Fetva
Fetva
Sorulan İslamî bir soruya yetkili bir kimsenin
verdiği cevap, bir meselenin hükmünü belirten veya zorlukla karşılaşılan
bir olay hakkında güçlükleri çözmek için verilen kuvvetli cevap.
Fetva veren kimseye müftî denir. İslam hukuku metodolojisinde
müftî, müctehid anlamında kullanılmıştır.
Kendisi bizzat ictihad edecek durumda olmayan bir ilim sahibinin,
diğer müctehidlerin söz ve fetvalarını alıp
aktarmasından dolayı mecaz yoluyle müftî denir (ö. Nasuhi
Bilmen, İstilahat-ı Fıkhıyye Kamusu, I, 246). Fetva,
ictihada göre daha özel bir anlam taşır. Çünkü ictihad
herhangi bir soru sorulsun veya sorulmasın fıkhı hükümleri
kaynaklarından çıkarmak anlamına gelirken, fetva gerçek
veya muhayyel bir soruya verilen cevaptır. Gerçek fetva, ictihad
şartları ile birlikte diğer şartları da
taşıyan müctehid tarafından verilir.
Bir kimse muhtaç olduğu İslamî bilgileri
ya kaynaklarından bizzat alır.
Yahut bunu yapamıyorsa bilenlerden sorarak öğrenir.
Kur'an-ı Kerîm de, "Eğer bilmiyorsanız ilim
sahiplerine sorunuz" (en-Nahl, 16/43) buyurulur. Ayet!erde fetva kökünden
"yesteftûneke = sana soruyorlar" ve "yüftîkum = o size
açıklıyor" gibi ifadeler
kullanılmıştır .
Bir ayet veya hadisi yorumlamak ve yeni çıkan bir
problemi çözmek, bir
- takım ön bilgileri ve özel yetenekleri
gerektirdiği için bunu yapacak kişilerde bazı
vasıfların bulunması öngörülmüştür. Ahmed b.
Hanbel (ö. 241/855) bir kimsenin müftî olabilmesi için kendisinde
şu beş vasfin bulunması gerektiğini söyler:
a) iyi niyet sahibi olmak ve yalnız Allah
rızasını gözetmek. Çünkü kötü niyet, düşünceyi
de kötüleştirir,
b) İlim, hilim, vakar ve ciddiyet sahibi olmak,
c) Kendisinden ve bilgisinden emin olmak,
d) Halka kendi otoritesini kabul ettirmek,
e) Fert ve toplum olarak insanları tanımak.
Bu şartlardan da anlaşılacağı
gibi müftînin fetva isteyenin psikolojik durumunu dikkate alması,
halk nazarında itibar sahibi, basîretli vereceği fetvanın
fert ve toplum üzerindeki etkisini kavrayacak bir görüşe sahip
olması gerekmektedir (Muhammed Ebû Zehra, İslam Hukuk
Metodolojisi, Terc. Abdülkadir Şener, Ankara 1973, s.391 vd.).
Fetva geleneği İslam dininin doğuşu
ile birlikte ortaya çıkmıştır. Sahabe problemlerini
bizzat Allah elçisine sorar, O da bu problemleri ayet veya kendi buyurduğu
hadisle çözümlerdi. Fetva verme ve yargı (kaza) fonksiyonu Hz.
Peygamberde toplanmıştı. O'nun vali olarak Yemen'e
gönderdiği Muaz b. Cebel (ö. 18/639) ve Mekke'ye gönderdiği
Attab b. Esîd . (ö. 13/634) o yörelerde fetva verme ve kendilerine
gelen davaları hükme bağlama yetkisine sahiptiler (Ahmed b.
Hanbel, V, 230, 236, 242; Tirmizî, Ahkam, 3; İmam es-Şafiî,
el-Ümm, VII, s.273; es-Serahsı, el-Mebsût, XIV, s.36).
Hz. Ebû Bekir, Hz. Ömer, Hz. Osman, Hz. Ali ve Ömer
b. Abdülaziz gibi halifeler hem devlet başkanı, hem müftî ve
hem de kadı itliler. Bu üç sıfat tek kişide
toplanıyordu. Daha sonra devlet başkanlığı ile
fetva ve kaza fonksiyonları birbirinden
ayrılmıştır.
Mezheplerin oluştuğu II. ve III.
Hicrî yüzyılda, üzerlerinde genellikle devlet
memurluğu gõrevi bulunmayan müctehidlerce İslam hukuku tedvin
edilmiş ve fıkıh kaynaklarına intikal etmiştir.
Sahabe devrinde doğrudan ayet ve hadislere başvurulurken
artık fıkıh kaynakları kanun yerini almaya
başlamıştır. Ancak hukukî bir problemin hükmünü fıkıh
kitaplarından çıkarmakta kimi zaman güçlük vardır. Bu
nedenle daha önceden verilmiş hazır cevaplar (fetvalar)
toplanarak fetva kitapları meydana getirilmiştir. Bunlar Kadîlerin
elinde komprime hazır bilgiler olup, uygulamada kolaylık
sağlamıştır. Osmanlılar devrinde tertip ve tedvin
edilen fetva kitapları sayısının yüzleri astığı
düşünülürse, İslam hukuk doktrininin ne kadar işlendiği
ve komprime bilgilerin çokluğu ortaya çıkar (Katip Çelebi,
Keşfüz-zunûn, fetva kitabı niteliğindeki eserler;
Bursalı Mehmet Tahir, Osmanlı Müellifleri, İstanbul
1333/1915, II, s.61 -64).
Fetva ile meşgul olmak çok önemli bir iştir.
Çünkü müftî, helal, haram, sıhhat, fesat ve benzeri hükümleri
İslam adına açıklamış olur. Bu konuda gerekli
araştırmayı yapmadan, kendi hevasına uyarak fetva
vermek sorumluluğu gerektirir. Hele fetva, kul hakları ile
ilgili ise daha dikkatli olmak gerekir. İctihad ve fevta vazifeleri büyük
bir ilim ve ihtisas işidir. Ayet ve hadislerin manalarını
sathi bir şekilde anlayabilen, hafızalarında
sınırlı birkaç hadis bulunan kimselerin bir müctehide
tabi olmayıp da şer'î delillerden hüküm çıkarmaya
kalkışmaları ve kendi namlarına fetva vermeleri caiz
olmaz (ö. Nasuhi Bilmen, Hukûkî İslamiyye ve İstilahat-ı
Fıkhıyye Kamusu, I, 250).
Müftî, ictihad yapabilecek ve delillerin kuvvetli
olanını seçebilecek durumda ise, mezheplerin görüşleri
arasından tercih yapabilir. Ancak bunu yaparken üç şarta
bağlı kalması gerekir: Delil bakımından
zayıf olan görüşü seçmemelidir. Tercih ettiği görüş
insanların yararına olmalı ve onları ne şiddete
ve ne de gevşekliğe sevketmemelidir. Bu görüş, iyi niyete
dayanmalı, sırf insanları memnun etmek ve onların
keyfi arzularını tatmin etmek için seçilmiş
olmamalıdır (Ebû Zehra, a.g.e., s.392-393).
İctihad yapabilen müftî bütün dikkat, iyi
niyet ve gayretini sarfettikten sonra, verdiği fetvada isabet etse de
yanılsa da sevap kazanır. Hadiste şöyle buyurulur:
"Hakim ictihad yaparak hükmedip, bunda isabet ederse, onun için
iki mükafat vardır. İctihadla hükmedip de yanılırsa,
onun için bir mükafat vardır" (Buhari, el-İ'tisam, 21;
Müslim, el-Akdiye, 15; Ahmed b. Hanbel, III, 187).
Fetva kitaplarından bazıları:
a) Hindiyye: "el-Fetava'l-Hindiyye ve
el-Alemgîriyye" ismini taşıyan bu meşhur fetva
kitabı, Sultan Muhammed Evrengzîb Bahadır Alemgîr (ö. 1 1
18/1706)'in emriyle, Hindistan alimlerinden bir kurul tarafından
te'lif edilmiştir. Hanefi mezhebine ait, arapça olup, hükümleri
delillerini kapsamına almaz. Meseleler fıkıh bablarına
göre düzenlenmiştir. Eser birkaç defa basılmıştır
(Bulak, I-VI, 1310/1892, el-Meymeniye, 1323/1905).
b) Haniyye: Ferganalı Fahruddin Hasan b. Mansûr
(ö. 592/1196) tarafından te'lif edilmiştir. Hanefi mezhebi'ne göre
verilen fetvalardan ibarettir. Çok yaygın olan ve sık sık
meydana gelen meseleleri kapsamına alır. Hindiyye'nin
kenarında basılmıştır.
c) Bezzaziyye: Harezmli Muhammed b. Muhammed
el-Kerderî (ö. 827/1424) tarafından te'lif edilmiş olup, el-Camiu'l-Vecız
adiyle yine Fetevay-ı Hindiyye'nin kenarında
basılmıştır.
d) Hulasatü'l-Ecvibe: Çeşmizade Muhammed
Halis (ö. 1298/1881) tarafından on beş yıllık bir
çalışma sonucu tertip edilmiş olup, bazı rumuzlar
kullanılarak Feyziyye, İbn Nüceym, Abdurrahım, Behce, Ali
Efendi ve Netice adlarını taşıyan altı fetva
kitaplarının fetvalarını bir araya getirmiştir.
"Cevapların özeti" anlamına gelen bu eser iki cilt halinde
basılmıştır.
e) Mahmud Şeltut, el-Fetava: Muasir Ezher
alimlerinden Mahmud Şeltut tarafından te'lif edilen bu eser,
tek cilt olup, bazı çağdaş problemlere verilen
fetvaları kapsamına almaktadır.
Hamdi DÖNDÜREN
Sitemizde yer alan tüm içerikler internet ortamından toplanmış ve derlenmiştir. Yer alan bilginin doğruluğu garanti edilmemektedir. Yanlış bilgi için tarafımıza sorumluluk yüklenemez. Yanlış bilginin doğuracağı etkenlerden sitemiz ve yöneticileri sorumlu tutulamaz.