ANSİKLOPEDİM.com
Fani
Fani
Varlığı sonlu, ölümlü olan. Kur'an'a
göre, "Allah'tan başka her şey yok olacaktır" (el-Kasas,
28/88), "Yer üzerinde bulunan her şey fanîdir" (er-Rahman,
55/26).
Kelam bilginlerine göre varlığının
sonu olmamak (beka), Allah'ın sıfatıdır. Allah
tarafından yaratılmış (hadîs) şeyler ezeli
olmadıkları gibi ebedi de olamazlar. Bu nedenle Allah
dışındaki varlıkların temel niteliği,
sonluluk, ölümlülüktür. Kainat'ın fanı oluşu, aklen,
onun yaratılmış, hadis (sonradan olma) oluşunun tabii
bir neticesidir. Kainat'ın bu durumu ayrıca Allah'ın
varlığının da önemli bir kanıtıdır.
Hudûs delili denilen bu kanıta göre alem hadistir (sonradan
meydana getirilmiştir); her hadisin (sonradan meydana gelen varlığın)
bir muhdisi (ihdas edicisi, meydana getiricisi) vardır; alemin
muhdisi hadis olmayan Allah'tır.
Fena ve fanî olma kavramları tasavvuf düşünce
ve hayatında önemli bir yer tutar. İlk mutasavvıflar
insanın fanı olmasını tasavvufun başlıca
amacı olan ilahı ahlak ve vasıflarla donanmanın
temel şartı saymışlardır. Çeşitli biçimlerde
izah edilen bu fanî olma, yok olma olayı kimilerine göre kulun
nefsanî zevk ve isteklerinden fanî olmasını; kimilerine göre
Allah'a muhalefetten, günah işlemekten fanı olmayı dile
getirir. Fenayı Allah'a saygı için diğer varlıklara
saygı göstermekten fanı olmak; bütün beşerı
sıfatlardan fanı olmak; bütün varlıklardan fanı
olmak biçimlerinde tanımlayanlar da olmuştur.
Fanı olma düşüncesi sonraki mutasavvıflar
tarafından daha sistemli bir hale getirildi. Buna göre mutasavvıfın
son amacı tevhîddir ve tevhîd ancak Allah dışındaki
varlıklardan (masiva) geçmek anlamında fanî olmakla
gerçekleşir. Bu fenanın üç aşaması vardır:
Birinci aşamada mutasavvıf Allah dışındaki
varlıkları istemekten geçerek Allah'ın iradesinde fanî
olur. Bu aşamada mutasavvıfın biricik amacı
Allah'tır ve yalnız Allah'ın irade ettiğini taleb
eder. İkinci aşamada mutasavvıf Allah
dışındaki varlıkları görmekten fanî olur; yalnız
Allah'ı görür. Mutasavvıf üçüncü aşamada bütün varlıklardan
fanî olur. Gözünde Allah'ın varlığından başka
varlık kalmaz. Fenanın bu üç aşaması fena
fi'l-kusûd, fena fi'ş-şuhûd, fena fi'l vücûd olarak adlandırılır.
Bu üç aşamanın her birinde ulaşılan tevhîd de,
"la maksûde illallah" ya da "la matlûbe illallah",
ve "la meşhûde illallah" cümleleriyle dile getirilir (Ayrıca
bk. Fena fillah).
Ahmet ÖZALP
Kategori: İslam Ansiklopedisi | Etiket: FaniKaynak: http://samil.ihya.org/ansiklopedi/fani.html
vuhuv.com.tr
Önemli Uyarı
Sitemizde yer alan tüm içerikler internet ortamından toplanmış ve derlenmiştir. Yer alan bilginin doğruluğu garanti edilmemektedir. Yanlış bilgi için tarafımıza sorumluluk yüklenemez. Yanlış bilginin doğuracağı etkenlerden sitemiz ve yöneticileri sorumlu tutulamaz.