Evvabın Namazı
Evvabın namazı
Akşam namazının sünnetinden sonra kılınan
altı rekatlık gayr-i müekked namaz. Evvab, faal vezninde
ism-i faildir, günahları terk ve hayırlı işler
yapmak sûretiyle Allah'a dönen demektir. Çoğulu Evvabin'dir.
Evvabin namazı, Allah'a çok itaat edenlerin namazı demektir.
Ashab-ı kiramdan Zeyd b. Erkam, kuşluk vakti birtakım
insanların namaz kıldıklarını görmüş de;
"Bu adamlar pek ala bilir ki, bu saatten başka zamanda namaz
kılmak, daha faziletlidir. Çünkü Resulullah (s.a.s.), "Evvabin
namazı, sıcaktan deve yavrularının ayakları
yandığı zaman kılınır" buyurmuştur"
(Müslim, Salat, 19).
Zeyd b. Erkam, başka bir rivayetinde şöyle
demiştir: "Resulullah (s.a.s.) Kûba'lıların
yanına gitti. Vardığında, onlar namaz
kılıyordu. Allah elçisi, onlara, 'Evvabin namazı,
sıcaktan deve yavrularının ayakları
yandığı zamandır' buyurdu" (A. Davudoğlu,
Sahih-i Müslim Tercümesi ve Şerhi IV, 2132).
Bu hadislerde, namazın kaç rekat kılınacağı
belirtilmemiştir. İslam alimleri, sıcağın yükseldiği
bu vaktin, kuşluk namazı için en elverişli ve faziletli
olduğunu söylemişlerdir. Çünkü kuşluk
namazının vakti, günün evveli olup, daha erken saatlerde de kılınabilmektedir.
Hz. Sevban'dan nakledilen şu hadis de, evvabin
namazının önemini belirtir: "Allah Rasûlü, günün yarısından
sonra namaz kılmayı severdi. Hz. Aişe, Ya Resulullah, sen
bu saatte de mi namaz kılmayı seviyorsun? dedi. Resulullah (s.a.s.):
"Bu saatte gök kapıları açılır ve Hak Teala
hazretleri, bu saatte kullarına rahmetle bakar. Bu namaz Adem, Nuh,
İbrahim ve İsa'nın devam ettikleri bir namazdır"
buyurdular (el-Askalanî, Bulûgu'l Meram, Terc. A. Davudoğlu, II,
48). Evvabin namazının dört rekat olduğuna dair çeşitli
hadisler nakledilmiştir. Akşam namazından sonra ve
altı rekat kılındığına dair hadisler de
nakledilir ve bunların uygulamada daha yaygın olduğu
bilinmektedir (Tirmizî, Salat, 32 1) .
Akşam namazının sünnetinden sonra iki
ila altı rekat arasında kılınan nafile namaza da
"evvabin" denilmiştir. Hz. Peygamber, akşam
namazından sonra altı rekat nafile namaz kılanın evvabinden
(günah işleyip, arkasından hemen tövbe eden kimselerden) sayılacağını
bildirmiş ve arkasından da şu ayeti okumuştur: "Rabbiniz,
içinizden geçenleri çok iyi bilir. Eğer salih kimseler
olursanız, şüphesiz Allah tövbe edenleri affedicidir" (el-İsra,
17/25; bk. İbn Kesir, Tefsir, İstanbul 1985, V, 64, 65; Şürünbülali,
Şerhu Nüri'l-İzah, İstanbul 1984. s.74)
Hamdi DÖNDÜREN
Sitemizde yer alan tüm içerikler internet ortamından toplanmış ve derlenmiştir. Yer alan bilginin doğruluğu garanti edilmemektedir. Yanlış bilgi için tarafımıza sorumluluk yüklenemez. Yanlış bilginin doğuracağı etkenlerden sitemiz ve yöneticileri sorumlu tutulamaz.