Münkir
Münkir
İnkar eden, Allah'ın
varlığını, birliğini; tek
ilahlığını kabul ve tasdik etmeyen imansız kimse.
İnkar, sözlükte nehy etmek, hoş görmemek,
reddetmek, bilmemek manalarına gelir.
İnkar kelimesi Kur'an-ı Kerim'in pek çok
ayetlerinde geçmektedir:
"Kendilerine kitap verdiklerimizden iman edenler,
sana indirilen bu Kur'an ile ferah(lık) duyuyorlar. Düşmanlıklarından
ötürü Peygamber'in aleyhinde hizipleşenlerden Kur'an'ın bir
kısmını inkar eden de var. (Ey Resûlüm) de ki; Ben yalnız
Allah'a ibadet etmekle ve O'na ortak koşmamakla emrolundum. Ancak
O'na davet ederim ve dönüp varışım da ancak O'nadır"
(er-Ra'd, 13/36).
"Müşrikler, Allah'ın nimetini
tanırlar, ikrar ederler. Sonra (Allah'tan başkasına ibadet
ederek) O'nu inkar ederler. Onların çoğu kafirlerdir" (en-Nahl,
16/83);
"İşte bu Kur'an da bizim indirdiğimiz
mübarek bir zikirdir. (İman edenler için rahmet ve feyiz kaynağıdır).
Şimdi siz bunu mu inkar ediyorsunuz?" (el-Enbiya, 21/50).
"Yoksa Peygamberlerini (doğruluk, emanet ve güzel
ahlakla) tanımadılar da onun için mi inkar ediyorlar?" (el-Mü'minun,
23/69).
Görüldüğü gibi inkar, küfür manasında
kullanılmıştır. Küfür ise imanın
karşıtıdır.
Münkir müslüman olmadan inkar ediyorsa, genelde ona
"kafir" denir. Müslüman olduktan sonra İslam'ın tümünü
veya bir kısmını kabul etmiyor, inkar ediyorsa, ona da
"münkir-mürted" denir. Mesela bir kimse kati delil ile sabit
olan bir haramı helal veya bir helali haram- kabul etse kafir olur.
Çünkü dinî zaruretleri tamamen kabul etmemiş olur.
Ebu Hureyre (r.a.) rivayet eder:
"Rasulullah(s.a.s.)'in vefatından sonra Ebu
Bekr(r.a.)'in hilafeti zamanında Araplardan bir kısmı kafir
olunca zekatlarını vermemekte direnince, Hz. Ebu Bekr (r.a.)
onlara karşı savaş ilan etti. Hz. Ömer (r.a.): "Rasûlüllah
(s.a.s.), "Lailaheilallah" deyinceye kadar insanlarla savaşmakla
emrolundunuz. Bunu diyen, İslam'ın alınması gereken
hakkı dışında malını ve canını
benden korumuştur" dediği halde sen bunlara karşı
nasıl savaş ilan edersin" deyince, Hz. Ebu Bekr (r.a.)
şöyle dedi: "Vallahi namaz ile zekatı ayırana (namaz
kıldığı halde zekatını vermeyene)
karşı savaşırım. Çünkü zekat malın
hakkıdır. Vallahi, Rasûlüllah(s.a.s.)'e verdikleri devenin (dizine)
bağlandığı ipi dahi bana vermezlerse onlarla
savaşırım." Bunun üzerine Hz. Ömer (r.a.) şöyle
dedi: "Vallahi! Allah'ın Ebu Bekr'in gönlünü savaş için
aydınlattığını gördüm. Bunun, hakkın ta
kendisi olduğunu anladım" (Buharî, Müslim'den İmam
en-Nevevî, Riyüzü's-Salihin, s. 410).
"İman ile İslam aynı şeydir.
Çünkü iman Allah'ı, bildirdiği emir ve yasaklarında
tasdik etmektir. İslam ise, Allah'ın Rubûbiyyetine boyun eğip
itaat etmektir. Bu da ancak emir ve yasaklarını benimsemekle
olur. O halde, taşıdıkları hüküm bakımından
iman, İslam'dan ayrılamaz ve aralarında bir
ayrılık yoktur" (Nureddin es-Sabunî el-Bidaye fi
Usuli'd-Din, Dımaşk 1396/1979).
Şu halde, İslam itikadına göre
İslam'ın bazı hükümlerini kabul, bazılarını
inkar (reddetmek kabul etmemek) müslüman için söz konusu değildir.
Bir hüküm ister itikad, ister amelle ilgili olsun onu inkar etmek kişiyi
dinden çıkarır.
Bu, son derece nazik ve hassas bir konudur. Her
müslümanın özellikle itikadî konularda İslamî bilgileri
yeterince öğrenmesi şarttır. Aksi halde, muhtelif
yanlış ve çarpık fikirlerin kol gezdiği ehliyetsiz ve
yetkisiz kişilerin boy gösterdiği toplumlarda, küfür ve
inkara kadar götürecek fikir ve düşüncelere kapılmak pek de
zor değildir.
Davalı ile davacı arasında
anlaşmazlık olursa, davacı (müddei, iddia eden) davasını
ya delil veya iki şahidle isbat etmelidir. Delil yok ise, iki
şahid de getiremezse münkir (iddiayı inkar eden) yemin etmek
zorundadır.
Yemin ederse dava düşer; edemezse veya etmezse,
davacı iddia ettiği hakkını alır. Böylelikle
"Beyyine Müddei için ve yemin münkir üzerinedir" İslam
Hukuku kaidesi ortaya çıkmış oluyor.
Abdullah ÜNALAN
Sitemizde yer alan tüm içerikler internet ortamından toplanmış ve derlenmiştir. Yer alan bilginin doğruluğu garanti edilmemektedir. Yanlış bilgi için tarafımıza sorumluluk yüklenemez. Yanlış bilginin doğuracağı etkenlerden sitemiz ve yöneticileri sorumlu tutulamaz.