Muhsan
Muhsan
Evli erkek; "muhsana" ise, iffetli kadın:
Evli kadın için de muhsana denir. Çünkü evliliği onun
iffetini korur. Bunun kökü olan husn, hısn ve hasanet kadının
iffeti anlamına gelir. İşte bu kökten gelen
"Muhsan" ve "Muhsana" ihsan mastarından gelen
ism-i mef'uldür.
İhsan, sözlükte; menetmek demektir. Bu yüzden
kaleye "hısn" denilir. (İbn Manzûr, Lisanü'l-Arab, H
S-N maddesi).
Kur'an-ı Kerim ve Sünnette ihsan ve bundan
türetilen "muhsana" dört ayrı anlamda
kullanılmıştır:
1) İffet: "Mü'minlerden hür ve iffetli kadınlarla
kendilerine sizden önce kitap verilenlerden yine hür ve iffetli kadınlar
dahi, siz onların mehirlerini ver(ip nikah ed)ince size
helaldir" (el-Maide, 5/5). Bu ayette geçen "muhsanat";
iffetli kadınlar demektir.
2) Hürriyet: "Onlar evlendikten sonra bir fuhuş
irtikap ettiler mi o vakit üzerlerine hür kadınlar üzerindeki
cezanın yarısı (verilir)" (en-Nisa, 4/25).
3) Evlenmek: "(Harp esiri olarak) sağ
ellerinizin malik olduğu kadınlar müstesna olmak üzere, diğer
bütün evli kadınlarla evlenmeniz de size haram edildi)"
(en-Nisa, 4/24). Bu ayet-i kerimede geçen "muhsanat" ise,
evli kadınlar anlamındadır.
4) İslam: Hz. Peygamber (s.a.s), şöyle
buyurmuştur: "Kim Allah'a ortak koşarsa, muhsan
değildir" (Buharî ve Müslim rivayet ederler). Hadis-i
şerifte geçen muhsan, müslüman demektir.
Allah Teala muhsanattan (iffetli) olan kadınlara
iftira edenler hakkında şöyle buyurur: "Namuslu ve hür
kadınlara (zina isnadiyle) iftira atan, sonra (bu hususta) dört
şahid getiremeyen kimseler(in her birine) seksen değnek vurun.
Onların ebediyyen şahitliklerini kabul etmeyin. Onlar fasıkların
ta kendileridir" (en-Nûr, 24/4). Ancak iftira eden şahsın
bu cezaya çarpması için akıllı olmalı, bulûğ
çağına ulaşmış olmalı ve bu işi
zorlanmadan yapmış bulunmalıdır (Muhammed Ali es-Sabûnî,
Rava'iu'l-Beyan Tefsiri, Ayati'l- Ahkam; Dımaşk 1401/1982,
II, 60-61). Hz. Peygamber (s.a.s), Muhsenata (iffetli kadınlara)
zina isnadında bulunmayı, helak edici yedi şeyden biri
olarak addetmiş ve bunlardan sakınmayı emretmiştir
(es-Sabûnî, a.g.e., II, 76).
Şamil İA
Sitemizde yer alan tüm içerikler internet ortamından toplanmış ve derlenmiştir. Yer alan bilginin doğruluğu garanti edilmemektedir. Yanlış bilgi için tarafımıza sorumluluk yüklenemez. Yanlış bilginin doğuracağı etkenlerden sitemiz ve yöneticileri sorumlu tutulamaz.