Sürgün
Sürgün
Bir şeyi uzaklaştırma, yerinden
ayırma; suçluya uygulanan bir ceza türü; bir kimsenin yerleştiği
beldeden başka bir yerde oturmaya zorlanması. Arapçası
"nefy"'dir. Sürgün etmek anlamında "tağrîb"
sözcüğü de kullanılır. Kişi, dünyanın
diğer yerlerinden uzaklaştırılıp, ikamete
zorlandığı yerde hapsedildiği için bu eyleme "nefy"
adı verilmiştir.
Malikîlere göre, nefy; kişinin içinde bulunduğu
beldeden başka bir beldeye çıkarılması ve orada
pişmanlık duyduğu anlaşılıncaya kadar
hapsedilmesidir. İki belde arasındaki uzaklık, sefer
mesafesinden daha az olmalıdır (İbn Rüşd, Bidayetül-Müctehid,
Matbaatül-İstikame, Mısır t.y., II, 446; el-Bacî,
el-Münteka alel-Muvatta',I. baskı, Mısır 1331/1912,
VII,173; ez-Zühaylî, el-Fıkhul İslamî ve Edilletüh, Dimaşk
1405/1985, VI, 139, 140).
Şafiîlere göre sürgün İslam devlet başkanının,
suçluyu, pişmanlık duyduğu anlaşılıncaya
kadar hapsetmesi veya uygun bulacağı bir ceza ile
cezalandırmasıdır (eş-Şirbînî, Muğnîl-Muhtac,
Mısır t.y., IV,181; es-Şîrazî, el-Mühezzeb,
Matbaatül-Babî el-Halebî, Mısır t.y., II, 284).
İslam hukukunda sürgün cezası yol kesme ve
zina suçlarında söz konusu olur.
1. Yol kesme cezası: Bir kişinin veya
topluluğun yoldan geçenlerin silah veya benzeri aletle yollarını
kesip mallarını zorla ellerinden almak üzere geçişi
engellemesine "yol kesme" denir. Yol kesene verilecek ceza had türünden
olup, şu ayette belirlenmiştir:
"Allah'a ve Rasûlüne karşı savaş
açanların, yer yüzünde (yol keserek) bozgunculuk yapanların
cezası, ancak ya öldürülmeleri veya asılmaları yahut el
ve ayaklarının çaprazlama kesilmesi, yahut da sürülmeleridir.
Bu, onların dünyadaki rezil oluşudur. Ahirette onlar için ayrıca
büyük bir azap vardır" (el Maide, 5/33). İslam
hukukçuları yol kesip adam öldüren ve malını alana had
cezasının uygulanacağı konusunda görüş
birliği içindedirler. Normal cinayetlerin aksine, burada
öldürülenin velisinin affetmesi ve suçludan malın
alınması ile ceza düşmez (bk. "Had, Hudûd"
maddesi).
Hanefî, Şafiî ve Hanbelîlere göre, yol
kesenlerin cezası, işlenen suçun ağırlık durumu
dikkate alınarak yukarıdaki ayette belirlenen sıraya göre
uygulanır. Ancak hangi suça, hangi ceza uygulanacağı
konusunda görüş ayrılığı vardır.
Hanefilere göre, yol kesen, yalnız soygun
yaparsa, çaprazlama sağ el ve sol ayağı kesilir. Yol
kesmede öldürme varsa, suçlu yalnız öldürülür.
Öldürme ve soygun suçu birlikte işlenmişse,
Ebû Hanîfe ve İmam Züfer'e göre, İslam devlet başkanı
seçimlik hakka sahiptir; dilerse çaprazlama el ve ayak kesme cezasını
uygular, sonra öldürür veya asarak öldürür; dilerse, el ve ayak
kesmez, sadece öldürür veya asar. Ebû Yusuf ve İmam Muhammed'e göre
ise, İslam devleti suçluyu öldürür veya asar, fakat el ve ayak
kesmez. Çünkü burada suç tek olup, yol kesmeden ibarettir. Bunda da
iki tür had uygulanmaz. Çünkü had cezalarında öldürmenin altında
kalan cezalar, öldürme halinde bu kapsama girer. Mesela, evlinin zinası
ve hırsızlığı birlikte sabit olsa, yalnız
recm cezası ile yetinilir. Çünkü, cezanın kapsamına el
kesme de girmiş bulunur (bk. "Hırsızlık",
"Recm" maddeleri). Ebû Hanîfe ve Züfer'e göre ise, burada
suç bir olduğu gibi, el ve ayak kesme ile öldürme de ağırlaştırılmış
tek ceza niteliğindedir. Çünkü yol kesme mal ve can güvenliğini
birlikte ihlal eder (bk. es-Serahsî, el-Mebsût, 3. baskı, Beyrut
1398/1978, IX,195; el-Kasanî, Bedayiu's-Sanayi; VII, 93; İbnül-Hümam,
Fethul-Kadîr, IV, 270; Zeylaî, Tebyînül-Hakaik, Emiriyye tab'ı,
III, 235; İbn Abidîn, Reddül-Muhtar, Mısır t.y., III,
233 vd.; ez-Zühaylî, el-Fıkhul-İslamî ve Edilletüh, 2. baskı,
Dimaşk 1405/1985, VI, 135, 136).
Yol kesmede öldürme ve soygun olmaksızın
yalnız yoldan geçenleri korkutma söz konusu olduğu takdirde
ise, sürgün cezası verilir. Ebû Hanîfe'ye göre sürgünden
amaç, suçluyu toplumdan tecrid etmektir. Bu ise hapsetmekle gerçekleşir
(ez-Zühaylî, a.g.e., VI, 136).
Şafiî ve Hanbelilere göre, yol kesen yalnız
soygun yapmış olursa el ve ayakları çaprazlama kesilir.
Soygun yapmaksızın öldürme olayı varsa, suçlu da
suçlular öldürülür; fakat asılmazlar. Öldürme ve soygun
birlikte işlenmişse, suçlu öldürülür ve asılır.
Yalnız korkutmadan ibaret yol kesmede ise sürgün cezası
uygulanır (eş-Şîrazî, el-Mühezzeb, Mısır
t.y., II, 284; eş-Şirbînî, Muğnîl-Muhtac, Mısır
t.y., IV, 81 vd.; İbn Kudame, el-Muğnî, 3. baskı, Kahire
1970, .VIII, 288). Bu iki mezhebin ceza sıralaması, İbn
Abbas (r.anhüma)'nın Ebû Bürde el-Eslemî'den naklettiği bir
rivayete dayanır (bk. eş-Şevkanî, Neylül-Evtar, Mısır
t.y., VII, 152).
İmam Malik'e göre, yol kesme cezası olarak
İslam devlet başkanı toplum yararını
sağlamada ve bozgunculuğu önlemede ayetteki cezalardan uygun
bulduğunu tercih ederek uygulayabilir. Ancak yöneticiler burada
kendi hevalarına göre değil, işi bilen ilim sahipleriyle
istişare ederek karar verirler. Malikilere göre yol kesme ayetinde
ceza türleri arasındaki "yahut (ev)" ifadesi, yemin
keffareti cezası türlerini bildiren ayetteki gibi (bk.
"Keffaret", "Yemin keffareti" maddesi) muhayyerlik
bildirir. Çoğunluk İslam fakihlerine göre ise, yol kesme
ayetindeki "ev" ifadesi suçun çeşidine göre, cezanın
çeşidini bildirmek üzere (tenvî' için) kullanılmıştır.
2. Zinada sürgün cezası: Kur'an-ı Kerîm'de
bekarın zinası için şöyle buyurulur: "Zina eden
erkek ve kadından her birine yüzer değnek vurun " (en-Nur,
24/2). Evli olan eşlerin zina etmesi halinde recm cezası
uygulanması sünnetle sabittir (bk. "Recm" mad.). Bu
yüzden celde (değnek vurma) cezası bekarla ilgilidir. Ancak
bekara değnek vurma cezası yanında ayrıca sürgün
cezası gerekip gerekmediği
tartışılmıştır.
Hanefilere göre, celde cezasına sürgün ilave
edilmez. Çünkü Allah Teala ayette zina cezasının tümünü
celde olarak belirlemiştir. Biz buna sürgün cezasını
eklersek, celde, zina cezasının bir bölümünü teşkil
eder ki; bu durum nass'a ilave yapmak niteliğindedir. Nass'a ilave,
onu neshetmek anlamına gelir. Nass'ı, ahad haberle neshetmek
ise caiz değildir. Diğer yandan sürgün cezasında, sürgün
edilenin, tanınmadığı yörede yeniden zinaya düşme
ihtimali vardır. Hanefîlere göre, sürgün bir had cezası
değil, İslam devlet başkanının görüşüne
bırakılmış bir ceza türüdür. O, sürgünde bir
yarar görürse; tevbe edinceye kadar hapsettiği gibi, sürgün cezasını
da uygulayabilir (es-Serahsi, el Mebsût, IX, 44; el-Kasanî, a.g.e.,
VII, 39; İbnül-Hümam, a.g.e., IV,134, 136; ey-Şirbînî,
a.g.e., IV, 147; eş-Şîrazî, a.g.e., II, 267, 271; İbn Rüşd
Bidayetül-Müctehid Mısır t.y., II, 427; el Bacî,
el-Münteka ale İ-Muvatta; VII,137).
Şafiî ve Hanbelîlere göre, bekarın zina
cezası yüz değnek ve bir yıl sürgündür. Sürgün yeri
namazların kısa kılınacağı sefer
mesafesinden yakın olmamalıdır. Dayandıkları
delil şu hadistir: "Bekarın bekarla zinasında yüz
değnek ve bir yıl sürgün vardır. Dulun dulla
zinasında yüz değnek ve recm vardır" (Müslim,
Hudûd, 12/14; Ebû Davud, 23; Tirmizi, Hudûd, 8; İbn Mace,
Hudûd, 7; Darimî, Hüdûd, 19; Ahmed b. Hanbel, III, 476, V, 313, 317,
318, 320; eş-Şevkanî, Neylül-Evtar, VII, 87; Zeylaî,
Nasbu'r-Raye, II, 330). Ancak bu hadisin ikinci kısmındaki
evlilerin zinasında yüz değnek ve recm cezası hükmü başka
hadislerde yalnız recm cezası olarak belirlendiği için
evliler için ayrıca yüz değnek cezası
neshedilmiştir. Diğer yandan kadın, yanında
kocası veya mahrem hısımı olmaksızın tek
başına başka beldeye sürgüne gönderilemez. Çünkü
hadiste şöyle buyurulmuştur:" Kadın, yanında
kocası veya bir mahremi olmadıkça yolculuğa çıkmasın"
(Darimî, İsti'zan, 46; Müslim, Hacc, 413-434; Buharî, Taksîr,
4; Mescidü Mekke, 6; Sayd, 26; Savm, 67; Ebû Davud, Menasik, 2;
Tirmizî, Rada', 15).
Hz. Peygamber'in, patronunun eşiyle zina eden bekar
işçiye yüz değnek ve bir yıl sürgün cezası
uyguladığına dair Ebû Hüreyre ve Zeyd b. Halid (r.a)'ten
bir topluluğun rivayet ettiği haber de başka bir delildir
(bk. "Zina" mad.).
Malikilere göre, erkek bir yıl sürgün edilir.
Yani sürgün edildiği yerde hapsedilir. Fakat kadın, yeniden
zina edebileceği korkusu yüzünden sürgüne gönderilmez
(ez-Zühayli, a.g.e., VI, 39, 40).
Hamdi DÖNDÜREN
Sitemizde yer alan tüm içerikler internet ortamından toplanmış ve derlenmiştir. Yer alan bilginin doğruluğu garanti edilmemektedir. Yanlış bilgi için tarafımıza sorumluluk yüklenemez. Yanlış bilginin doğuracağı etkenlerden sitemiz ve yöneticileri sorumlu tutulamaz.