El-bari
El-bari
Cenab-ı Allah'ın isimlerinden biri. Bir
örnek ve emsale ihtiyaç duymadan yaratan zat anlamına.
Eşyayı ve her şeyin aza ve cihazını
birbirine uygun ve mülayim bir halde yaratan. Her şeyin vücudu
mütenasip, yani azası, hayat cihazları ve anasırı
keyfiyet ve kemiyet itibariyle birbirine uygun ve yaraşık olarak
yaratıldığı gibi her şeyin hizmeti ve
faydası umumi ahenge uygun yaratılmıştır. Öyle
ki, bütün eşya birbirine lazım ve mülayim ve bu
namütenahi alemler gûya ki, bir tek makina imiş gibi, her
şey bir şey için ve bir şey her şey içindir.
Kur'an'da Barî kelimesi, halik ve musavvir ile
birlikte zikredilmektedir.
Barî vasfı Kur'an-ı Kerîm'de üç yerde
açıklanır. Haşr suresinde: "O, öyle Allah'tır
ki, vücuda getireceği herşeyi hikmeti muktezasınca takdir
edendir. Onları var edendir. Varlıklara sûret verendir. En
güzel isimler O'nundur. Göklerde ve yerde ne varsa (hepsi) O'nu tesbih (ve
tenzih) eder. O, galib-i mutlaktır. Yegane hüküm ve hikmet
sahibidir. " (el-Haşr, 59/24) Allah bir şeyi, bir
şeyden olmayarak yaratır (ibda). Yani yoktan yaratır.
Şeyler, maddesiz olarak ketm-i ademden çıkar. Cenab-ı
Hakk'ın, alemi yaratması bakımından üç değişmez
sıfatı vardır: İbda, Halk, Tedbir, İbda, bir
şeyi yoktan var etmektir. Halk, bir şeyi bir şeyden var
etmektir. Tedbir de, bütün alemi idare etmek demektir. (el-Bakara,
2/54).
Barî, Berae fiilinden gelir ve yaratıcı
demektir. Yaratmak (halk), iki manaya delalet eder: Takdir ve yok olan
şeye vücud vermek; hiçbir asıl ve misali yok iken icat etmek.
Bazen de inşa manasına kullanılır. Her şeyi tam
anlamıyla takdir ve icat ederek yaratan yaratıcı, ancak
Allah'tır. "O öyle halik ki, barî yani öyle temiz yaratıcı
ki, yarattıklarını temiz ve sağlam bir nizam üzere
seçip tesviye ve tekamül ettirerek birbirinden farklı özellikler
ile temyiz ettirir." (Elmalılı Hamdi Yazır, Hak Dini
Kur'an Dili, İstanbul 1936, VI, 4876).
Bedea fiil kökünden gelen bad'a kelimesi, icat etmek,
örneksiz yapmak demektir. Aynı zamanda Allah'ın aletsiz,
zamansız ve mekansız icat etmesi anlamında
kullanılır. (Ali Ünal, Kur'an'da Temel Kavramlar, İstanbul
1986, s. 197).
Şamil İA
Sitemizde yer alan tüm içerikler internet ortamından toplanmış ve derlenmiştir. Yer alan bilginin doğruluğu garanti edilmemektedir. Yanlış bilgi için tarafımıza sorumluluk yüklenemez. Yanlış bilginin doğuracağı etkenlerden sitemiz ve yöneticileri sorumlu tutulamaz.