Hazr
Hazr
Menetmek, yasaklamak, haram kılmak,
hayvanları ağıla kapamak, bir şeye malik olmak.
Kötü, sakıncalı, haram veya mekruh şeyler için mahzûr
ve çoğulu mahzûrat da kullanılır. Bunlar hazr kökünden
ism-i mef'ûldür. Hanefiler hazrı, şer'î yasaklar; ibahayı
da mübah şeyler anlamında birlikte incelerler. Bazan hazr'a
"kerahiyye"; ibaha'ya ise "istihsan veya zühd ve vera"
başlığı altında yer verirler. Hanefîler dışındaki
mezheber ise bu konuları "yiyecekler, içecekler, kaplar, fıtrî
hasletler" başlıkları altında incelerler. Malîkîlerden
eş-Şeyh Halîl'in taksimi ise "mübah, haram ve mekruh"
şeklindedir.
İslam, insanın beden ve ruhuna önem vermiştir.
İnsanını, kendine, ailesine, topluma ve Rabbine karşı
görevlerini yapabilmesi için beden ve ruh sağlığını
koruması gerekir. Bunun için de yeme, içme, giyim, kazanç ve eşyayı
kullanma biçimi gibi konularda bazı kurallara uyması,
yasaklardan da kaçınması istenir. Yasak çeşitlerinin tümü
"hazr" terimi ile ifade edilir. Hazr şöyle tarif edilmiştir
"Terk edildiği zaman sevap kazanılan, işlendiği
zaman cezası bulunan şeydir"(el-Cürcanî, et-Ta'rifat,
s. 61).
İslam'da sakıncalı gıda maddeleri,
ya bitki, ya da hayvan kabilinden olur. Pis, zararlı ve sarhoş
edici bitkiler dışındakilerin tümü helaldir. Pis olan ve
pislik bulaşan şeyler yenilmez. Ayette; "O, temiz
Şeyleri onlar için helal, murdar (pis) şeyleri de haram
kılar" (el-A'raf, 7/157) buyurulmuştur. Hz. Peygamber,
tereyağının içine düşen ve ölen fare için yağ
donuksa, fare ve çevresini alınıp kalanın yenilmesini;
eğer erimişse, tamamının dökülmesini bildirmiştir
(Buharî, Zebaih, 34; Tirmizî, Et'ime, 8; Ahmed b. Hanbel, II, 233,
265, 490). Sarhoş edici şeyler haramdır. Ayette; "İçki,
kumar, putlar ve fal okları sadece şeytanın işinden
birer pisliktirler. Bu pislikten kaçının ki, kurtuluşa
eresiniz" (el-Maide, 5/90) buyurulmuştur. İnsana zarar
verebilecek şeyler de yenmez. Zehir, toprak taş vb. gibi...
Ayette; "Kendiniıi öldürmeyiniz" (en-Nisa, 4/29),
"Kendi elinizle kendinizi tehlikeye atmayınız" (el-Bakara,
2/195) buyurulmuştur.
Suda yaşayan hayvanlardan balık çeşidinin
etini yemek helaldir. Malikiler dışında çoğunluğa
güre kurbağanın eti yenmez. Çünkü Hz. peygamber onun
öldürülmesini yasaklamıştır. Kara hayvanlarından
ise, murdar, ölmüş hayvan akmış kan domuz eti, Allah'tan
başka birinin ismi anılarak kesilen hayvan süsülerek,
vurularak, yüksek yerden yuvarlanarak, normal kesim yapılmaksızın
ölen hayvanların etlerini yemek caiz değildir. Çoğunluğa
göre kurt, arslan, kaplan gibi yırtıcı hayvanlar;
doğan, şahin atmaca gibi yırtıcı kuşlar da
helal değildir. Malikiler birincileri mekrûh, yırtıcı
kuşları ise mübah sayar. Köpek, ehlî eşek ve katır
eti haramdır. Hadiste; "Köpek çirkindir, satış
bedeli de çirkindir" (eş-Şevkanî, Neylu'l-Evtar, V,143,
384) denmiştir. Malikilere göre, evcil köpek mekruh, su köpeği
ise mübahtır. Akrep, yılan, fare, karınca gibi toprak
haşeratını yemek caiz değildir. Malikîlere göre
ise, bunlar İslam'a uygun kesim yaparak yenebilir. Yiyecek ve
içeceklerin mübahlığı konusunda en geniş mezheb Malikîlerdir.
Zarûret halinde, yasak olan şeyleri yemek ve içmek
mübah olur. Ayette; "Kim darda kalırsa zulme sapmamak ve
sınırı aşmamak şartıyla bunlardan yemesinde
bir günah yoktur" (el-Bakara, 2/173) buyrulur.
Giyim, kullanım ve süslenmeye gelince; erkek ve
kadın için altın ve gümüş; kaplarda, yazı, süs vasıtalarında
kullanmak mezheb imamlarının ittifakı ile caiz değildir.
Mesela; altın ve gümüş kaplarda yemek, içmek, abdest almak,
kokulanmak caiz olmadığı gibi, altın ve gümüş
saatleri, kalemleri, büro malzemelerini kullanmak da caiz değildir.
Evleri ve koltuk takımları gibi eşyayı altın veya
gümüşle süsleme de caiz olmaz. Hz. Peygamber şöyle buyurmuştur:
"Altın ve gümüş kaplardan içmeyiniz, bunlarda yemek
yemeyiniz. Şüphesiz bunlar dünyada müşriklere, ahirette de
size aittir" (Buharî, Eşribe, 28; Ekime, 29; Libas 27;
Müslîm, libas, 4, 5,). "Gümüş kaptan içen kimse, ancak
karnına cehennem ateşini yudumlamış olur" (Buharî,
Eşribe, 27; İbn Mace, Eşribe,17; Malik, el-Muvatta', Sıfatü'n-Nebî,
11; İbnü'l-Esîr, en-Nihaye, I, 255).
Şafiî ve Hanbelîlere göre ise, bu kapları
mücerred edinmek de meşrû görülmemiştir. Çünkü edinme
bunları kullanmaya sebep olur.
Ancak zarûret veya ihtiyaç sebebiyle bazı alet
ve edevatı altın veya gümüşle kaplamak,
yaldızlamak, diş tedavisinde kullanmak caizdir (bk. İbnü'l-Hümam,
Fethu'l-Kadîr, VIII, 81, 82; el Meydanî, el-Lübab, IV,159 vd;
İbn Kudame, el-Muğnî, I, 75, 78; eş-Şirazî,
el-muhezzeb, I, 11 vd; ez-Zühaylî, el-Fıkhu'l-İslamî ve
Edilletüh, Dımaşk 1405/1985, III, 506 vd).
İpekli giymek, altın yüzük takmak erkeklere
caiz görülmemiştir. Rasûlullah (s.a.s): "Altın ve ipek
ümmetimin kadınları için helal, erkekleri için ise haramdır"
buyurur. (Buharî, libas, 38, Cenaiz, 2, Hibbe, 28; Nesaî, Zînet,
40, Tatbik, 7; İbn Mace, libas, 19) Hz. Ali, Hz. Peygamber
(s.a.s)'in altın yüzük takmayı
yasakladığını (Ebû Davud, libas, 8, Hatem, 3;
Tirmizî, Salat, 80, libas,12), İbn Abbas ise Rasûlullah'ın
bir adamın elinde altın yüzük gördüğünü, bunu çıkardıktan
sonra; "Sizden biriniz elinde ateşten bir parçayı
taşımak istiyor" buyurduğunu nakteder (ez-Zeylaî,
Nasbü'r-Raye, IV, 225, 235).
Kadın-erkek arasındaki ilişkiler ve
sakıncalı sayılan durumlar şöyle özetlenebilir: Kadına
eşi, ancak üreme organından cinsel temasta bulunabilir. Livata
haram kılınmıştır. Ayette; "Kadınlarınız
sizin tarlanızdır. O halde tarlanıza istediğiniz
şekilde yaklaşın" (el-Bakara, 2/223) buyurulur. Çocuk
ekim yeri tarım ürünlerinin ekim yerine benzetilmiştir. Burada
ön cinsiyet unsurunun kastedildiği açıktır. Eşine
veya başka bir erkeğe arkadan yaklaşan livatacı
erkeği Hz. Peygamber lanet etmiştir (Ebû Davud Nikah, 45;
Tirmizi, Hudûd, 24; Amet b. Hanbel, II, 444, 479). Hayızlı
kadına kocasının cinsel teması da haramdır.
Ayette şöyle buyurulur: "Ey Muhammed sana kadınların
hayız halinden soruyorlar. De ki; zararlıdır. Hayız
halindeyken kadınlardan uzaklaşın. Ve temizleninceye kadar
onlara yaklaşmayın. Temizlendikten sonra onlara Allah'ın
emrettiği yerden yaklaşın" (el-Bakara, 2/222).
İslam hukukçuları gebeliğin
başlangıcından yüz yirmi gün sonra ana karnındaki
çocuğun düşürülmesinin haramlığı konusunda görüş
birliğindedirler. Bu, gurre'yi gerektiren suç olur. Gurre tam
diyetin yüzde beş'i, yani 50 dinar (200 gr. altın). veya 500
dirhemlik bir tazminattır. Yine onlar, hayatın sabit olması
sebebiyle gebeliğin başlamasından itibaren bir zaruret veya
özür olmadıkça çocuk düşürmenin caiz olmadığı
görüşünü tercih ettiler. Kadının ağır veya
bulaşıcı bir hastalığa yakalanması zarûrete,
sütünün kesilmesi, babanın süt anne tutacak imkanlara sahip
olmaması, hatta ahlakın bozuk olması yüzünden doğacak
çocuğun iyi eğitilememesi korkusu özür haline örnek
verilebilir. Hanefîlerden bazılarına göre, bu şekilde
özürsüz düşürme mekruh olup, düşüren kimse günahkar
olur (İbnu'l-Hümam, a.g.e., II, 495; İbn Abidîn,
Reddü'l-Muhtar, el-Emîriyye, I, 278, II, 522, V, 418; el-Feteva-ı
Hindiyye, V, 365, 367).
Kadının rahmine kocasının spermi,
cinsel temas olmaksızın yerleştirilip, doğum
yapması sağlansa, bu caiz olur. Ancak yabancı bir
erkeğin spermini yerleştirmek, zina anlamı
taşıyacağından caiz olmaz.
Bir kimse, eşinin bütün vücûduna dokunabilir
ve bakabilir. Ancak bir ihtiyaç olmaksızın eşlerin
birbirinin cinsiyet organlarına bakması mekruh görülmüştür.
Hz. Aişe'nin; "Ben, Rasûlullah (s.a.s)'den bir şey görmedim,
O da benden yani benim cinsiyet organımdan bir şey görmedi"
dediği nakledilmiştir (ez- Zeylaî, a.g.e., IV, 248). Kadın;
kız kardeş, teyze, hala gibi yakın
hısımlarından ise; erkek onun yüz, baş göğüs,
diz kapaklarından aşağısı ve kolları gibi
yerlerine bakabilir. Ancak, sırt ve karnına bakamaz. Çünkü
Allah, bir erkeğin eşini, annesinin sırtına
benzetmesini yasaklamıştır. Buna zıhar * denir
(el-Mücadele 58/2-4). Bu yüzden yakın hısmının
sırtına ve buna kıyasla karnına bakmak caiz
görülmemiştir. Şafiîler ise, yakın mahrem
hısımların göbek diz kapak arası
dışında kalan yerlerine bir erkeğin şehvetsiz
bakabileceğini söylerler.
Yabancı (ecnebî) kadına gelince, bir erkek
onun ancak yüz, el ve topuklarından aşağı ayak
kısımlarına bakabilir. Ayette şöyle buyurulur:
"Ey Muhammed, Mü'min kadınlara söyle, gözlerini haramdan sakınsınlar,
ırzlarını ve namuslarını korusunlar, görünmesi
zarurî olanlar hariç zinetlerini göstermesinler..." (en-Nûr,
24l31).
Kadın da kocasının bütün vücuduna
bakabilir. Mahrem hısımların avret yeri
dışında tüm bedenine, yabancı erkeğin ise,
şehvetinden güvende olunca göbek diz arası
dışında yine bütün bedenine bakabilir.
Erkek erkeğin, Şehvetten güvende olunca
avret yeri dışında tüm vücuduna bakabilir. Burada avret
yeri göbek ile diz kapakları arasıdır. Kadının
kadına bakması da yukardaki esaslara göredir. Ancak şehvet
ve fıtne korkusu varsa bakmak caiz olmaz (İbnü'l Hûmam,
a.g.e., VIII, 97, 107; el-Kasanî, Bedayiu's-Sanayi', V, 119, 124;
el-Meydanî, el-Lübab, IV, 162 165; İbn Abidîn, a.g.e. V, 257,
264; ez-Zühaylî, a.g.e. III, 560 vd.).
Bakmak caiz olmayan yerde, şehvetle dokunmak da caiz
olmaz. Çünkü dokunma ve okşama, cinsel isteği, bakmaktan daha
çok kamçılar. Bu yüzden bakma sonucu boşalma halinde oruç
bozulmazken, aynı durum dokunmakla meydana gelirse oruç bozulur.
Şehvetinden güvende olan kimsenin, mahrem hısmının
bakılması caiz olan yerlerine dokunması da caizdir.
Nitekim Rasûl-i Ekrem (s.a.s) kızı Hz. Fatma'nın
başını öpüyordu. Ancak bakmanın aksine, zarûret
bulunmaması yüzünden, şehvetten güvencede olursa bile, yabancı
genç kadının yüz ve ellerine dokunmak caiz görülmemiştir.
Hz. Peygamber yabancı kadınlarla musafaha yapmamıştır
(bk. Nesaî, Bîat,18; İbn Mace, Cihad, 43; Malik, Muvatta',
Bîat, 2; Ahmet b. Hanbel, müsned, II, 213, IV, 357, 454, 459). Şafiîler
dışında İslam hukukçularının çoğunluğu,
cinsel istek duyulmayan yaşlı kadınlarla musafahayı
ve onları ellerini öpülmesini, fitne korkusu olmadığı
gerekçesiyle caiz görmüşlerdir. Bir erkek dokunması caiz
olan mahrem hısımı olan bir kadınla yolculuk
yapabilir, kendisi ve kadın cinsel istekten güvencede oldukça,
böyle bir hısımı ile yalnız kalabilir. Mahrem
hısımla yalnız kalma süt kız kardeş ve
baldız dışında mübahtır. Dokunmak haram olan
kadınla yolculuk ve yalnız birlikte kalmak da haram olur.
Hadislerde şöyle buyurulur: "Kadın üç günden uzak yola,
yanında kocası ve mahrem hısmı olmadıkça
yolculuk yapamaz" (Buharî, Taksîr, 4, Mescidu Mekke, 6, Sayd, 26,
Savm, 67; Müslim, Hac, 413, 424; Tirmizî, Rada', 15; İbn Mace,
Menasik, 7; Malik, Muvatta', İsti'zan, 38). " Dikkat ediniz,
bir erkek yabancı bir kadınla başbaşa kalırsa,
üçüncüsü ancak şeytan olur" (Buharî, Nikah, 111, 112;
Müslim, Hacc, 424; Tirmizî, Ra da', 16, Fiten, 7; Ahmed b. Hanbel, I,
222, III, 339, 446).
On yaşına girince erkek ve kız çocukların
yataklarını ayırmak gerekir. Hz. Peygamber şöyle
buyurmuştur:
"Çocuklarınız yedi yaşına
girdiklerinde, onlara namazı emrediniz. On yaşına girince
onları (namaz kılmazlarsa) hafifçe dövünüz ve yataklarını
ayırınız" (Ebû Davud Salat, 26; Ahmed b. Hanbel,
II, 180, 187).
Kumar niteliği olan her çeşit oyunun caiz
olmadığı konusunda görüş birliği vardır.
Bu da ortaya konan parayı bir tarafın kazanıp,
karşı tarafın kaybetme ihtimali bulunan oyundur (el-Maide,
5/90).
Kumar niteliği olmayan bazı oyunlar da,
değerli vakti kaybetmek, Allah'ı anmaktan ve namazdan
alıkoymak gibi özellikleri yüzünden mekruh veya bu özelliği
yoksa mübah sayılır. Hanefîlere göre tavla Şafiîlere
göre ise satranç oyunu mekruhtur. Ancak oyunu kazanana bir bedel
konulursa bu haram olur. Bazı hanefi ve bazı Hanbelîlere göre
çalgı aleti olmaksızın bile türkü söylemek caiz olmaz
(İbn Kudame, el-Muğnî, IX,175). Bazı Hanefi, Hanbelî ve
Malikîlere göre ise, mücerred şarkı söylemek kerahetsiz
mübahtır. Şafiîler aletsiz şarkı söylemeyi ve
dinlemeyi mekruh görür, haram saymaz. Delilleri Hz. Aişe'den
nakledilen şu hadistir: "Aişe (r. anha) dedi ki; yanımda
şarkı söyleyen iki cariye vardı. Derken Ebû Bekir içeri
girdi. Rasûlullah'ın evinde şeytanın düdüğünün işi
nedir? dedi. Allah Rasûlü şöyle buyurdu: "Onları
bırak. Bu, bayram günleridir" (Buharî İdeyn, 2, 3; Müslim,
İdeyn,16,17,19; İbn Mace, Nikah, 2l). İmam Gazzalî (ö.
505/1111) aletsiz mücerred şarkı söylemenin helal olduğunu
belirtir (eş-şevkanî, Neylü'l-Evtar, VIII,101; lhyau
Ulûmiddîn, II, 238 vd.). Fert ve toplum için yararlı bir
takım ödüllü ödülsüz yarışlar düzenlenmesi, sağlıklı
olmak için eğitim sporları yapılması mümkün ve
caizdir (bk. İbnü'l-Hümam, Fethu'l-Kadîr, VII, 97,107, 132;
el-Kasanî, Bedayiu's-Sanayi', V, 119, 124; el-Meydanî, el-Lübab,
IV, 162, 165; eş-Şîrazî, el-Mühezzeb, II, 34,. 35, 325, 328;
İbn Kudame, el-Muğnî, VI, VI, 552, IX,170,176;
el-Fetava'l-Hindiyye, V, 363; İbn Abidîn, Reddü'l-Muhtar, V,
257, 264, 279, III, 337).
Toprağın verimini arttırmak için bir
kimsenin hayvan gübresini satması, bir müslümanın
alacağını Hristiyan veya Yahudinin şarap, domuz eti
satışı gibi satıştan kazandığı
paradan tahsil etmesi, şarap yapımı için üzüm satması
caizdir. Yine fitne ehline silah satımı da bunun gibidir.
Çünkü suç ancak bu üzüm veya silahın kullanımı ile
gerçekleşir. Ancak ma'siyete sebep olacağı için bu tip
satışlar mekruh (çirkin) görülmüştür.
Bir müslümanın, gayri menkulünü kilise olarak
kullanılmak üzere kiraya vermesi veya zimmîye ait şarabı
nakil işini üstlenmesi Ebû Hanîfe'ye göre caizdir. Dayandığı
delil kıyastır. Ebû Yusuf, İmam Muhammed, Şafiî,
Malik ve Ahmed b. Hanbel'e göre ise bu çeşit kira akitleri
mekruhtur. Çünkü bu, ma'siyette destek sağlamak anlamına
gelir. Rasûlullah (s.a.s) içki konusunda, on ilgiliye lanet etmiştir.
Bunlardan birisi de içkinin nakliyesini yapan kimsedir (Tirmizî,
Büyû', 59; İbn Mace, Eşribe, 6).
Gıda maddesi ve hayvan yemi gibi aslî ihtiyaçların
karaborsacılığını yapmak, belde halkına
zarar verdiği sürece mekruhtur. Hanefîlerden el-Kasanî (ö.
587/1191) ve diğer mezheb imamları
karaborsacılığı haram saymışlardır.
Bunu yasaklayan pek çok hadis vardır. "Bir gıda maddesini
kırk gün satmayıp depolayan kimse, Allah'tan
uzaklaşmıştır. Allah da onu kendisinden
uzaklaştırmıştır" (İbn Hanbel, Müsned,
II, 33; bk. Müslim, Usakat,129,130; Ebû Davud, Büyü', 47). Yine
yerleşim merkezine dışarıdan mal getirenleri yolda
karşılayıp, malını almak suretiyle üretici veya
dağıtıcı ile tüketici arasında girmek (Buharî,
Büyû', 72, İcare,11,19; Nesaî, Büyû',18). Veya üretici adına
komisyonculuk yapmak gibi (Buharî, Büyû', 58, 64, 68, 72, İcare,14,
Şurût, 8; Müslim, Büyû',11,16,18, 21) malın piyasaya
kontrollü ve pahalı olarak sürülmesine veya karaborsaya düşürülmesine
yol açabilecek işlemler, topluma zarar verdiği sürece
yasaklanmıştır (İbnü'l-Hümam, a.g.e.,
VIII,122,126,127; el-Kasanî, a.g.e., V, 129; İbn Abidîn,
Reddü'l-Muhtar, V, 272, vd; İbn Nüceym, el-Eşbah
ve'n-Nezair, II,176; el-Cassas, Ahkamü'l-Kur'an, III, 88,
ez-Zühaylî, a.g.e., III, 580 vd).
Hamdi DÖNDÜREN
Sitemizde yer alan tüm içerikler internet ortamından toplanmış ve derlenmiştir. Yer alan bilginin doğruluğu garanti edilmemektedir. Yanlış bilgi için tarafımıza sorumluluk yüklenemez. Yanlış bilginin doğuracağı etkenlerden sitemiz ve yöneticileri sorumlu tutulamaz.