Daru'n-nedve
Daru'n-nedve
İslam'dan önce Cahiliyye çağında
Mekkeli müşriklerin toplantı ve istişare yeri; Şehir
meclisi; Cahiliyye devri Mekke şehir devletinin parlamentosu. Hz.
Peygamber'in dördüncü kuşaktan dedesi Kusay İbn Kitab'ın
Mekke'de M. 440 tarihinde Kabe'nin güneybatısında ve
şehirde ilk defa Kabe yakınında, kapısı Kabe'ye
dönük olarak inşa ettirdiği daru'n-Nedve'de Kureyş ileri
gelenleri toplanır, şehrin bütün siyasî, askerî ve sosyal
meseleler burada görüşülerek karara bağlanırdı (Taberi,
Tarihu'l-Ümem, II, 184).
Daru'n-Nedve'ye katılan ve yaşları
kırkın üzerinde olması şartı aranan Nedve
heyetinin bir arada şehir halkının mülkî ve dînî
meselelerini görüştüğü de ileri sürülmüştür. Kusay
İbn Kitab'ın asıl adı Zeyd olup uzaklaşma
anlamına gelen Kusay lakabını sonradan
almıştır (İbn Hişam, Sîre, I, 130 vd.). Kusay,
Kureyş'i beşinci yüzyılda Mekke'nin en güçlü kabilesi
yapmış, Mekke idaresini ele geçirmiş; Mekke'yi mahallelere
bölerek, her kabileyi bu mahallelere yerleştirmişti.
Kusay'ın şeceresi Kinaneoğulları'na, onlardan
Adnanoğulları'na ve Hz. İsmail'e
dayandırılır. Kusay, Huzaa ve Bekroğulları
kabileleriyle savaşarak Mekke hükümdarı olmuştu. Kabe'nin
hicabe, sikaye, rifade, nedve vb. işlerinin yönetimi de onun
kabilesi Abdüddaroğulları'nın hakimiyetine geçmişti.
Kusay İbn Kitab, Mekke'de kendisine itaat edilen bir dinî lider
durumunda idi. Daru'n-Nedve'de bulûğ çağına giren
kızlara gömlek giydirilmesi gibi nikah'a ve savaşa karar
alınması da Nedve heyetinin şehrin idare meclisi veya hükümeti
gibi çalıştığını göstermektedir. (Taberî,
Tarih, I, 1098; İbn Hişam, Sîre, I, 80).
Daru'n-Nedve, Mekke şehir devletinin yönetimi
ile ilgili olarak verilecek her türlü hüküm ve kararın
alındığı bir yer olup bugünkü anlamı ile tam
bir parlamento ve yasama meclisi durumunda idi. Hatta Hz. Peygamber'in
hicretinden bir gün önce Daru'n-Nedve'de toplanan Kureyş ileri
gelenleri, Rasûlullah'ı öldürme kararını burada
almışlardı. Mekke'nin İslam ordusu tarafından
fethedilmesinden sonra, Daru'n-Nedve, müslümanların eline geçmiş
ve Muaviye zamanında Kusay'ın torunlarından biri bu
binayı yüz bin dirheme Muaviye'ye satmış, bina da valilik
konağı olmuştu.
Şamil İA
Sitemizde yer alan tüm içerikler internet ortamından toplanmış ve derlenmiştir. Yer alan bilginin doğruluğu garanti edilmemektedir. Yanlış bilgi için tarafımıza sorumluluk yüklenemez. Yanlış bilginin doğuracağı etkenlerden sitemiz ve yöneticileri sorumlu tutulamaz.