Gasl, Gasl-ı Meyyıt
Gasl, gasl-ı meyyıt
Yıkama, temizleme; müslüman ölüyü yıkama
anlamında bir fıkıh terimi.
Ölünün yıkanması dirilere farz-ı kifayedir.
Yıkamak için niyet edilir, besmele çekilir, ölünün elbiseleri çıkarılır,
avret yerleri örtülür ve yüksekçe bir yere yatırılır.
Ölüye namaz abdesti aldırılır, ancak ağzına ve
burnuna su verilmez. Abdestten sonra önce başı ve (varsa)
sakalı yıkanır. Yıkamaya sağdan
başlanır. Sol tarafına çevrilip yıkandıktan
sonra sağ tarafına çevrilip yıkanır. Sonra oturtulur
ve karnı ovulur, ön veya arkasından bir şey çıkarsa
yıkanır, bu takdirde tekrar abdest aldırılmaz. Her
uzvu üç kere yıkamak sünnettir. Yıkama işlemi bitince
ölü havlu ile kurulanır, baş ve sakalına güzel kokular
sürülür.
Yıkama işlemi sırasında güzel koku
kullanılır. Teneşir tahtası buhurlanır ve tütsülenir.
Bu, ölüye ta'zim içindir. Ölü yıkayıcının elini
bir bezle örtmesi müstehabdır. Kaynatılmış suyla
birlikte sidr veya çöven kullanılması, baş ve
sakalın hatmi veya sabunla yıkanması gerekir. Meyyitin
tırnağı kesilmez ve saçı taranmaz. Gassal (gasil; yıkayıcı)
veya gasile, meyyitle kapalı yerde kalır (el-Fetevayı
Hindiyye, I, 158 vd.; Fethu'l-Kadîr, I, 449).
Savaş alanında şehid olmamış
her ölünün yıkanılması farzdır. Vücudunun bir
parçası bulunan ölü, İmam Şafiî, Ahmed ti. Hanbel,
İbn Hazm'a göre yıkanır, kefenlenir, cenaze namazı
kılınır; İmam Ebû Hanife ve İmam Malik'e göre
ise vücudun yarıdan çoğu bulunursa yıkanır.
Şehidler yıkanmaz, kanlarıyla gömülürler.
Ancak, savaşta şehid düşenler dışındaki
taundan, boğularak, zatürre, karın hastalığı,
yanarak, göçükte, doğumda, malı uğruna, canı
uğruna, ailesi uğruna öldürülen şehidler
yıkanırlar. Çünkü suikastla şehid düşen Hz. Ömer,
Hz. Osman ve Hz. Ali'nin cenazeleri yıkanmıştır.
Gassal (yıkayıcı)'ın emin, salih,
güvenilir olması gerekir. Yıkama esnasında ölü ile yıkayıcıdan
başkasının bulunmaması mendupdur. Hanefî mezhebine
göre erkek, ölen hanımını yıkayamaz. Hz. Ali'nin Fatıma
(r.a.)'yı yıkadığı rivayet edilir. Ölü kadının
saçları örgülüyse çözmek mendubdur; yıkandıktan sonra
tekrar örülür, arkaya salınır. Kadının
kocasını yıkaması caizdir. Hz. Ebû Bekir'i (r.a.) eşi
yıkamıştır.
Esas alarak erkek erkeği, kadın
kadını yıkar.
Ölünün yıkandıktan sonra secde yerlerine kafur
sürülür. Çünkü bu an meleklerin hazır olduğu andır ve
kafur kullanmaktan maksat ölüyü soğutmak, ölünün bedenini
dinç tutmak, bozulmadan ve böceklerden korumaktır (Seyyid
Sabık, Fıkhu's-Sünne, I, 365).
Su bulunmazsa ölüye teyemmüm yaptırılır.
Teyemmüm, bir erkeğin kadınlar içinde veya bir kadının
erkekler içinde öldüğü durumlarda da yapılır.
İcmaa göre kadınlar, çocukları
yıkayabilirler.
Yine sünnete göre, ölünün tütsülenmesi ve yıkanma
sayısı tek olmalıdır; bir, üç, beş gibi.
Bir yerde tek yıkayıcı varsa onun ücret
istemesi caiz olmaz (Mehmet Zihni, Nimet-i İslam, 422).
Ölünün techiz ve defni süratle yapılmalıdır.
Bir meyyitin yıkanmasının bazı şartları
vardır: Müslümanlık, bebeklerde düşük olmamak,
vücudundan bir parçanın olması ve Allah yolunda öldürülen
şehidlerden olmaması. Bir müslüman, kafir bir ölüyü yıkamaz
ancak onu gömebilir.
Şamil İA
Sitemizde yer alan tüm içerikler internet ortamından toplanmış ve derlenmiştir. Yer alan bilginin doğruluğu garanti edilmemektedir. Yanlış bilgi için tarafımıza sorumluluk yüklenemez. Yanlış bilginin doğuracağı etkenlerden sitemiz ve yöneticileri sorumlu tutulamaz.