Hasr Suresı
Hasr suresı
Kur'an-ı Kerîm'in elli dokuzuncu sûresi. Medine
döneminin dördüncü yılı Rebiülevvel ayında nazil oldu.
Sûre, yirmi dört ayet, dört yüz kırk beş kelime, bin
beş yüz otuz harften meydana gelir. Adını ikinci ayetinde
geçen, Benû Nadir yahudilerinin sürgününü ifade eden "haşr"
kelimesinden almaktadır. Nadiroğullarından bahsettiği
için bu sûreye "Nadir sûresi" de denir. Sûrenin iniş
nedeni, Nadiroğulları yahudilerinin sözleşmelerinden dönerek
müslümanlar aleyhinde Medine'ye saldıran müşrik ordusuna
yardım etmeleri ve bununla da kalmayıp Hz. Peygamber'e suikast düzenlemeleri
yüzünden müslümanlarla yaptıkları savaştır. Süre
bu savaşı ve neticesini konu edinir ve ardından müslümanları
ahlakî yönden eğiten ayetten gelir. Son bölümdeki ayetler de
Allah'ın sıfatlarını anlatır.
Sûrenin inmesine neden olan olayı kısaca
özetlemek gerekir ki daha iyi anlaşılsın. Tarihte birçok
sürgünlerden sonra Medine'yi kendilerine yurt edinen üç yahudi
kabilesinden biri olan Benû Nadir, Medine'de ekonomik bakımdan Arap
kabileleri Evs ve Hazreç'ten daha güçlüydü. Araplara karşı
ittifak kuran Benû Kaynuka, Benû Kureyza ve Benû Nadir ekonomik
güçlerini de kullanarak Araplara üstünlük sağlamışlardı.
Ancak Arap kabilelerinin birbiri arasında düşmanlıklar ve
bölünmeler bu durumlarının asıl nedeniydi. Arap
kabilelerinin parça parça ve düşman halde yaşaması
yahudilerin gücünü arttırıyor ve bunun devamı için de
düşmanlıkları körüklüyorlardı. Bu ortamda düşman
olan iki kabile Evs ve Hazrec'in İslam'ı seçip kardeş
olmaları ve ardından Mekkeli müslümanlara kucak açıp
peygamber'in öncülüğünde Medine'de güçlü bir İslam
toplumu oluşturmaları yahudilerin gücünü kırmış
ve istemeye istemeye müslümanlarla barış antlaşması
yapmışlardı. Ancak fırsatını
bulduklarında da tek tek bu anlaşmayı ihlal ettiler.
Antlaşmanın kendilerine yüklediği "dış düşmana
karşı Medine'yi birlikte savunma" görevini hiçbir zaman
yapmadıkları gibi düşmanla işbirliği
yaptılar. Önce Benû Kaynuka bozdu antlaşmayı; Medine'den
sürgün edildiler. Ardından Benû Nadir aynı şeyi
yaptı, üstelik Peygamber (s.a.s)'i öldürmeye teşebbüs etti.
ancak Cebrail (a.s)'in haber vermesi üzerine suikastı atlatan Hz.
Peygamber kendilerine şu ültimatomu gönderdi: "Yapmak
istediklerinizi öğrendim. On gün içinde Medine yi terkedin. Bundan
sonra sizden kim ele geçirilirce öldürülecektir" Münafıkların
reisi Abdullah bin Übeyy kendilerine haber gönderdi: "Yerinizi
terketmeyin. İkibin adamımla yanınızdayım.
Ayrıca Benû Kureyza ve Gatafan oğulları da yardıma
hazır." Bu güvenceyi alan Benû Nadir, Rasûlüllah'a Medine'yi
terketmeyeceği haberini gönderdi. Kendilerini kuşatan İslam
ordusuna karşı en çok on beş gün dayanabilen Benû Nadir
teslim oldu; silahları dışında develerine yükleyebildikleri
kadar varlıklarını alarak şehri terketmelerine izin
verildi. Geride bıraktıkları ganimetler (arazi,
bağ-bahçe, dükkan vs.) müslümanlara kaldı. İşte sûre
bu olay çerçevesinde, ganimet dağıtımı konusunda
hırsa kapılan müslümanlara dönerek durumu aydınlığa
kavuşturmak ve onlar bir öğüt almak için inmiştir.
Sûre beş ana bölümden meydana gelmektedir;
Birinci ila dördüncü ayetler Benû Nadir'in yurtlarından sürülmelerini
konu edinir. Ne kendilerinin ne de mü'minlerin tahmin etmediği bir
şekilde, Allah'ın kalplerine saldığı korku
nedeniyle kendi elleriyle evlerini söküp şehri terketmelerinden
basiret sahiplerinin ibret alması istenir.
Beşinci ayette ise müslümanların
savaş anında benimseyecekleri tavır ve taktik ele
alınır. "Hurma ağaçlarını kesmeniz ya da kökleri
üzerinde bırakmanız, Allah'ın izniyle idi. (Allah bu izni)
fasıklar rezil olsun diye vermişti" (5). Yahudileri
kuşatan müslümanlar onları teslim olmaya zorlamak için bağ
ve bahçelerindeki ağaçların bir kısmını
kestiler. En büyük gelir kaynaklarından mahrum bırakılan
Benû Nadir bu haliyle Medine'de kalamazdı. Tek çare olarak teslim
oldular. Allah onları müslümanlar karşısında zelil
etti; hem de iki kez. Müslümanlar kendi ağaçlarını
keserken engel olmak için hiçbir şey yapamadılar, kalelerinin
ardından zelil bir şekilde seyrettiler. İkinci zelillikleri
de sürgün anı ve olayıdır. Kesilmeyen ağaçlar ve
araziler müslümanların eline geçince kahırlarından zelil
oldular.
Altı ila onuncu ayetler arasında müslümanların
eline geçen bu savaş ganimetleri konusu ele alınmakta; İslam
askerlerinin savaşarak ele geçirdikleri ganimetle savaş
yapılmadan kazanılan ganimetler arasındaki fark beyan
edilmektedir (İslam hukukunda bu ayrım "Fey" ve
"Ganimet" olarak adlandırılır): Ganimetin
beşte dördü askerler arasında
paylaştırılırken savaşmadan kazanılan Fey
ise "Allah, Rasûlü, O'na yakın akrabalar, yetimler, fakirler
ve yolda kalmışlar içindir. (Bunun nedeni) o mal yalnızca
zenginleriniz arasında elden ele dolaşan bir servet olması
diyedir." Bu hükümden hoşnut olmayanlar için hemen ardından
bir uyarı geliyor: "Rasûl size verdiyse onu alın, ne yasak
ettiyse ondan uzak durun" (7).Ve bu uyarıyı Allah
korkusuyla, onun azabıyla destekliyor. Ardından gelen
ayetlerde bu Fey'den hak sahibi olan diğer kişiler belirtilir:
Mekke'den tüm mallarını bırakıp Medine'ye göçen
muhacirler ve onları kendi kardeşleri yapıp bütün
mülklerini paylaşan Medineli Ensar da bu haktan yararlanacak kişiler
arasındadır. (Bu konudaki ayet daha sonraki dönemlerde
fethedilen toprakların ne şekilde değerlendirileceği
konusunda bir delil kaynağı olmuş, ancak İslam
alimleri arasında tam bir görüş birliğine
varılamamıştır. Hanefîlere göre İslam devlet
başkanı bu konuda yetki sahibidir; dilerse beşte birini
askerlere dağıtır, kalanını devlet bütçesine
aktarır, dilerse tamamını bütçeye aktarır. Malikîlere
göre tamamı vakıf malı olur ve devlet kontrolüne girer.
Hanbelîler bu konuda Hanefîler gibi düşünür. Şafiîlere
göre ise gayr-i menkuller devlete, menkuller de savaşan askerleri
aittir).
On bir ila on yedinci ayetler de, müslümanların
Benû Nadir'le yapacakları muhtemel bir savaş
karşısında münafıkların yaptığı
tercih ve bunun nedenleri açıklanır. Onların Allah'tan
daha çok müslümanlardan korktukları, buna rağmen gizli gizli
aleyhte çalıştıkları haber verilir. Ama hiçbir zaman
saflarını kesin çizgilerle belirlemezler. Kim güçlüyse onun
yanında yeralırlar. "Eğer onlar çıkarılsa,
bunlar (münafıklar) onlarla beraber çıkmazlar. Onlara
savaş açılmış olsa, bunlar onlara yardım
etmezler" (12). Halbuki iki bin kişiyle yardıma
gideceğine söz verenler bunlardı. O münafıklar "İnsana,
"inkar et' diyen ve insan inkar edince de "ben senden uzağım,
ben alemlerin Rabbi Allah'tan korkarım' diyen şeytan gibidirler"
(16).
Sûrenin son bölümünü oluşturan on sekiz ve
yirmi dördüncü ayetler müslümanlara ve nefsine uyan müslüman
görünümlü münafıklara dönerek onları, herşeyi bilen,
kalplerde gizlenen herşeyden haberdar olan Allah'tan korkmaya çağırıyor.
Sûrenin yirmi birinci ayetinden yirmi dördüncü ayetine kadar olan
ayetlerde Allah'ın, Alim, Rahman, Rahim, Melik, Kuddüs, Selam,
Mü'min, Müheymin, Aziz, Cebbar, Mütekebbir, Halik, Bari', Musavvir sıfatları
hatırlatılarak mü'minler uyarılıyor. Hz. Peygamber
bir hadis-i şeriflerinde bu ayetler hakkında şöyle
buyururlar: "Bir müslüman sabah ve akşam namazlarından
sonra üç kez "Eûzu billahis Semi'ıl Alimi mineş
Şeytanir Racim deyip Lev enzelna diye başlayan Haşr sûresinin
son dört ayetini okursa o gün veya o gece öldüğünde şehid
olur."
Fedakar KIZMAZ
Sitemizde yer alan tüm içerikler internet ortamından toplanmış ve derlenmiştir. Yer alan bilginin doğruluğu garanti edilmemektedir. Yanlış bilgi için tarafımıza sorumluluk yüklenemez. Yanlış bilginin doğuracağı etkenlerden sitemiz ve yöneticileri sorumlu tutulamaz.