ANSİKLOPEDİM.com
Fevri
Fevri
Düşünmeden ve anı olarak yapılan
hareket. Fıkıh ıstılahına göre "fevrî",
emredilen bir işi ilk imkan anında eda etmektir. Mukabili
"terahî"dir ki, emredilen bir işin ilk imkan anında
yerine getirilmesi icap etmeyip daha sonra yapılmasının da
mümkün olmasıdır.
İslam'da yapılması emredilen
ibadetlerin gerçekleşmesi için ortaya konan şartların en
aranılanı. bu ibadeti yerine getirecek "zaman"ın
var olmasıdır.
İbadetlerin, kendilerine tahsis edilen zaman
diliminde yapılmasına "eda"; zamanından sonra
yapılmasına ise "kaza" denir. Eda edilmesi farz olan
ibadetlerin her ne sebeple olursa olsun kazaya bırakılması
halinde kaza edilmesi de farzdır. Ancak bir kısım ibadetler
için tayin edilen zaman, namaz vakitlerinde olduğu gibi belli bir
zaman dilimine sıkıştırıldığı gibi
bir kısım ibadetler de vardır ki, bunlar için tayin edilen
zaman, ömrün sona ereceği ana kadar
uzatılmıştır. Bu noktada fevrîlik veya terahîlik
söz konusu olur.
Secde edilmesi emredilen ayetlerin okunması
halinde yapılması gerekli olan Tilavet secdesinin yapılmasının
vacip olması, fevrî değildir. Yani secde ayeti okunur okunmaz
hemen secde edilmesi lazım gelmez. Bu secde uzun bir müddet sonra
da yapılabilir. Ancak bir zarûret bulunmadıkça tehir edilmesi
tenzihen mekruhtur. Ebû Yusuf'a göre tilavet secdesi namazın
haricinde fevren vaciptir.
Zekat, zekatı verilmesi gereken malın
üzerinden bir yıl geçtikten sonraki zamanda ödenmesi gerekli bir
farzdır. Hemen verilmesi halinde borçtan kurtulmuş olunurken,
daha sonraki zamanlarda verilmesi de mümkündür.
Fıtır sadakası, Eimme-i Selase'ye (Ebû
Hanife, Ebû Yusuf ve İmam Muhammed'e) göre Ramazanın son
akşamı güneşin batmasından itibaren vacip olur.
Bayramdan sonraya bırakılması haramdır, yani o vakitte
verilmesi fevren vaciptir. Özür nedeniyle tehir edilirse, kaza edilmesi
lazımdır.
Umre (Hac zamanının dışında Kabeyi
tavaf ve Safa ile Merve tepeleri arasında sa'y etmek), İmam
Şafiî'ye göre fevrî olmayan bir farz-ı ayrıdır;
Hanefîlere göre ise fevrî olmayan yani ömrün herhangi bir zamanında
yapılması mümkün olan müekket bir sünnettir.
Haccın ömrî (hayatta oldukça herhangi bir
dönemde yapılabilecek) veya fevrî (şartları yerine
gelince hemen yapılabilecek bir ibadet) olması hakkında
ihtilaf vardır. Bir görüşe göre Hac ömrî'dir, hayatta kaldığı
sürece herhangi bir zamanda yapılabilir. Sonraya
bırakmasından dolayı kişi günahkar sayılmaz.
Fakat daha sahih olan görüşe göre ise Haccın farziyyetinin
edası fevrîdir, tehir edilmesi halinde kişinin günaha
girmesine sebeb olur.
Cengiz YAĞCI
Kategori: İslam Ansiklopedisi | Etiket: FevriKaynak: http://samil.ihya.org/ansiklopedi/fevri.html
vuhuv.com.tr
Önemli Uyarı
Sitemizde yer alan tüm içerikler internet ortamından toplanmış ve derlenmiştir. Yer alan bilginin doğruluğu garanti edilmemektedir. Yanlış bilgi için tarafımıza sorumluluk yüklenemez. Yanlış bilginin doğuracağı etkenlerden sitemiz ve yöneticileri sorumlu tutulamaz.