Havaıc-ı Aslıyye
Havaıc-ı aslıyye
Hacet, çoğulu Havalic; ihtiyaç. Aslî; temel,
esas. Hacet-i asliyye; temel ihtiyaç demektir. Bir zekat terim olarak;
zekattan muaf tutulan ve bir kimsenin kendisi ve bakmakla yükümlü olduğu
kimselerin temel ihtiyaç maddelerini teşkil eden şeylerdir. Zekat
yükümlüsü hür, müslüman, akıl-baliğ ve nisap
miktarı mala sahip olan kişidir. Nisap miktarı, aslî
ihtiyaçların dışında hesaplanır. Ayrıca zekat
yükümlüsü olacak kimsenin mala tam malik olması, malda
alış-veriş veya doğurmakla nema (gelişme-çoğalma)
kabiliyetinin bulunması, malın temel ihtiyaç maddelerinden
fazla olması ve nisap miktarına ulaşması da
gereklidir (Yusuf el-Kardavî, İslam Hukuku'nda Zekat, Terc.
İbrahim Sarmış İstanbul 1984, c. I, s. 134-168).
Kişiyi zekat yükümlüsü haline getiren nisap
miktarı malın üzerinden bir yıl geçmesi lazımdır.
Hadîste: "Kim servet elde ederse, zekat bir yılın geçmesiyle
farz olur" (Tirmizî, Mişkat, 6).
Temel ihtiyaç ve yıllık zorunlu harcamalar
zekattan muaftır. Buna geçim indirimi de denilebilir. Bu geçim
indirimi için, para yerine belli ihtiyaç maddeleri geçtiğinden mal
sahiplerinin mağduriyeti sözkonusu olmaz. Çünkü bir kimse önce
temel ihtiyaç maddeleri ve borçları düşürdükten sonra geri
kalan altın, gümüş, ticaret eşyası veya nakit para
nisap miktarını aşar ve üzerinden de bir yıl geçmiş
olursa zekat farz olur.
Ayette; "Sana, neyi fakirlere harcayacaklarını
sorarlar; de ki; artan malı verin"(el-Bakara, 2/219) buyurulur.
İbn Abbas, artan malın, "Aile fertlerinin ihtiyaçlarından
arta kalanı" olduğunu belirtir (İbn Kesîr Tefsîri, Mısır
(t.y.), I, s. 255-256) Elmalılı, ayetteki "arta kalanı
infak ediniz" hükmünün şu anlama geldiğini belirtir:
"Malınızın temel ihtiyaçlarınızdan
fazlasını infak ediniz. Meşrû yoldan mal kazanınız
ve bu maldan kendinizin ve aile fertlerinizin zorunlu ihtiyaçlarından
fazlasını hayır için harcayınız. Çeşitli
ayetlerde belirtildiği üzere karı, küçük çocuklar, fakir
durumdaki ana-baba, dede ve nineler aile ferdidir. Bunların
nafakası, bir kimsenin kendi nafakası kabilindendir. Bu yüzden
hayır yapacağız diye kendinizi ve aile fertlerini
nafakasız bırakmak caiz olmaz" (Elmalılı, Hak
Dini Kur'an Dili, İstanbul 1960, II, s. 767).
İşte bir kimsenin zekat yükümlüsü olması
için kendisinin ve yukarıda belirtilen aile fertlerinin bir
yıllık temel ihtiyaçlarını karşılayacak malî
güce sahip olması, ayrıca nisap miktarı mala da bir
yıl süreyle malik bulunması gerekir. Altının zekat
nisabı 80 gr. gümüşün 640 gr. olup, nakit para veya ticaret
mallarının nisabı da bunlardan birisi esas alınarak
belirlenir. Nakit para veya ticaret malı nisabı aşınca,
nisap miktarı da eklenerek kırkta bir zekata tabi olur.
Hadiste, "Ancak zengin olan, sadaka ile
yükümlüdür", başka rivayette, "Zenginden başkası
sadaka (zekat) ile yükümlü değildir" (Ahmed b. Hanbel, Müsned,
H. No: 7155).
Hz. Peygamber bir kimseye şöyle demiştir:
"Sadaka vermekte önce kendinden başla; eğer senin
ihtiyacından bir şey artarsa onu çoluk çocuğuna harca;
eğer bundan da birşey artarsa yakınlarının muhtaçlarına
harca; yakınlarına harcadıktan sonra birşey artarsa
onu da sırayla yakınlık derecesine göre sağına
soluna, önüne arkana (çevrendekilere) harca" (Müslim, c. II, s.
692, H. No: 997)
Buna göre temel ihtiyaç maddeleri ve ailenin bir yıllık
zarûrî ihtiyaçları zekattan muaftır. Hadîste: "Müslümana
atı ve kölesinden dolayı zekat yoktur" (Buharî, II, s.
121; Müslim, II, s. 676) buyurulur. Bunun dışındaki temel
ihtiyaçlar isim olarak nass'larda yer almamış, ancak bu konuda
"ma'rûf=bilinen, örfleşen, devirlere göre aslî ihtiyaç sınıfına
giren şeyler" esas alınmıştır.
Aslî ihtiyaçlar şöylece sıralanabilir:
1) Bir kimsenin ömür boyu içinde oturacağı
evi, bağ, bahçe ve tarlası.
2) Binek ve koşum hayvanları, otomobil,
servis arabası, traktör, su motoru, meslek ve sanatını ifa
için kullandığı makine, tezgah, fabrika vb. aletler.
Bunlar geliri üzerinden zekata tabi olur.
3)Örfe uygun giyim ve ev eşyası. Halı,
kilim, altın ve gümüş olmayan yemek takımları,
koltuk, çamaşır makinesi, buzdolabı, televizyon, radyo vb.
elektronik aletler.
4) İlim adamlarının kütüphanesi.
5) Kendisinin ve bakmakla yükümlü öldüğü
kimselerin bir yıllık yeme, içme, giyim vb. harcamaları.
6) Nisap miktarına ulaşmayan ve ticaret için
kullanılmayan süs ve zinet eşyası.
İbnü'l-Hümam bunları "oturulacak ev,
giyilecek elbise, ev eşyası, binilecek hayvanlar ve
kullanılan silahlar için zekat yoktur" (Fethu'l-Kadîr, I,
487) şeklinde özetler.
Hamdi DÖNDÜREN
Sitemizde yer alan tüm içerikler internet ortamından toplanmış ve derlenmiştir. Yer alan bilginin doğruluğu garanti edilmemektedir. Yanlış bilgi için tarafımıza sorumluluk yüklenemez. Yanlış bilginin doğuracağı etkenlerden sitemiz ve yöneticileri sorumlu tutulamaz.