Ebu Davud
Ebu davud (202/817-275/888)
Kütüb-i Sitte adı verilen büyük hadis
mecmualarının Buhari ve Müslim'den sonra gelen Sünen'in
müellifi olan büyük muhaddis.
"İmam", "Şeyhu's-Sünne",
"Mukaddemu'l-Huffaz" ve "Muhaddisu'l-Basra" gibi
ünvanlara sahip olan Ebû Davûd, 817'de Sicistan'da doğdu. Tam
adı, Ebû Davûd Süleyman b. El-Eş'as b. İshak b.
Beşir b. Şeddad b. Amr b. İmran el-Ezdı es-Sicistanı'dir.
Büyük dedelerinden İmran, Sıffin'de Hz. Ali'nin yanında
şehid düşmüştür. Oğlu Ebû Bekr Abdullah da meşhur
bir muhaddistir.
Ebû Davûd, hadis ilimlerinin altın çağında,
III. asırda yaşadı. İlim tahsilinde Irak, Şam,
Mısır, Cezretü'l-Arap okulları, Horasan, Rey, Herat, Kûfe,
Bağdad, Tarsus, Basra gibi yerleri dolaşmıştır.
Hocaları arasında Ahmed b. Hanbel (241/855), Kuteybe b. Saîd
(240/854), Yahya b. Maîn (233/847), Halef b. Hişam (227/841) gibi
büyük ilim sahibi kimseler görülmektedir. O günün ilim çevrelerinin
en mûteber kişileri Ebû Davûd'un bu saydığımız
hocaları idi. Ebû Davûd hadis ilminde taklide karşı
olmuş, tahkike yönelmiştir. İslam dünyasında yüzyıllarca
okutulan "Kitabü's-Sünen" onun araştırmacılığına,
münekkidliğine en güzel örnektir. Kitabü's-Sünen, hadis
ilimlerinde en çok sözü edilen Kütüb-i Sitte'nin üçüncüsüdür.
Tirmizî ve Nesaî onun talebeleri arasında yer alır. Ebû
Davûd'u, Şafii veya Hanbeli mezhebine tabi gösterilmesine rağmen,
müstakil bir muhaddis olarak görmek daha doğru olur (Mübarekruri,
Mukaddimetu Tuhfetu'l-Ahvezî, I, 352), Sünen'ini gerçekte Ahmed b.
Hanbel okumuş ve onaylamıştır; ama bu onun Hanbeli
olduğunu göstermez. Ebû Davud daima hadisle uğraşmış,
mezhebî bir mensubiyeti îma eden beyanına
rastlanmamıştır. Sünen'i, beşyüzbin hadis arasından
seçtiği dörtbinsekizyüz hadisi ihtiva eder. Eserini takdim ederken,
"müslümanın din; hayatı için dört hadisin yeterli olduğunu"
söyleyebilmiştir. O dört hadis şunlardır:
1. "Ameller, niyetlere göredir. "
2. "Malayaniyi (boş, gereksiz şeyler)
terketmesi kişinin olgun mü'min olduğunu gösterir".
3. "Kendisi için istediğini mü'min kardeşi
için de istemedikçe kişi kamil mü'min olamaz."
4. "Helal belli, haram bellidir. Aralarında
şüpheli bazı işler de vardır..."
Gerçekten tam bir İslamî hayat için temel ilke
olabilecek ve bir toplumu ayakta tutabilecek özelliklere sahip olan bu
hadis ölçüsü daha sonraları "İslam ahkamının
üzerinde dönüp durduğu" başlıca esasları
teşkil etmiştir (Zehebî, Siyeru A'lami'n-Nübela, XIII, 210).
Ebû Davûd 275/888 tarihinde, arkasında on dokuz
eser bırakarak Basra'da yetmişüç yaşında vefat etmiştir.
Eserlerinden dördü basılmıştır (Sünen, 1, I-3; eş-Şemseddın
Samî, Kamûsü'l-A'lam. I. 714).
Eserleri:
1. Kitabü's-Sünen: III. asırda muhaddisler, Sünenleri
yazarak, sadece ahkam hadislerini ortaya çıkardılar. Sünen, fıkıh
bablarına göre düzenlenmiş ahkam hadislerini toplamaktadır.
Ebû Davûd'a kadar, Cami' ve Müsned diye isimlendirilen hadis kitapları,
hadisleri; ahbar, kıssalar, mevaiz, adab, ahkam konularında
topluca veriyorlardı. Sünenin ilk kez ahkam hadislerini toplaması
ve kırk yıl Ebû Davûd'un onu okutması, nüshalarının
arasında görülen farkların bu fıkhî özelliği
dolayısıyla zaman içinde çıkarma-eklemelerin
yapıldığını göstermektedir. Ebû Davûd eseri
için mukaddime yazmamasına rağmen, Mekkelilere
yazdığı "Risaletün ila ehli Mekke" adlı
mektubunda eserinden şöyle söz etmektedir: "Eserin tamamının
bildiğim en sahih hadislerden müteşekkil olduğuna emin
olabilirsiniz. Kitabın hacmi büyümesin diye bir konudaki birçok
sahih hadisten bir veya iki hadis verdim. Kitapta bir hadisi iki veya üç
değişik senedle tekrar etmişsem, sebebi, farklı ve
fazla bilgi ihtiva etmesindendir. Çoğu kez uzun hadisleri
kısalttım. Bir mevzûda mürsel hadisin zıddına bir müsned
hadisin mevcud olmadığı veya müsned hadis olmadığı
yerde, her ne kadar kuvvet bakımından müsned hadis gibi olmasa
da mürsel hadisle ihticac olunur. Kitabımda, hadisi
terkedilmiş raviden alınma herhangi bir rivayet yoktur. Aynı
konuda kendisinden başka ona benzer herhangi bir hadis
bulamadığımdan dolayı münker bir hadise yer vermişsem
onun münker olduğunu mutlaka açıkladım. Kılı
kırk yararcasına hadis toplayan benden başka biri yoktur
herhalde. Bu öyle bir kitaptır ki, Nebi (s.a.s.)'den sahih isnadla varid
olan her sünnet onda mevcuttur. Kur'an-ı Kerîm'in dışında
insanların öğrenimine bundan daha çok ihtiyaç duyacakları
bir başka kitap bilemiyorum. Fıkhı meseleler, Süfyan
es-Sevrî, Malik ve Şafii'nin meseleleridir.
Topladığım hadisler de bu meselelerin nassını
teşkil etmektedir. Sünen'e aldığım hadislerin büyük
çoğunluğu meşhur hadislerdir. Meşhur, muttasıl
ve sahîh olan hadîsi reddetmek kimsenin haddi ve hakkı
değildir. Sünen'e sadece ahkam hadislerini aldım. Eserde
mevcut dört bin sekiz yüz, hadisin tamamı ahkama aittir" (Adva'us-Şeria,
V. 1394). Concordance'd a Sünen, kırk kitap ve bin sekiz yüz seksen
dokuz babtan meydana gelmektedir. Bu bölümler şöyledir: et-Tahare,
es-Salat, Salatu'l İstiska, Salatü's-Sefer, Salatu't-Tatavvu,
Şehru Ramazan, Sucûdu'l Kur'an, Vitr, ez-Zekat, el-Lukata,
el-Menasik, en-Nikah, et-Talak, es-Savm, el-Cihad, el-Edahî, es-Sayd,
el-Vasaya, el-Feraiz, el-Harac ve'l İmare ve'l Fev. el-Cenaiz,
el-Eyman ve'n-Nuzûr, el-Büyû', el-Buyû' ve'l-İcare, el-Akdiye,
el-İlm, el-Eşribe, el-Et'ime, et-Tıbb, el-İtak,
el-Hurûf ve'l-Kırae, el-Hammam, el-Libas, et-Tereccül, el-Hatem,
el-Fiten, el-Mehdî, el-Melahim, el-Hudûd, ed-Diyat, es-Sünne, el-Edeb.
Sünen'de sülasi rivayet yeralmaz. Onaltı tane
kutsî hadis bulunmaktadır. Hadisleri altı gruptur: Sahih lizatihi,
sahihe benzer, sahihe yakın, şiddetli vehn olan hadisler, 'hakkında
birşey söylemediklerim sahihtir' dedikleri, hasen li gayrihi
olabilecek hadisler (Katip Çelebi, Keşfü'z-Zunûn, II, 1005).
Buhari ve Müslim'in birlikte tahric ettiği hadisler kitabın
yarısını teşkil eder. Ebû Davûd kitabına sahih,
hasen, leyyin ve amel edilebilir hadisleri almıştır. Ona göre
aşırı derecede zayıf olmayan hadis rey ve
kıyastan evladır.
Sünen'de yeralan bazı sahih hadisler Sahihayn'da
bulunmaz. Şüpheli hadisleri ise, illetlerini açıklayarak
almıştır. Sünen, hadis kitaplarının ikinci
tabakasına dahildir (ed-Dihlevî, Hüccetullahi'l-Baliğa, I,
283). Talebelerinden yedisi tarafından rivayet edilmiştir ki,
en sahih ve yaygın rivayet el-Lu'luî'nin eseridir (J.Robson,
Sünen-i Ebû Davud Nüshalarının Rivayeti, Trc: Talat Koçyiğit,
A ÜİFD, 1956, V, 1-4, 175)
Sünen-i Ebû Davûd Kahire (1280), Delhi (1283),
Luknov (1840-1888). Haydarabad (1321) Mısır (1935-1950), gibi
merkezlerde bir kaç kez basılmıştır. Türkçe'de Ebû
Davûd'un Sünen'i 1983'de yayınlanmıştır. 1987
yılında eserin, tercüme ve şerhi yayınlanmaya
başlanmıştır. Sünen'in ilk şerhini "Mealim
Es-Sünen" adıyla Ebû Süleyman Hattabî (388/998) yapmıştır.
Ebû Davûd'un diğer eserleri şunlardır:
2. Risaletuhu fi Vasfı Kitabü's-Sünen: Eseri
Kitabu's-Sünen ile ilgili olarak yazdığı ve yukarıda
sözkonusu ettiğimiz mektuptur.
3. el-Merasil: Mürsel hadislerle ilgili eseri.
4. Mesaiiu'l-İmam Ahmed: Fıkıh
konularına göre tasnif edilen ve Ahmed b. Hanbel'e sorulan soru ve
cevapları kapsar. Diğer önemli eserleri de şunlardır:
el-Mesail, en-Nasih ve'l-Mensuh, Kitabu'z-Zühd, Kitabu'l-Kader,
Kitabu'l-Ba's ve'n-Nüşûr, Delailu'n-Nübüvve, et-Teferrüd
fi's-Sünen, Fedailu'l-Ensar, Müsned-u Malik, ed-Dua, İbtidau
'l- Vahy, Ahbaru'l-Havaric.
Ahmet AĞIRAKÇA
Sait KIZILIRMAK
Sitemizde yer alan tüm içerikler internet ortamından toplanmış ve derlenmiştir. Yer alan bilginin doğruluğu garanti edilmemektedir. Yanlış bilgi için tarafımıza sorumluluk yüklenemez. Yanlış bilginin doğuracağı etkenlerden sitemiz ve yöneticileri sorumlu tutulamaz.