Huruf-u Mukattaa
Huruf-u mukattaa
Kur'an'ın bazı sûrelerinin başındaki
hece harfleri. Kur'an'ın yirmidokuz sûresi bu harflerle başlamaktadır.
Bu sûrelerden üç tanesi bir; on tanesi iki; onüç tanesi üç; iki
tanesi dört ve bir tanesi de beş mukattaa harfiyle
başlamaktadır.
Bu sûreleri şöylece sıralayabiliriz: Bakara,
Alu İmran, A'raf, Yunuş Hud, Yusuf, Ra'd, İbrahim, Hicr,
Meryem, Neml, Kasas, Ankebut, Rum, Lokman, Secde, Yasîn, Sad, Mü'min,
Fussilet, Taha, Şuara, Casiye, Ahkaf, Kaf, Kalem, Şura,
Zuhruf, Duhan.
Bu sûrelerin yirmiyedisi Mekke'de nazil olmuştur.
Bakara ve Alu İmran süreleri Medenîdir.
İslam bilginleri Mukattaa harflerinin tam bir
ayet olup olmaması konusunda ihtilaf etmişlerdir.
Bu harflerin ne anlama geldiği konusunda pek çok
görüş ileri sürülmüştür.
Bir kısım alimlere göre bu harfler,
Kur'an'ın esrarındandır. Allah bunların hakikatini
bilmeyi kendine tahsis etmiştir. Bu görüşte olan alimler
haliyle onları tefsir etmekten kaçınmışlardır. Görüşlerini
teyid sadedinde seleften birtakım rivayetler de nakletmişlerdir.
Şa'bî, Süfyan es-Sevrî ve muhaddislerden bir topluluktan yapılan
rivayetlere göre onlar şöyle demişlerdir: "Allah'ın
her kitabında bir sırrı vardır; bunlar da Kur'an'daki
sırrıdır. Bunlar, sadece Allah'ın bildiği müteşabihattandır.
Onlar hakkında konuşmamız gerekmez (caiz olmaz). Onlara
inanır ve nakledildikleri gibi okuruz. Benzeri görüşler
Hulefa-i Raşidîn ile İbn Mes'ûd'a da nisbet edilmiştir (Kurtubî,
el-Cami' li Ahkami'l-Kur'an, Beyrut ty. 1, 154).
Özellikle kelamcılar bu görüşü tasvip
etmezler; Allah'ın kitabında, mahlûku için mefhumu olmayan
şeyleri irad etmesini uygun görmeyip bu görüşü redde dair
ayet ve hadislerden deliller nakletmiş ve aklî deliller ileri
sürmüşlerdir (İsmail Cerrahoğlu, Tefsir Usûlü, Ankara
1976, s. 137).
Onlara anlam verenler ise, değişik birçok
görüş ileri sürmüşlerdir. Biz bunlardan sadece önemli bulduğumuz
bir kaç tanesini nakletmekle yetineceğiz:
a- Bu harflerden her birinin Allah'ın isim ve
sıfatlarıyla başka isimlere delalet ettiğini ileri sürenlerin
görüşü:
Bu konuda selefe nisbet edilen görüşler de
vardır. Bu görüşlerin büyük çoğunluğu İbn
Abbas'a nisbet edilir.
Mesela İbn Abbas'a nisbet edilen bir görüşe
göre "Kaf-ha-ya-ayn-sad" harfleri Allah'ın şu
isimlerine delalet ederler "el-Kerîm, el-Hadî, el-Hakîm,
es-Sadik" (Suyûtî, el-İtkan, Beyrut 1978, II, II). "Elif-lam-mîm"
harfleri, "Ben Allah'ım daha iyi bilirim"
anlamındadır .
Buna benzer misalleri çoğaltmak mümkündür.
Bir kısım alimler, bazı gerekçeler ileri sürerek bu
görüşe karşı çıkmışlardır. Her
şeyden önce bu harflerin bu anlama geldiğine dair tutarlı
bir dayanak mevcut değildir. Mesela bir "kaf" harfi için
Allah'ın "Kahir ismine delalet ediyor da "Kuddûs",
"Kadîr" veya "Kavî" isimlerine delalet etmiyor? (Subhi
es-Salih, Mebahis fi Ulûmi'l-Kur'an, Beyrut 1968, s. 241).
Ayrıca bir harf ya da harf gurubunun
anlamıyla ilgili olarak bir sahabeden mesela İbn Abbas'tan
nakledilen farklı anlamlar o kadar çok ve birbirinden uzaktır
ki, bu durum rivayetlere itimadı sarsmaktadır.
b- Kur'an'ın icazına delalet ettiklerini
söyleyenlerin görüşü:
Huruf-u mukatta ile muhataplara şu mesaj
verilmektedir: Kuran-ı Kerîm, Arapların
konuşmalarında kullandıkları bu hece harflerinden
oluşan kelimelerden meydana gelmektedir. Kur'an bu kelimeleri
kullanarak öyle bir ifade uslûbu ortaya koymuştur ki beserin bunun
gibisini ortaya koyması mümkün değildir. Oysa Araplar da
konuşmalarında aynı hammaddeyi kullanıyorlar.
Eğer bu Kur'an Allah tarafından indirilmemiş olsaydı,
onlar da Kur'an'ın fesahatine denk bir fesahat tuttururlardı.
Bu görüşü ileri sürenler, görüşlerine
gerekçe olarak da şunu söylerler: Bu harflerle başlayan sûreler
yirmidokuz adet olup hece harflerinin sayısı da yirmidokuzdur.
Ayrıca her harf grubundan biri huruf-u mukattaa içerisinde
Kur'an'da zikredilmiştir.
Arap dilinde kelimelerin harf sayısı ile de
Hurûf-u Mukattaanın bir ilişkisi vardır. Şöyle ki;
Arap dilinde kelimeler ya bir, ya iki, ya üç, ya dört, ya da beş
harften oluşmaktadır. Arapça'da beş harften fazla harften
oluşan kelime yoktur. Hurûf-u Mukattaa da birden başlamak
üzere beş harfe kadar bir arada zikredilmiştir
c- Uyarı harfleri olduklarını söyleyenlerin
görüşü:
Bu görüşü ileri sürenler, şöyle derler:
Cahiliyye Arapları da kasidelerinde birtakım tenbih (uyarı)
edatlarıyla başlar, böylece muhatabın dikkatini kendi sözlerine
çekmek isterlerdi. Kur'an-ı Kerîm, onları
kullandığı uyarı harflerinden farklı olarak bu
harfleri kullanmıştır. Çünkü bu harfleri kullanmaktan
maksat, muhatabın dikkatini çekmektir. O halde farklı harflerin
kullanılması, bu göıevi daha mükemmel bir şekilde
yerine getirecekti ve Kur'an da bunu yaptı.
Bu saydığımız görüşlerin
dışında pek çok görüş ileri sürülmüştür.
Ancak diğer görüşlerin hemen hemen tamamının bir
dayanağı yoktur. Bu nedenle bunlarla iktifa etmeyi uygun gördük.
M. Sait ŞİMŞEK
Sitemizde yer alan tüm içerikler internet ortamından toplanmış ve derlenmiştir. Yer alan bilginin doğruluğu garanti edilmemektedir. Yanlış bilgi için tarafımıza sorumluluk yüklenemez. Yanlış bilginin doğuracağı etkenlerden sitemiz ve yöneticileri sorumlu tutulamaz.