Es'ari
Es'ari
Eş'ariyye ekolünün temsilcisi olan Ebu'l Hasen Eş'arî'nin
uzun adı Ali b. İsmail b. Ebı Bişr İshak b. Salim
b. İsmail b. Abdullah b. Musa b. Bilal b. Ebı Bürde b.
Mûse'l-Eş'arî'dir. İsminden de
anlaşılacağı üzere kendisi sahabeden Ebû Mûse'l-Eş'arî'nin
(44/664-65) soyundandır. Künyesi Ebu'l-Hasan, lakabı ise, Nasiru'd-dîn'dir.
Doğum tarihi hakkında çeşitli
kaynaklarda hicri 260, 266, 270 ve 275 tarihleri verilmiş olsa da,
yaygın olan kanaata göre (260/873-74) tarihinde Basra'da doğmuştur.
Zira, O'nun (300/912-13) tarihinde Mu'tezile mezhebinden
ayrıldığı bilinmektedir. O'nun da o günlerde kırk
yaşında olduğu bilindiğine göre, doğum tarihi
olarak (260/873-74) tarihinin daha doğru olduğu kanaatı
yaygınlık kazanmaktadır.
Eş'ari'nin hayatını, doğumundan on
yaşına kadar, on yaşından Mu'tezile mezhebinden
ayrıldığı zamana kadar ve bundan sonraki hayatı
olmak üzere üç devrede incelemek mümkündür.
1. Doğumundan on yaşına kadar olan dönem:
Bu dönem O'nun çocukluk ve ilk tahsilini tamamladığı
dönemdir ki, çeşitli ilimleri tahsil etmiş ve daha ziyade
babasının ahlakı ve ilmî terbiyesinde bulunmuştur.
2. On yaşından Mu'tezile mezhebinden
ayrılmasına kadar olan dönem:
Otuz yıllık bir dönemi kapsayan bu dönem
O'nun, üvey babası Ebû Ali el-Cubbaî (302/914-15) ile ilmî yakınlığı
bulunduğu dönemdir. O Kelam ilmini de Cubbaî'den öğrenmiştir.
Fıkıh'ta Hanefi olan Eş'arî, itikatta hocasının
tesiriyle koyu bir Mu'tezile mezhebi savunucusu olmuştur.
Hicrî 300 tarihinde O'nun Mu'tezile'den ayrılarak,
Ehl-i Sünnet akîdesine bağlandığı bilinmektedir.
Ancak, O'nun bu ayrılışına çeşitli kaynaklarda
çeşitli sebepler söylenmektedir. Bunlar arasında en
meşhuru, hocası Ebû Ali Cubbaî ile yaptığı bir
münazara gösterilmektedir ki, bu sebep bir çok muteber kaynaklarca
uygun görülmemektedir. Bir diğer sebep de Eş'ari'nin rüyasında
Hz. Peygamberi görmüş olması ve bunun üzerine görüşten
vazgeçmiş olmasıdır. Bir diğer görüşe göre
de, Eş'arî belli bir ilmî olgunluğa eriştikten sonra
Mu'tezile fikirler kendisini tatmin etmemiş ve onları
terketmiştir. Bu üç görüş bir arada ele alınacak olursa;
ilk iki sebebin de katkısıyla birlikte, son sebebin yani belli
bir ilmî olgunluktan sonra bu karara varmış olabileceği
ihtimali daha fazla ağırlık kazanmaktadır.
Rivayet edildiğine göre Eş'arî bu karara
vardıktan sonra, onbeş gün evine kapanmış ve bu süre
sonunda, bir Cuma günü Basra camiinde minbere çıkarak
şunları söylemiştir: "Ey insanlar, Beni
tanıyanlar, beni tanıyorlar. Tanımayanlara da ben kendimi
tanıtıyorum. Ben falan oğlu falanım. Ben,
Kur'an'ın yaratılmış olduğunu, Allah'ın gözlerle
görülemeyeceğini, kötü fiilleri kendimizin yaptığını
söylüyordum. Ben bunlardan tövbe ediyor ve bu fikirlerden vazgeçiyorum.
Ey İnsanlar, ben bu süre zarfında evime kapandım ve bu
fikirlerle ilgili delilleri düşündüm. Onların hiç birisi
bana tercih sebebi olarak uygun gelmedi. Yüce Allah'tan bana hidayet
etmesini istedim. O da bana şu yazmış olduğum
şeyleri hidayet etti. Bunun üzerine, şu elbiseden
soyunduğum gibi, bütün içinde bulunduğum fikirlerden
soyunuyorum"
3. Kırk yaşından ölümüne kadar olan
dönem:
Mu'tezile mezhebinden ayrılıp, selef akidesi
üzere geri kalan hayatını devam ettiren Eş'arî, yaklaşık
yirmi beş yıllık bu süre zarfında, bol bol eser telif
etmiş ve selef akidesini müdafaa ile geri kalan ömrünü geçirmiştir.
Ehli Sünnet adına üslendiği müdafaa ile büyük taraftar
kazanmış ve kendisinden sonra daha da gelişecek olan
Eş'ariyye ekolünün kurucusu ve temsilcisi olmuştur. Zaten bir
görüşe göre Eş'ariyye mezhebi, Mu'tezile'ye antitez olarak
doğmuştur.
İlme olduğu kadar zühd ve takvaya da bağlılığı
ile bilinen Eş'arî, Subkî'nin rivayetine göre yirmi yıl
yatsı namazının abdesti ile sabah namazını
kılmıştır (Subkî, Tabakatu's-Safiyye, 2/248).
Eş'arî'nin doğum tarihinde ihtilaflar
olduğu gibi vefat tarihinde de bir takım ihtilaflar olmakla
birlikte, tercih edilen görüşe göre O, (324/936-37) yılında
Bağdat'ta ansızın vefat etmiştir.
Ebu'l-Hasen Eş'arî'nin eserlerinin sayısı
bazı kaynaklarda üçyüze kadar çıkarılmış olup,
bunların bir kısmı, Mu'tezilı görüşleri
benimsediği döneme aittir. Ancak bunlardan hiç birisi günümüze
kadar ulaşmamıştır.
Eş'arî'nin eserlerini kaynaklarda zikredilen
konularına göre şu gruplara ayırarak ele almak mümkündür:
a) Kelam ilmiyle ilgili olan ve özellikle Mutezileyi
reddi hedef alan eserler.
b) Filozoflar, Tabiatçılar, Dehrîler, Brahmanlar,
Yahudiler ve Hristiyanlar gibi cereyanları reddeden eserler.
c) İslamî ve gayr-ı İslamî fırkaların
görüşlerini reddetmeksizin nakleden Makalat kitapları.
d) Tefsir, Hadis, Fıkıh ve diğer
İslamî ilimler sahasında meydana getirdiği eserler (Bekir
Topaloğlu, Kelam İlmi, 137).
Eş'arî'nin eserleri konusunda bazı
şeyler söylemek mümkündür. Şöyle ki; O'nun hayatında
iki ayrı dönem olduğu bilinmektedir. Acaba hangi eser hangi döneme
aittir? gibi sorular zihinleri meşgul etmektedir. Ancak, burada
bilinen bir husus vardır ki, o da, Eş'arî'nin, Mu'tezile'den
ayrıldıktan sonra kaleme aldığı bir çok kitapta
eski mezhebinin yanlışlığını ve sakat
taraflarını ortaya koyması ve dolayısıyla eski
yazdıklarını reddetmesidir. Zaten bugün elimizde Eş'ari'ye
ait olarak bulunan eserler fazla değildir ve hepsi son dönemlerinde
kaleme alınmıştır. İbn-i Asakir'in (571/I 1 76)
verdiği bilgiye göre Eş'arî, el-Umed isimli eserinde, 320/935
tarihine kadar kaleme aldığı eserlerini ve neye dair
olduklarını zikretmiştir (Subkî, Tebyînu
Kezibu'l-Müfteri, 135 v.d)
Eş'arî'nin eserlerini biz burada iki grupta
vermek istiyoruz. Önce bugün elimizde bulunan eserleri, daha sonra da
isimlerini kaynaklardan öğrendiğimiz eserlerden bir
kısmını sıralamak istiyoruz.
I. Bugün Mevcut Olan Eserleri:
1. el-İbane 'an Usûli'd-Diyane: Mu'tezilî
fikirleri reddettikten sonra ilk önce kaleme aldığı
bilinen eseridir. Önce kısaca selef akidesi özetlenir ve daha sonra
Nübüvvet bahsi hariç, diğer meseleler ele alınır.
Tahkiksiz baskılarının yanısıra Dr. Favkîye
Hüseyin Mahmud tarafından yapılan tahkikli metni, 1977
yılında Kahire'de basılmıştır. Bu
baskıda, muhakkik tarafından yaklaşık 200 sahifelik ek
bilgiler ve açıklamalar ilave edilmiş ve çalışma
daha da istifade edilir hale getirilmiştir. Ayrıca bu eser
İngilizce, Almanca ve Fransızca'ya da tercüme edilmiştir.
Şu ana kadar henüz Türkçe'ye tercümesi yapılmamıştır.
2. el-Lum'a fi'r-Reddi 'Ala Ehli'z-Zeyğa
ve'l-Bid'a: Kelamı bir uslûbla yazılan bu eser on babdan
oluşmaktadır. Bu eserde Kelamullah, İrade, Kader,
Ru'yetullah, Va'd ve Vaîd ile İmamet konulan ele
alınmıştır. Çeşitli baskıları ve çeşitli
dillere tercümeleri vardır. Tahkik baskıları arasında
en çok kullanılan Dr. Hamûde Gurabe tarafından tahkik
edilen 1955 yılında Mısır'da baskısı
yapılan matbû nüshasıdır. Toplam 136 sahifelik bu
baskı küçük boy olarak basılmıştır.
3. Makalatu'l-İslamiyyın: Bu eser isminden
de anlaşılacağı üzere bir Makalat kitabıdır.
İslami fırkaların görüşlerinden ve
yapılarından tenkitsiz olarak bahseder. Ayrıca kelamı
meselelerdeki ince ihtilaflardan ve Allah'ın isim ve
sıfatlarıyla, Kur'an hakkındaki görüşlerinden söz
eder. Bu eserin de H. Ritter tarafından hazırlanan tahkikli
neşri 1928 ve 1933 yıllarında İstanbul'da
basılmış olup, bu baskıdan bir çok defalar tıpkı
basımları da yapılmıştır.
4. Risale fî İstihsani'l-Havz fi'l Kelam:
Onbir sahifelik bu risale de nazar ve istidlalin müdafaası
yapılır.
5. Risaletü'l-İman: İman konusundaki
bilgileri ihtiva eden bu risale Almanca'ya tercüme edilmiştir.
6. Risale Ketebe Biha İla Ehl's-Sağr Bi Babi'l-Ebvab:
Eş'arî bu risalesinde selef akidesini anlatmıştır.
Bu risale de Kıvamuddin Burslan tarafından Türkçe
tercümesiyle beraber yayınlanmıştır (İlahiyat
Fakültesi Mecmuası, sayı: 7, ss. 154-176; sayı: 8, ss.
50-108)
II. Diğer Eserleri:
Bu grupta Eş'arî'ye ait olduğunu
kaynaklardan öğrendiğimiz yirmi kadar eseri sıralamak
istiyoruz. Çeşitli kaynaklarda bunların sayısı
verilmekle kalmayıp, yüz kadar eserinin de isimleri zikredilmiştir
(bk. el-İbane, Dr. Fevkiye Hüseyin Mahmud mukaddime s.38-71).
imdi bunlardan yirmi kadarını
sıralayalım:
1. Kitabu fi Halki'l-A'mal
2. Kitabu fi'l-İstita'a
3. Kitabu fi Cevazı Rü'yetullah bi'l-Ebsar
4. Kitabu fi'r-Reddi Ale'l-Mücessime
5. Kitabu fi'l-Cisim
6. Kitabu fi'l-İstihşad
7. Kitabu fi'r-Rü'yet
8. Kitabu fi'r-Reddi Ale'l-Felasife
9. Kitabu fi'l-İmame
10. Kitabu fi Müteşabihi'l-Kur'an
11 . Kitabu fi Ef'ali'n-Nebî
12. Kitabu fihi Beyani Mezhebi'n-Nasara
13. Kitabun Kebîr fi's-Sıfat
14. Kitabu Ale'd-Dehriyyın
15. Kitabu'r-Redd 'Ala Makalati'l-Felasife
16. İzahu'l-Burhan fi'r-Reddi 'Ala Ehli'z-Zeyğ
ve't-Tuğyan
17. eş-Şerh ve't-Tafsıl fi'r-Reddi Ala
Ehli'l-İfk ve't-Tadlıl
18. el-Muhtasar fi't-Tevhıd ve'l-Kader
19. en-Nevadir fî Dakaiki'l-Kelam
20. Kitabu Tefsîri'l-Kur'an: Bu eserin yetmiş
cilt olduğu söylenmektedir.
Abdurrahim GÜZEL
Sitemizde yer alan tüm içerikler internet ortamından toplanmış ve derlenmiştir. Yer alan bilginin doğruluğu garanti edilmemektedir. Yanlış bilgi için tarafımıza sorumluluk yüklenemez. Yanlış bilginin doğuracağı etkenlerden sitemiz ve yöneticileri sorumlu tutulamaz.