsunda İslam alimleri arasında
ittifak vardır. Ancak İslam hukukçuları böyle bir boşamanın
hukukî neticesi; yani boşamanın muteber olup
olmıyacağı hususunda şiddetli münakaşalara varan
görüş ayrılıklarına düşmüşlerdir.
İmam Ebû Hanife ve talebelerine göre talak üç
şekilde gerçekleşir: Ahsen, Hasen, Bid'î. Bunlardan Ahsen (en
güzel) ve aile hakkında hayırlı ve elverişli olan
talak, kişinin eşini üç tuhur halinde bir talak ile boşayıp
iddeti bitinceye kadar bırakmasıdır. Hasen yani güzel
talak da, kişinin karısını üç tuhur içinde üç
kere boşamasıdır ki, buna bid'î mukabili "sünnî"
denilir. Bid'î talak da bir sözle üç talak'ı birden tuhur
halinde vermek demektir.
Hayız halinde veya temizlendikten sonra
kendisiyle birleşme vaki olmuş kadını boşamak,
bazı İslam hukukçularına göre iki durumda Kitab ve
Sünnet'e aykırıdır. Dolayısıyla böyle bir
talak geçerli değildir. Bunlar, Cenab-ı Hakk'ın şu
buyruğunu gösterirler:
"Ey peygamber! kadınları boşamak
istediğiniz zaman iddetleri içinde boşayınız ve
iddeti hesaplayın. Rabbiniz olan Allah'tan korkunuz.. " (et-Talak,
65/1).
"Boşama iki defadır. Bundan sonra
kadınlar ya iyilikle tutulur ya da güzellikle bırakılır...
(el-Bakara, 2/229).
Bunlardan başka İbn Ömer'in hayız
halindeki karısını boşaması üzerine Resulullah (s.a.s.)'in
ona hanımına dönmesini emretmesi ve İbn Ömer ile
Ebu'z-Zübeyr'den gelen rivayetlere göre Resulullah (s.a.s.) hayız
halindeki boşamaları geçerli saymadığına" dair
hadisleri;
"Her kim sünnetimize uymayan bir iş
işlerse o merduttur, geçerli değildir." mealindeki sahih
hadisler bu tür talak'ın İslam'da muteber olmadığını
göstermektedir (Şevkanî, Neylü'l-Evtar, VI, 239).
Fakat bu görüş ve delillere rağmen dört
mezhep imamı da dahil olmak üzere Cumhur'a göre böyle bir boşama
bid'at ve haram olmakla beraber geçerli bir boşamadır. Erkek
talak hakkını kullanmış olur ve kadın da
boş düşer (H. Karaman, Mukayeseli İslam Hukuku,
İstanbul 1986, I, 306 vd.)
Bu tür talakın geçerli olduğunu söyleyen
müçtehidlerin görüşleri ise şu delillere
dayandırılmaktadır:
İbn Ömer'le alakalı hadiste
Resulullah'ın eşine dönmesini emretmesi bu boşamanın
bir talak sayıldığına delalet eder; çünkü talak
olmadan ric'at da olmaz.
Ayrıca İbn Ömer'in böyle bir boşamanın
sadece bir talak sayılacağını bildirmiş
olması (el-Buharî, Talak,1), bu talak'ın geçerli olduğunu
göstermektedir derler.
Bu iki görüş İslam hukuk tarihi boyunca
günümüze kadar varlığını devam ettirmiştir.
Bir temizlik içinde veya bir mecliste üç kere boşama
durumuna gelince dört mezhep imamı da dahil olmak üzere Cumhur-u
Ulema ister bir defada, ister arka arkaya birkaç defada ifade edilen
talak'ın muteber olduğu görüşünü savunuyorlar. Mesela
bir erkek hanımına "üç kere boşsun" veya "üç
talak ile boşsun" dese karısını beynûnet-i
kübra ile boşamış olur. Aynı şekilde bir
temizlik içinde birden fazla zaman ve yerde birden fazla talak ile boşama
da evlilik bağını sona erdirme bakımından
muteberdir. Böyle bir talak şekline karşı iki ayrı görüş
ileri sürülmüştür:
Birincisi böyle bir boşama Kitab ve Sünnet'e
uymayan yani bid'i talak olduğundan muteber değildir,
kadını böyle bir talak'la boşamak bir şey ifade
etmez.
İkinci görüş bir mecliste veya bir temizlik
müddeti içinde birden fazla boşamalar bir boşama (ric'i talak)
sayılır. Bu görüşü savunanlar şu delilleri ileri sürerler:
-Cumhur'un delilleri bid'i talak'ın vaki olacağına
ait olup yukarıda belirtilen delillerdir. Ayrıca şu
hususlarda ilave edilebilir:
-Hanımının zina ettiğini gördüğü
halde bunu ispat edemediği için mülaane yoluna baş vuran
Uveymir, lanetleşmeden sonra karısını üç talak ile
boşamıştır. Fakat burada boşanmanın mülaane
ile olabileceği unutulmamalıdır. Yani Uveymir'in bu
boşaması doğrudan doğruya üç talak ile boşama
değildir.
-Üç talak ile boşanmış
kadınların boşayan eşleri ile tekrar
evlenebilmelerinin mümkün olup olmadığı mevzuunda
Resulullah'tan sorulan suallerden Hz. Peygamber'in bu nevi
boşamaları sahih gördüğü anlaşılmaktadır.
(Buharî Talak, 3).
Muhalifler bu delillere de şu cevabı
vermişlerdir: Bu suallerde geçen üç talak ile boşamanın
bir mecliste veya bir defada olduğu sabit değildir. Çeşitli
zamanlarda ve sünnete uygun bir şekilde boşanmış ve
adet üçe varınca Hz. Peygamber'e sorulmuş olabilir.
Böyle bir talak'ı bir talak kabul edenler ise
şu delilleri ileri sürerler:
"Boşama (talak) iki keredir. Sonra ya
iyilikle geçinmek yahut güzellikle ayrılmak gerekir...
Allah'ın had'leri bunlardır; bunları açmayın.
Allah'ın koyduğu sınırları aşanlar
kendilerine zulmetmiş olurlar. (Bundan sonra koca)
karısını boşarsa, kadın başka bir koca ya
varmadan artık ona helal olmaz. Şayet bu (ikinci) koca onu boşar
ve onlar da Allah'ın koyduğu sınırları
koruyacaklarına kanaat getirirlerse birbirlerine dönmelerinde günah
yoktur" (el-Bakara, 2/229-230)
Bu ayetler boşama haklarının bir anda
kullanılmamasını, ayrı ayrı zamanlarda
kullanılıp arada düşünülmesini bundan sonraki hayat hakkında
iyi niyetle karar verebilmek için fırsat
bırakılmasını ortaya koymaktadır.
Şamil İA
Sitemizde yer alan tüm içerikler internet ortamından toplanmış ve derlenmiştir. Yer alan bilginin doğruluğu garanti edilmemektedir. Yanlış bilgi için tarafımıza sorumluluk yüklenemez. Yanlış bilginin doğuracağı etkenlerden sitemiz ve yöneticileri sorumlu tutulamaz.