Muska
Muska
Bazı hastalıkları, kötülükleri ve
nazarı uzaklaştırmak için boyna asılan veya üstte taşınan
yazılı kağıt; üç köşeli şekilde
katlanmış şey; üç köşeli bir nüsha manalarında
kullanılır.
Muska kelimesinin aslı "nüsha"dır.
Arapça nüsha'dan Türkçeye bu şekilde, değişerek geçmiştir.
Buna Kuzey Afrika'da "hurz", Doğu Arabistan'da "hamaya",
"hafiz" yahutta "maaza", Türkiye'de "muska",
"nusha" veya "hamail" denir. Hadis ve fıkıh
kitaplarında, "rukye" olarak geçmektedir.
Muska, genellikle olası bir hastalıktan
korunmak veya tedavî amacıyle yazılarak taşınır.
Çoğunlukla üçgen biçiminde meşin, teneke, gümüş ve
altın kalplar içine konarak boyna asılır ya da kola
takılır. Dört köşeli veya kalp biçimiııde
kaplara da konan hamail, bütün İslam dünyasında yaygın
biçimde kullanılmaktadır.
Muskalara yalnızca sûre, ayet, hadis veya bir dua
yazıldığı gibi, Allah'ın, meleklerin, efsanevî
kişilerin adları, anlaşılmaz tılsımlı sözler,
simgeler, yıldız işaretleri, rakamlar, rumuz ve
işaretler, insan ve hayvan resimleri ile garip harf şekilleri de
yazılıp çizilmiştir. Sûre, ayet, hadis ve duanın
yazıldığı muskalar İslam dönemine; diğerleri
ise, İslam'dan önceki batıl inanç ve hurafelere aittir.
Müslümanlar arasında muskalara 113. sûre olan
Felak, 114. sûre olan Nas, Yasin, Fatiha süreleri, Ayetü'l-Kürsi
(2/256), Ayetü'l-Arş (9/130), diğer çeşitli ayet, hadis
ve dualar yazılır.
İslam fıkhı alimleri, zararı
gideren şeyleri üçe ayırmışlardır: Birincisi, açlık
için ekmek yemek ve susuzluk için su içmek gibi kesin olanlarıdır.
İkincisi, tıbbî tedavilerin bir kısmı gibi muhtemel
(maznûn) olanlardır ve üçüncüsü de, okuyarak tedavi gibi,
etkisi ihtimalli olanlardır. Zararı gidereceği kesin olan
şeyi kullanmak farz ve onu terketmek haramdır. Muhtemel
olanı yapmak iyidir. Ancak onu terketmek haram değildir.
Üçüncü türünü yapmak da caizdir (Elmalılı Hamdi
Yazır, Hak Dini Kur'an Dili, İstanbul 1970, IX, 6395 vd.).
Dolayısıyle İslam'a göre nazar, korku
ve benzeri bazı psikolojik hastalıklar için sûre, ayet, hadis
ve duaları okumak ve yazıp bir yere asmak caiz kabul
edilmiştir.
Her şeyden önce İslam dini, insan sıhhatinin
korunmasına ve hastalandığı zaman tedavî görmesine
son derece önem vermiştir. Ebu Hureyre, İbn Abbas ve İbn
Mes'ûd'tan rivayet edildiğine göre, birisi Hz. Peygamber
(s.a.s)'in huzuruna gelerek, "Ya Rasûlallah, gerektiğinde tedavi
olalım mı?" diye sormuş. Hz. Peygamber (s.a.s) bu soru
üzerine: "Ey Allah'ın kulları tedavi olunuz. Yüce Allah
ihtiyarlığın dışındaki her
hastalığın şifasını da
yaratmış" diye buyurmuştur (Buharî, Tıb, 1;
et-Tirmizî, Tıb, 2;)
Ebu Saîd kanalıyla rivayet edilen bir hadiste,
Hz. Peygamber (s.a.s)'in muavvizeteyn* (Felak ve Nas) sûreleri nazil
oluncaya kadar, insan ve cinlerin nazarlarından Allah'a
sığındığı açıklanmaktadır
(et-Tirmizî, Tıb, 16; İbn Mace, Tıb, 33).
Hasta olan bir insanın dua etmesi ve okuması
caiz olduğu gibi, salih kimselere bunu yaptırmak da caizdir.
Hz. Aişe (r.a)'dan şöyle rivayet edilmiştir: Hz.
Peygamber (s.a.s) hasta olan akrabalarının üzerine okuyarak sağ
eliyle onları sıvazlar ve şöyle derdi: "Ey Allah'ım,
ey insanların Rabb'ı, şu hastalığı götür,
şifa ver, şifa veren Sensin. Senin vereceğin şifadan
başka şifa yoktur. Hastalığı ortadan
kaldıracak bir şifa ver" (İbn Mace, Tıb, 35,
36).
Bu ve benzeri rivayetlere göre, okuma ve yazma
sûreti ile tedavî caizdir. Ancak bunun için bazı şartlar
vardır. Bu şartları şöyle sıralamamız mümkündür:
1- Okunan ve yazılan şey sûre, ayet, hadis
veya manası anlaşılan dua olacak.
2- Manası bilinmeyen bir takım isim, harf,
resim ve işaretler kullanılmayacak. Buna göre, yukarıda
anlatılan ikinci çeşit muskalar İslam'a göre haram ve
yasaktır.
3- Tıbbi tedavide olduğu gibi, burada da
şifa verenin yalnız Allah olduğuna inanılacak; O'ndan
başkasından hiç bir şey umulmayacaktır.
4- Sevdirmek veya nefret ettirmek gibi, tedavi ile
alakası olmayan şeyler için yapılmayacaktır
(Elmalılı Hamdi Yazır, Hak Dini Kur'an Dili, IX, 6397).
Dikkat edilecek diğer bir husus da muska yazarken
veya yazdırırken, İslam'a muhalif olan her şeyden
uzak durmak gerekir. Ölçü İslam ve niyet Allah'ın
rızası olmalıdır.
Alimlerin çoğunluğu, okuma veya yazma yolu
ile tedaviden ücret almayı caiz görmüş bunu haram kabul
etmemişlerdir (et-Tirmizî, Tıb, 20; el-Aynî, Umdetu'l-Kari, V,
647). Ancak bunu istismar etmemek gerekir.
Yukarıdaki şartlara uygun olarak yazılan
muskaları kullanmak ve taşımak (caizin terki ise evladır).
İslam dini açısından herhangi bir sakıncası
yoktur; fakat bu şartlara aykırı olarak yazılan ve
taşınan muskalar, Allah'a ortak koşma (şirk)
anlamına geleceğinden, kesinlikle yasaklanmış, haram
kabul edilmiştir.
Nureddin TURGAY
Sitemizde yer alan tüm içerikler internet ortamından toplanmış ve derlenmiştir. Yer alan bilginin doğruluğu garanti edilmemektedir. Yanlış bilgi için tarafımıza sorumluluk yüklenemez. Yanlış bilginin doğuracağı etkenlerden sitemiz ve yöneticileri sorumlu tutulamaz.