Vahiy Katipleri
Vahiy katipleri
Rasûlüllah (s.a.s)'e vahyedilen ayetleri yazanlar,
kaydedenler.
Hz. Muhammed (s.a.s) İslam'ın ilk günlerinden
itibaren vahiy katipleri ittihaz etmiş, inen ayetleri onlara yazdırmıştı.
Tefsir usulü kaynaklarında verilen bilgilere göre, Kur'an'ın
bir arada toplanması üç merhalede gerçekleşmiştir. Kur'an
Hz. Muhammed (s.a.s)'in zamanında yazılmış, Hz. Ebu
Bekir'in zamanında bir araya toplanmış ve Hz. Osman'ın
zamanında da, kitap haline getirilerek çoğaltılmıştır.
Zeyd b. Sabit, Kur'an'ı Hz. Muhammed (s.a.s)'in zamanında
yazı ile kaydettiklerini haber vermiştir (ez-Zerkeşî
el-Burhan fi Ulumi'l-Kur'an, Mısır 1972, I, 235).
Hz. Muhammed (s.a.s) ümmî (okuma yazması olmayan)
bir peygamber olduğu için, kendisine inen ayetleri okuma yazması
olan sahabeye yazdırmış ve vahyi yazan bu katiplerin sayısı
kırka kadar varmıştır. Mekke'de ilk vahiy katipliğini
Abdullah b. Sa'd b. Ebi Sarh, Medine de ise, Ubey b. Ka'b
yapmıştır. Ondan sonra Zeyd b. Sabit bu görevi devamlı
sürdürmüştür.
Rasûlüllah (s.a.s)'in vahiy katipliğini yapan
diğer bazı kişiler de şunlardır: Ebu Bekir, Ömer
b. el-Hattab, Ali b. Ebi Talib, Osman b. Affan, Amr b. el-As, Muaviye,
Şurahbil b. Hasene, Muğire b. Şu'be, Muaz b. Cebel, Hanzele
b. er-Rebi', Cehm b. es-Salt, Huseyn en-Nemerî, Zubeyr b. el-Avvam, Amir
b. Fuheyre, Eban b. Said, Abdulah b. Erkam, Said b. Kays, Abdullah b.
Zeyd, Halid b. Velid, Ala b. el-Hadremî, Abdullah b. Revaha, Huzeyfe b.
el-Yeman, Muhammed b. el-Mesmele vs. (İbn Hacer el-Askalanî,
Fethu'l-Barî bi Şerhi Sahihi'i-Buharî, Bulak 1300, IX,18; Ahmed b.
Ebi Ya kub, Tarihu Ya'kûbî, Necef,1385, II, 64).
Hz. Muhammed (s.a.s) nazil olan Kur'an'ı vahiy katiplerine
yazdırarak muhafazasını sağlamıştır.
Aynı zamanda Kur'an, ezber yolu ile de muhafaza edilmiştir. Hz.
Muhammed (s.a.s) her sene ramazan ayında yazı ve ezber yolu ile
tesbit edilen Kur'an'ı Cebrail (a.s)'a arzederdi. Bu hususla ilgili
olan bazı rivayetler şöyledir:
"Cibril her sene peygamberle karşılıklı
olarak Kur'an'ı birbirlerine arzederlerdi. Son senesinde ise, bu arz
işi iki defa vaki olmuştur" (Buharî, Fedailu'l-Kur'an,
7).
"Rasûlüllah (s.a.s) her sene ramazan ayında
Kur'an'ı Cibril (a.sa)'a arzederdi" (Ahmed b. Hanbel, I, 231,
276).
Vahiy katipleri, Yüce Allah tarafından Hz.
Muhammed (s.a.s)'e indirilen ayetleri bez parçaları, enli kürek
kemikleri, deve kaburga kemikleri, hurma dalları, ince beyaz
taşlar ve hayvan derisi gibi şeylerin üzerine yazıyorlardı
(Ahmed Emin, Fecru'l-İslam, Mısır 1955,166). Kur'an'da bu
hususta şöyle bir işaret vardır.
"Tur dağına ve işlenmiş ince
deri üzerine yazılmış kitaba yemin ederim" (et-Tur,
52/1, 2, 3). Zeyd b. Sabit de: "Biz Kur'an'ı. Rasûlüllah (s.a.s)'ın
yanında bez parçaları üzerine yazdık" (Ahmed b.
Hanbel, V, 185) demiştir.
Nureddin TURGAY
Sitemizde yer alan tüm içerikler internet ortamından toplanmış ve derlenmiştir. Yer alan bilginin doğruluğu garanti edilmemektedir. Yanlış bilgi için tarafımıza sorumluluk yüklenemez. Yanlış bilginin doğuracağı etkenlerden sitemiz ve yöneticileri sorumlu tutulamaz.