Vekalet
Vekalet
Korumak, kifayet, sorumluluğunu yüklenmek,
itimat, gözetmek, teslim, işi birisine vermek. Istılahta: Bir
kimsenin bizzat kendisinin de yapabileceği muamelattan olan bir
işi yapması için bir başkasını yetkili
kılması karşılığında kullanılan
bir tabirdir. Mesela bir kimsenin bizzat kendisinin satabileceği bir
malı satması için bir başkasını yetkili
kılması bir vekalettir. Mecellede bu akit: "Bir kimse işini
başkasına tefviz etmek ve o işte onu kendi yerine ikame
eylemektir" şeklinde tarif edilmiştir (Mecelle, madde,
1449).
Kendisine başkası tarafından bir
işi yapması için yetki verilen kişiye vekil, bu yetkiyi
veren kişiye müvekkil, vekil edilen kişinin yapacağı
tasarrufa müvekkeltın bih, yetki verme olayına tevkil denilir
(Ali Haydar, Dureru'l Hükkam Şerhu Mecelleti'l-Ahkam,
Istanbul,1330 III, 790; Hacı Reşit Paşa,
Rulıu'l-Mecelle VII, 2; Ö. N. Bilmen, Hukuku İslamiyye ve Istılahatı
Fıkhıyye Kamusu, VI, 309).
Vekalet İslamiyetin caiz gördüğü bir
akittir. Bu akdin meşrûiyeti kitap, sünnet ve icma ile sabittir.
Nisa sûresinin 35. ve Kehf sûresinin 19. ayetleri vekaletin meşruyetinin
Kur'an'daki delilidir. Hz. Peygamber (s.a.s)'in kurban almak için Hakîm
b. Hizam'ı ve zekat toplamaları için bir takım
memurları vekil tayin etmesi de Sünnetten delildir. Ayrıca vekaletin
caiz olduğunda İslam uleması ittifak halindedir (İbn
Kudame, V, 79). Ayrıca akıl da bu akdin meşru
olmasını gerektirir. Çünkü herkes her işini bizzat
kendisi yapamayabilir. Dolayısıyla o işi yaptırmak için
bir başkasına yetki vermek ihtiyacındadır.
İslam hukukunun meşru gördüğü diğer
ahitlerde olduğu gibi vekaletin rüknü de icap ve kabuldür.
İcap ve kabul müvekkilin, "Seni şu malı satman için
vekil tayin ettim"; vekilin de "kabul ettim" demesi gibi
sarahaten olabileği gibi, birisi tarafından açıkça
söylenerek sarahaten, diğerinin de susması ile delalet yoluyla
olabilir.
Vekalet akdinde kullanılan lafızlar
şunlardır: Tevkil, izin, tefvîz, emir, rıza, dilemek
(meşiyet), irade, vesayet ve teslîttır (bkz. Ali Haydar,
a.g.e., III, 794, 795).
Vekaletin Caiz Olup Olmadığı Konular
Vekalet, bir kimsenin bizzat kendisinin yapabileceği
her türlü muamelede caizdir. Yani kişi kendi yapabileceği
meşru bir muamelede bir başkasını vekil tayin edebilir
(el-Merğınanî, el-Hidaye, III,136). Buna göre, alım
satım, havale, rehin, daman, kefalet, şirket, vedia, mudarabe, müzaraa,
müsakat, icare, ceale, karz, sulh, vasiyet, hibe, vakıf, sadaka,
fesh, ibra, nikah, talak gibi konularda vekalet caizdir. Ama herkes için
alabilmesi mübah olan, dağdan ot ve odun toplamak, denizden
balık tutmak, dağda av avlamak gibi konularda vekalet caiz değildir.
Hakları istemede ve mahkemede savunmada vekalet
caizdir. Fakat şahitlikte, yeminde, adakta caiz değildir. Zina
haddi gibi Allah hakkı olan hadlerin istifasında da vekalet
caizdir (İbn Kudame, a.g.e., V, 203 vd). Ancak bu konularda
vekaletin cevazı mutlak değildir. Bir takım kayıt ve
şartlara bağlıdır. Bu şartlar vekaletin sıhhat
şartları başlığı altında ele
alınacaktır.
İbadetlerin ifası konusunda vekaletin caiz
olup olmayacağı, ibadetin cinsine göre değişir.
Bilindiği gibi ibadetler, bedenî, malî ve hem bedenî hem malî
olmak üzere üç çeşittir. Namaz, oruç gibi sırf bedenî olan
ibadetlerde vekalet caiz değildir. Zekat vermek, kurban kesmek gibi
sırf malî olan ibadetlerde vekalet caizdir. Yani bir kimse malının
zekatını bizzat kendisi verebileceği gibi bir
başkası eliyle de verebilir. Hac gibi hem bedenî hem de malî
olan ibadetlerde ise vekaletin cevazı, müvekkilin durumuna bağlıdır.
Müvekkil bu ibadeti bizzat kendisi yapamayacak derecede müzmin hasta
veya yaşlı ise yerine başkasını gönderebilir.
Aksi takdirde bizzat kendisinin hacca gitmesi gerekir. Bu kayıt farz
hac ile ilgilidir. Nafile olan hacda mutlak olarak vekalet caizdir (İbn
Kudame, a.g.e., V, 202 vd).
Vekalet Çeşitleri
Vekalet, vekalete konu olan şeyler itibariyle
ikiye ayrılır:
a- Umumi vekalet: Müvekkilin, vekili kendi adına
her türlü tasarrufta bulunabilmesi için yetkili kılmasıdır.
Bu tür vekalet çeşidinde, vekil, müvekkili adına muavazah
olan tüm akitlerde bulunabilir, teberru cinsinden olan akitlerde
bulunamaz.
b- Hususi vekalet: Belirli bir konuya inhisar
ettirilmiş olan vekalettir. Bu tür vekalette müvekkil, vekili
mesela sadece bir malı satıvermesi ve satması gibi belirli
bir konuda yetkili kılar. Dolayısıyla vekil, o malı
sattığında ya da aldığında vekalet sona
erer.
Vekalet, rükünler itibariyle de beş kısma
ayrılır. Bu açıdan olan vekalet çeşitleri de
şunlardır:
1- Mutlak vekalet: Bir şarta veya zamana
bağlı olmayan vekalettir. Bu çeşit bir vekalet, taraflar
vekalet akdine son vermedikleri müddetçe devam eder.
2- Mukayyet vekalet: Belirli bir şart veya
zamanla kayıtlı olan vekalet.
3- Devrî vekalet: Vekilin her azledilişinde
yenilenen vekalet.
4- Muzaf vekalet: Belirli bir zaman sonra başlaması
şart koşulan vekalet. Mesela, falan ayın üçünden
itibaren bir işi yapmakla yetkili kılmak, bu çeşit bir vekalettir
(Ali Haydar, a.g.e., 804, 813).
Bir başka açıdan da vekalet, husumette
vekalet ve diğer tasurruflardaki vekalet olmak üzere taksime
tabidir.
Vekaletin Şartları
1- Müvekkilin vekil tayin ettiği bir işi
bizzat kendisinin yapabilme ehliyetine sahip olması gerekir.
Dolayısıyla, mümeyyiz olmayan çocuğun ve delinin birisini
vekil tayin etmesi caiz değildir.
2- Vekil akîl ve mümeyyiz olmalıdır.
Baliğ olması şart değildir. Ama baliğ olmayan mümeyyiz
çocuğun vekil olarak bulunduğu bir tasarruf sonucu olarak akde
ait olan haklar vekile değil, müvekkile döner.
3- Vekil belli olmalı ve vekil olduğu
şeyin ne olduğunu bilmelidir.
4- Vekalete konu olan tasarruf, vekaleti kabul eden
bir tasarruf türü olmalıdır. Dolayısıyla,
yukarıda vekaletin caiz olduğu akit ve tasarruflarda vekalet
caiz, diğerlerinde caiz değildir.
5- Vekalete konu olan tasarruf, bizzat vekil tarafından
yapılması meşru bir tasarruf olmalıdır. Buna göre,
bir müslümanı içki, domuz gibi din nazarında mal olmayan bir
şeyi satın alması veya satması için vekil kılması
caiz olmaz.
Vekletin Hükmü
Vekalet, her iki taraf açısından da
bağlayıcı olmayan (gayri lazım) bir akittir.
Dolayısıyla hem vekil, hem de müvekkil istedikleri zaman
vekalet akdine son verebilirler. Vekil, vekil olduğu işi
yapmaya zorlanamaz. Bu konuda da malî bir tasarrufta bulunmak üzere
vekil olan ile, bir davada vekil olan arasında fark yoktur. Ama
eğer vekalet, ücret mukabili ise vekil, vekil kılındığı
işi yapmaya zorlanır (Mecelle, madde, 1504, 1512). Vekalet,
gayri lazım bir akit olması hasebiyle, bu akitte şart
muhayyerliği de yoktur. Çünkü buna ihtiyaç yoktur.
Vekil, vekil kılındığı konuda
tasarruf yetkisine haizdir. Şayet vekalet akdi yapılırken
müvekkil, vekili bazı kayıtlarla sınırlarsa vekilin
bu kayıtlar dışında çıkması caiz
değildir. Mesela bir mal satın alması için birisini vekil
kılan kişi, satın alınmasını istediği
malın cinsini, özellikleri, fiyatını belirtmişse
vekil, kendisine emredildiği şekilde hareket etmek
zorundadır. Aksi halde satın aldığı malı müvekkili
adına değil, kendi adına almış olur. Fakat müvekkil,
vekili tasarrufunda sınırlanamaz, tamamen serbest
bırakırsa başka bir ifade ile, "dilediğin gibi
hareket edebilirsin" derse, vekil istediği gibi davranmakta
serbesttir. Vekil, malı alırken müvekkil adına satın
almış olması ve fahiş aldanmaya varacak (gabn-i
fahiş)* derecede pahalı olmaması şartıyla müvekkilin
bu satın ahşa itiraz etme ve malı kabullenme yetkisi
yoktur.
Vekilin, müvekkilin emrine uymaması durumunda bu
muhalefet, müvekkilin menfaatine ise, bu muhalefet caiz ve vekilin
tasarrufu müvekkil adına geçerlidir. Ama müvekkilin zararına
ise bu tasarruf, müvekkil adına değil kendi adına geçerlidir.
Şayet, müvekkil vekile muayyen bir malı satın alması
için vekalet vermişse vekilin bu malı kendi adına
satın alması caiz değildir. Ancak, kendisine yetki verilen
semen * türünün dışındaki bir bedel mukabili satın
alırsa bu durumda kendi adına satın almış
sayılır.
Vekil, müvekkil adına satın almış
olduğu malın parasını kendi cebinden öderse müvekkil
parayı vermedikçe vekil malı teslim etmek zorunda
değildir.
Vekilin yapmış olduğu akdin hukuku
(mesela savaşta, malı ayıplardan salim bir şekilde
teslim etmek, parayı istemek ve kabzetmek, kefil veya rehin istemek
vs), alım satım, icafe gibi, kendisine izafe ettiği
akitlerde vekile döner. Dolayısıyla satışta müşterinin
muhatabı, esas mal sahibi değil, vekildir. Satın almada
alıcının muhatabı vekildir. Fakat nikah, hulu', kasten
öldürmeden dolayı yapılan sulh vs gibi, vekilin müvekkiline
nisbet ettiği akitlerin hukuku müvekkille racidir. Dolayısıyla
vekalet yoluyla birisini bir kadınla evlendiren kişi mehir
vermekle yükümlü değildir. Bu yükümlülük müvekkile yani
evlenmiş olan şahsa aittir (el-Mevsır, el-İhtiyar li
Ta'lılıli'l Mulrtar, II, 157 vd).
Vekilin, vekil olduğu konuda bir üçüncü
şahsı vekil tayin etmesi, müvekkilin iznine veya kendisinin
dilediği gibi hareket edebilmesi için serbest bırakmış
olması haline bağlıdır (Mecelle, madde, 1466).
Vekalet, ücrete mukabil olabileceği gibi teberru
kabilinden ücretsiz de olabilir. Şayet akit esnasında ücret
şart koşulmuşsa vekil vekaletin gereğini ifa ettikten
sonra ücreti hak etmiş olur. Şayet akit esnasında ücret
şart koşulmamışsa, bakılır; eğer vekil
avukat, komisyoncu gibi ücretle iş yapan birisi ise
yaptığı işin ecr-i mislini * alır. Ama ücretle iş
yapan birisi değilse yaptığı işi teberruen
yapmış sayılır.
Bu malı satma, satın alma veya bir borcu
ödeme ya da tahsil etme gibi, vekilin elinde müvekkilin malının
bulunmasını gerektiren bir konuda, vekilin elindeki mal
emanettir. Dolayısıyla bu mal; vekilin kusuru veya haksız
fiili olmadan telef olursa onu tazmin etmek zorunda değildir.
Fasit şartlar, vekaleti ifsad eder. Vekaletin
bir şarta bağlanması veya zamana izafe edilmesi caizdir. Bu
durumda vekalet ahkamı bağlandığı şart
veya izafe edildiği zamanla kayıtlıdır. Mesela birisi
birisine; "Falan adam şu zamana kadar gelirse, benim şu
malımı ona sat" diye bir vekalet verse bu vekalet o adamın
anılan zamana kadar gelmesine bağlıdır.
Husumette Vekalet
Prensip olarak, husumette (hakim huzurunda
müvekkilini savunmaya) vekalet bütün müctehidlere göre caizdir.
Çünkü herkes kendi davasını bizzat takip etme ve savunma imkanı
bulamayabilir. Kişiler arasında hakkım maharetle savunanlar
olabileceği gibi, meramını ifadeden aciz, söylediği sözün
sonunun nereye varacağım kestiremeyecek durumda olanlar da
vardır. Hakim, kendisine anlatılana ve önünde ortaya konulan
delillere göre hüküm vereceğine göre, insanlar arasındaki bu
farklılık hakların zayıfına, adaletin gerçekleşmemesine
sebep olabilir. İşte husumette vekalet, bu sakıncayı
telafi edecek bir yoldur. Husumette vekaletin cevazında, müvekkilin
davacı veya davalı olması arasında fark yoktur. Ancak
Ebu Hanife, bu tür bir vekaletin caiz olmasını -yolculuk,
hastalık, kadının erkekler arasına çıkmaması
gibi meşru bir mazeret yoksa- hasmın rızasına
bağlamıştır (Merğınanî, Hidaye, III,136.)
Ancak bu şart, bu vekaletin sıhhati için değil
bağlayıcılığı için gereklidir. Yani hasım,
karşı tarafın vekiline itiraz etmezse,
rızasını beyan etmemiş bile olsa bu vekalet caizdir.
Ebu Hanife'nin bu görüşünün noktayı nazarı şudur:
Hasımlardan her biri diğerine hakim huzurunda cevap vermek
zorundadır. Vekalet, bu hakkın ifasına manidir.
Ayrıca vekil durumunda olan kişiler, konuşma kabiliyetleri,
mahkeme safahatına olan ittılaları ve tecrübeleri ile hakkı
batıl, batılı hak gösterebilirler. Bu durumda hasmın
da aynı şekilde vekil olarak bulması gerekebilir. Oysa bu
hasmın takatı dışında olabilir. Neticede de hak
tecelli etmez. Onun için, husumette vekaletin cevazı hasmın
rızasına bağlıdır.
Diğer üç mezhep imamı ile birlikte
Hanefilerden Ebu Yusuf ile Muhammed'e göre, hasımlardan birisi,
diğeri razı olmasa bile mahkemede kendi yerine vekil
bulundurabilir. Çünkü vekil tayin eden hasım, vekilin hem
karşı tarafın sorusunu cevaplandırması hem de
kendi hakkını savunması için vekil etmiştir. Müvekkil
bunları bizzat kendisi yapabileceği gibi vekili eliyle de
yapabilir. Mecelle bu görüşü benimsemiştir (Mecelle, madde;
1516)
Husumete vekalet, özel bir dava ile ilgili olabileceği
gibi umumi de olabilir. Özel bir dava ile ilgili olması halinde,
dava konusunun ve hasmın belirtilmesi gerekir. Vekaletin umumi olması
durumunda ne dava konusunun ne de hasmın belli edilmesi gerekmez.
Husumete vekalette, vekilin elinde yetkili mercilerce (mesela noterden)
verilmiş vekalet belgesinin bulunması gerekir (Hacı
Reşit Paşa, a.g.e., VI, 66; Bilmen, a.g.e., VI, 346 vd).
Husumete vekalet Hanefî imamlarından Ebu Hanife,
Ebu Yusuf ve Muhammed'e göre aynı zamanda kabza vekalettir. Yani,
husumete vekil olan avukat mahkemede davayı kazanınca müvekkili
için hak etmiş olduğu malı kabzetmekle yetkilidir.
Çünkü dava neticesinde sabit olan bir alacağı tahsil, o
davanın mütemmimidir (Merğınanî, a.g.e., III, 149).
İmam Züfer'e göre ise husumete vekil olan kişi kabza vekil
değildir. Dolayısıyla müvekkil için mahkemede sabit olan
hakkı kabza yetkili değildir. Çünkü vekilin mahkeme
neticesinde hak ettiği alacağı tahsil edip kendisi için
sarfetmesi mümkündür. Mecelle cemiyeti, İmam Züfer'in görüşü
istikametinde madde tazmin etmiştir (Madde,1519). Ebu Hanife'ye göre,
aynı şekilde, bir alacağı kabza vekalet, husumete
vekalet değildir. Mecelle bu konuda da, Sahibeyn'in görüşünü
esas almıştır.
Vekaletin Sona Ermesi
Vekaletin sona ermesi şu yollarla olur:
1- Müvekkilin azliyle: Vekalet, bir gayri lazım
akit olması hasebiyle müvekkil, bir başkasının
hakkının taalluk etmiş olmaması kaydıyla vekilini
dilediği zaman vekaletten azledebilir. Bu tür azillere, azl-i
hakîkî denilir. Hakiki olan azillerde, vekilin azilden haberdar edilmesi
gerekir. Aksi halde, azli öğreninceye kadar ki tasarrufları müvekkil
namına olmuş olur.
2- Müvekkilin ölümü, sürekli bir şekilde
cinnet getirmesi, dinden çıkıp darü'l-harbe* iltihakı
ile. Bu grup da bir çeşit azildir. Bu tür azillere azl-i hükmî
denilir. Azl-i hükmîde, vekilin haberdar olması şart
değildir. Yani, müvekkilin ölümü bilmese bile, o andan sonraki
tasarrufları kendi adınadır.
3- Vekilin ölmesi veya sürekli bir şekilde
cinnet getirmesiyle,
4- Vekilin, kendisini vekaletten azletmesi ile
vekalet sona erer. Ancak, yukarıda işaret edildiği üzere
bu, vekaletin ücret mukabili olmaması durumundadır. Çünkü o
zaman akit lazım olur. Vekalete konu olan tasarruf tamamlanmadıkça
vekilin kendisi azletmesi mümkün olmaz. Vekilin kendisini vekaletten
azletmesi durumunda da, vekilin azli müvekkile bildirmesi gerekir. Aksi
halde, müvekkil öğreninceye kadar vekalet hükmü devam eder.
5- Müvekkelün bih (vekalete konu olan şey)in
sona ermesi ile vekalet de sona erer. Bir, müvekkelün bihi bizzat
müvekkilin yapmasıyla olabileceği gibi, vekilin yapması
ile de olabilir. Dolayısıyla; mesela biri malını
satması için birisini vekil eden kişi, o malı bizzat
kendisi veya vekil ettiği kişi satsa vekalet akdi sona ermiştir.
Çünkü vekalete mahal kalmamıştır:
Hüseyin KAYAPINAR
Sitemizde yer alan tüm içerikler internet ortamından toplanmış ve derlenmiştir. Yer alan bilginin doğruluğu garanti edilmemektedir. Yanlış bilgi için tarafımıza sorumluluk yüklenemez. Yanlış bilginin doğuracağı etkenlerden sitemiz ve yöneticileri sorumlu tutulamaz.