Duha Namazı
Duha namazı
Kuşluk vaktinde kılınan sünnet namazı.
Duha, Arapça bir kelime olarak lûğatte, "güneş
isabet etmek, terletmek, kuşluk yemeği yemek"
manalarına gelir. "Dahvetün" kelimesi günün ilerlemesi,
güneşin biraz yükselmesi manasına; duha kelimesi ise kuşluk
vakti, gün aydınlığı manalarına gelir. Bu
anlamıyla duha, aşağıda
sıralayacağımız Kur'an ayetlerinde de geçmektedir.
1- "Yahut kasabaların halkı duha (kuşluk)
vakti eğlenirken azabımızın kendilerine gelmesinden güvende
miydiler?" (el-A'raf, 7/98)
2- Hz. Musa: "Buluşma zamanınız
sizin bayram gününüzde insanların toplandığı duha (kuşluk)
vaktidir" dedi. (Taha, 20/59)
3- "Kuşluk vaktine andolsun " (ed-Duha,
93/1)
4- "Kıyameti gördükleri gün dünyada ancak
bir akşam yahut bir duha (kuşluk) vakti kalmış
olduklarını sanırlar. " (en-Naziat, 79/46)
Fıkhî ıstılahta duha vakti güneşin
doğuşundan takriben iki saat sonra giren zamana denir. Bu zaman
güneşin batıya meyletmesinden az öncesine kadar devam eder. Bu
zamana Türkçe'de kuşluk vakti denir. İslam'da işte bu
zaman dilimine mahsus mendup olan duha (kuşluk) namazı
vardır. Kur'an-ı Kerim'de duha namazı diye bir namazdan
bahsedilmemektedir. Bu namaz bazı hadislerde konu edilmektedir. Taberanî
Mu'cemü'l-Kebir adlı eserinde Ebu'd-Derda yoluyla Peygamber
Efendimizin (s.a.s.) şöyle dediğini naklediyor: "Kim iki
rekat duha namazı kılarsa o kimse gafil kimselerden olmaz. Kim
duha namazını dört rekat kılarsa Allah'a ibadet eden
kimselerden olur. Kim bu namazı altı rekat kılarsa o gün
ona duha namazı olarak kafi gelir. Kim yine bu namazı sekiz
rekat kılarsa, Allah o kimseyi kendisine itaat eden kimselerden
kabul eder. Ve kim ki bu duha namazını oniki rekat kılarsa
Allah ona Cennet'te bir köşk yapar. " (et-Tahtavî, 321)
Ayrıca yine duha namazı konusunda Ummu Hani'den;
"Rasûlullah (s.a.s.) Mekke'nin fethi gününde sekiz rekat namaz kıldı.
Bu namaz duha namazıydı" hadisiyle yine Ebu Hüreyre'den;
"Dostum Rasûlullah (s.a.s.) bana üç şeyi tavsiye etti;
onları ölünceye kadar bırakmam: Her aydan üç gün oruç
tutmak, duha (kuşluk) namazı kılmak, vitir namazı
kılıp da uyumak" (Tecrid-i Sarih Tercümesi, IV, 151). Ve
Hz. Aişe'den "Rasûlullah (s.a.s.) duha namazını dört
rekat kılar ve dilediği kadar da artırırdı"
şeklinde hadisler de varid olmuştur.
Duha (kuşluk) namazının fıkhî
hükümlerine gelince: Bu namazı dört rekat ve daha fazla kılmak
menduptur. Bu namaz oniki rekata kadar kılınabilir. Ayrıca
en azı iki rekat, en fazlası on iki rekat, ortası ve en
faziletli olanı sekiz rekattır, diyen alimler de vardır.
Büyük muhaddis Hakim bu konuda şöyle demiştir. "Ben
hadis hafızı olan, kuvvetli ilim sahibi hadis imamlarıyla
arkadaşlık ettim. Onların, bu konudaki haberlerinin
sıhhatli olması sebebiyle duha namazını dört rekat
kıldıklarını gördüm. Ben de aynı görüşteyim."
(Tahtavî, 321) Öte yandan alimler duha namazını devamlı
kılmanın mı, yoksa zaman zaman kılmanın mı
faziletli olduğu konusunda değişik görüşler beyan
etmişlerse de, tercih edilen görüş, devamlı
kılmanın faziletli olduğudur.
Duha (kuşluk) namazının vaktine gelince;
bu vakit güneşin doğuşundan, yaklaşık iki saat
sonra başlar ve güneşin semanın ortasından
batıya hafif yönelmesinden az önceki zamana kadar devam eder.
Halid ÜNAL
Sitemizde yer alan tüm içerikler internet ortamından toplanmış ve derlenmiştir. Yer alan bilginin doğruluğu garanti edilmemektedir. Yanlış bilgi için tarafımıza sorumluluk yüklenemez. Yanlış bilginin doğuracağı etkenlerden sitemiz ve yöneticileri sorumlu tutulamaz.