Kan Nakli
Kan nakli
İslam dini normal şartlar altında
bazı yiyecek ve içecekleri haram kılmıştır.
Murdar ölmüş hayvan, domuz eti, kan, şarap gibi... Zarûret
hali bulunmadıkça müslümanların bunları yemesi, içmesi
veya damara zerk etmesi caiz olmaz. Ancak açlık, susuzluk veya
şiddetli hastalık gibi zarûret halleri bu gibi haramları mübah
kılar. Ayetlerde şöyle buyurulur:
"Şüphesiz Allah, size leşi, kanı,
domuz elini, bir de Allah'tan başkası adına kesilenleri
haram kıldı. Bir kimse mecbur kalır, zaruret
sınırını asmadan ve başkalarının
hakkına tecavüz ermeden bunlardan yer ise, ona günah yoktur. Şüphesiz
ki, Allah çok bağışlayan ve çok merhamet edendi/ " (el-Bakara,
2/173).
"(Ey Nebi) de ki; "Bana vahyolunanlar arasında,
yiyen bir kişinin yediği herhangi bir şeyin haram
olduğuna dair bir hüküm bulamıyorum. Ancak leş veya
akıtılmış kan yahut domuz eti-ki bunlar pistir- yahut
doğru yoldan çıkarak, üzerine Allah'tan başkasının
adı zikredilmek suretiyle kesilen hayvanların yenmesi
haramdır". Kim zaruret içinde kalırsa,
sınırı aşmamak ve başkasının
hakkına tecavüz etmemek suretiyle bunlardan yiyebilir" (el-En'am,
6/145; bk. el-Maide, 5/3; en-Nahl, 16/115; Kurtûbî, el-Cami'li
Ahkami'l-Kur'an, II, 232, 275).
Cahiliye Arapları acıktıkları
zaman ellerine bir bıçak veya keskin kemik gibi bir şey
alıp hayvanı yaralar ve ondan akan kanı toplayıp içerlerdi.
İslam kan içmeyi yasaklamıştır. Çünkü kan hem piş
hem de onun bir takım zararları vardır. Mikropların
taşınması, çoğalması ve gelişmesi için
uygun bir ortam teşkil eden kan, diğer yandan
dışarı atılması gereken birçok zehirli maddeleri
ve idrar karışımını da taşır. Hele bu,
hastalıklı bir insan veya hayvan kanı olursa tehlike daha
da büyür.
Ancak kan, kanamalı bir hastaya, onu ölümden
kurtarmak amacıyla verilirse bu caizdir. Çünkü ayette, zaruret
halinde yasağın kalkacağı açıkça iiade edilmiştir.
Hanefilere göre şifa vereceği kesin olarak bilinen haram
yiyecek ve içeceklerle tedavi mümkün ve caizdir (el-Kasanî,
Bedayiu's-Sanayi, I, 61). Şafiîler bu konuda şarabı
istisna ederek bunun tedavide kullanılamayacağı
esasını benimsemişlerdir. Dayandıkları delil
Tarık b. Süveyd'in Rasûlüllah (s.a.s)'a; "Ben
şarabı yalnız tedavi için üretiyorum" demesi
üzerine, Allah Rasulünün ona: "O ilaç değildir, derttir"
buyurmasıdır (Müslim, Sahîh, XIII, 152).
Son devrin fıkıh bilginleri, hastanın
hayatının kurtulması buna bağlı ise, hasta veya
yaralıya kan naklini caiz görmüşlerdir. Hatta kanın,
gayri müslimden bile alınabileceğini söylemişlerdir
(Ahmed eş-Şîrbasî, Yes'elûneke fi'd-Dinnî ve'l-Hayat, I,
606, 608).
İbn Abidin, Nihaye isimli eserden naklen şöyle
der: "Tehzîb isimli eserde hastanın idrar veya kan içmesi,
murdar ölmüş hayvan eti yemesi, başka çare yoksa caizdir. Bu
da dindar ve mütehassıs bir doktorun; "ancak onu
kullandığın zaman şifa bulursun" demesiyle olur (İbn
Abidîn, Reddü'lMuhtar, trc. A. Davudoğlu, İstanbul 1984, XI,
290, XV, 450). İslam'daki bu kolaylık "Zarûretler haram
olan şeyleri mübah kılar" prensibine dayanır.
Hamdi DÖNDÜREN
Sitemizde yer alan tüm içerikler internet ortamından toplanmış ve derlenmiştir. Yer alan bilginin doğruluğu garanti edilmemektedir. Yanlış bilgi için tarafımıza sorumluluk yüklenemez. Yanlış bilginin doğuracağı etkenlerden sitemiz ve yöneticileri sorumlu tutulamaz.