Iftıtah Tekbırı
ıftıtah tekbırı
Namaz farzlarından biri. Namaza bu tekbirle
başlandığı için "iftitah tekbiri" denmiştir.
Namaz içinde bazı şeylerin yapılması bu tekbirle
haram kılındığı için buna,"tahrim tekbiri",
"tekbiretü'l-ihram" da denilir.
İslam alimleri, namaza Allah'ın ismini
anmakla başlamanın gerekli bir emir olduğu üzerinde icma
etmişlerdir. Binaenaleyh "iftitah tekbiri" getirilmeden
başlanılan namaz sahih olmaz.
Fakîhler, bu görüşlerini, Kitap ve Sünnetten
getirdikleri delillerle teyid etmeye çalışırlar. Kitaptan
delilleri: "Ey bürünen! Kalk inzar et ve Rabbini yücelt" (el-Müddessir,
74/1-3) ayetidir ki, burada geçen "Rabbini yücelt" lafzı,
Kur'an'da "ve rabbeke fekebbir" şeklindedir.
Sünnet'ten istidlal edilen en sahih hadis, Hz. Ali (r.a)'den
rivayet edilen şu hadistir: "Namazın anahtarı
abdesttir. Tahrimi ise tekbir, tahlili de selamdır" (Ebû
Davud, Taharet, 31: Tirmizî, Taharet, 3; Darimî, Vudû', 22).
Hanefi mezhebine göre, namaza "Allahü ekber"
lafzıyla başlamak şart değildir, ancak vaciptir. Bunun
yerine başka bir lafız söylenecek olursa, namaz yine sahihtir.
Ancak vacip terkedilmiş olduğundan günah işlenmiş
olur.
Matlup olan; namaza, "Allahu ekber"
lafzıyla başlanmasıdır. Mamafih namazın sahih
olması için, Cenab-ı Hakk'ı ta'zime delalet eden
herhangi bir lafızla başlamak da yeterlidir. Mesela
Sübhanellah" veya "lailahe illallah" yahut "Allahü
rahımün" ya da "Allahü kerimün" vb. lafızlardan
biriyle iftitah yapılabilir. "Eûzü billah", "La
havle ve la kuvvete illa billah" ya da "Estağfirullah"
lafızları tamamen tazime delalet etmediği için "iftitah
tekbiri" yerine bunlardan biri söylenecek olursa, namaz sahih olmaz.
Çünkü bunlarda talep manası mevcuttur.
Tekbirde kullanılan lafızların
"Allah" lafz-ı celali ile birlikte olması
lazımdır. Binaenaleyh sadece "Kerîm" ya da "Rahîm"
vb. sıfatları söylemek yeterli değildir. "Allah, Rahman
veya Rab" gibi isimle iftitah yapılacak olursa, Ebu Hanife'ye göre
sahih olur. Çünkü Ebû Hanife'ye göre, Kur'an'da emir şeklinde geçen
"kebbir" sözü, mutlaka "ekber" denilmesini değil,
tazim ifade eden herhangi bir lafzın söylenmesini amirdir.
"İftitah Tekbiri"nin özellikle "Allahü
ekber" lafzıyla söylenmesinin vücûbuna gelince; çünkü
Peygamber (s.a.s), namazda, hep buna devam etmiştir (bk. Abdurrahman
el-Cezirî, "el-Fıkhu Ala Mezahibi'l-Arbaa", Mısır,
1939 I. 198-220; Fetava'l-Hindiye, I, 68; Vehbe ez-Zühaylî, "el-Fıkhu'l-İslamî
ve Edilletühü", 1989 Dımaşk, I, 631 vd.).
Hanefilere göre "iftitah tekbiri"nin edasının
şartları:
1- Vaktin girmesi
2- Vaktin girdiğini bilmek veya zann-ı galib
ile hükmetmek
3- Setr-i avret
4- Bedenin, elbisenin ve namaz kılman yerin temiz
olması
5- Gücü yetenin, farz ve vacip namazlarla sabahın
sünnetinde tekbiri ayakta getirmesi
6- Kılmak istediği namaza niyet getirmesi
7- Kılacağı namazı tayin etmesi (öğle,
ikindi vs.)
8- Vacip namazı da tayin etmesi (tavaf, vitir ve
bayram namazları)
9- Kendisi duyacak kadar tekbiri sesli söylemesi
10- Tekbir niyetiyle söylediği
lafızların zikir ifade etmesi.
1 l- iftitah tekbirine delalet eden lafzın taleb
ya da hacet ifade etmemesi
12- Bu lafzın "Besmele" olmaması
13- Gücü yetenin Arapça tekbir getirmesi
14- Lafzatullah'dan (h) harfinin hazfedilmemesi
15- "Allah" lafzının hemzesinin
uzatılmaması
16- "Ekber" lafzının hemzesinin
uzatılmaması
17- Yine "Ekber" lafzının (b)sinin
uzatılmaması
18- Niyetle iftitah tekbirinin arasının
ayrılmaması
19- "İftitah tekbiri"nin niyetten önce
olmaması
20- Muktedinin imamdan önce tekbir getirmemesi,
şarttır.
"İftitah tekbiri"nin Arapça'dan başka
bir dille getirilmesi de caizdir (Vehbe ez-Zühaylî, a.g.e, I. 634).
Üzerinde necaset olduğu halde "İftitah
tekbiri" getiren ve tekbiri bitirince necaseti gideren veya tekbir
getirirken avret mahalli açık olup, tekbiri bitirince avret yerini
örten ya da tekbire başlarken yönü kıbleden dönük iken,
tekbiri bitirince kıbleye yönelen kimsenin namazı sahihtir.
Fetva Ebu Hanife'ye göre verilmiştir. Müslümanlar için bunda
kolaylık vardır (Fetava'l-Hindiye, aynı yer).
Halid ERBOĞA
Sitemizde yer alan tüm içerikler internet ortamından toplanmış ve derlenmiştir. Yer alan bilginin doğruluğu garanti edilmemektedir. Yanlış bilgi için tarafımıza sorumluluk yüklenemez. Yanlış bilginin doğuracağı etkenlerden sitemiz ve yöneticileri sorumlu tutulamaz.