Ikale
ıkale
Mevcut bir şeyi ortadan kaldırmak, bir akdi,
bir şeyi yok etmek, bir zorluğu, güçlüğü kaldırmak.
Bir akdi satılan malın bir bölümü hakkında da olsa
bozmak ve kaldırmak.
Bir kimse, bir ton buğdayı ikiyüzellibin
liraya satın alıp, müşteriye teslim etse, taraflar
birbirinden ayrıldıktan sonra, satıcı müşteriye
"buğdayı geri ver, ben de verdiğin satış
bedelini iade edeyim" dese, alıcı da buğdayın
tamamını veya bir bölümünü geri verse; akit bütün mal
üzerinde feshedilir. Geri verilen miktar belli bir bölümse, fesih onun
üzerinde gerçekleşir.
Kur'an-ı Kerim'de yapılan bir akdin
bozulmasıyla ilgili doğrudan bir hüküm yoktur. Hatta, ayette
yapılan sözleşmelerin yerine getirilmesi bildirildiği (el-Maide,
5/1) gibi, hadis-i şerifte, "müslümanlar kendi aralarında
belirledikleri şartlara uyarlar" (Buharî, İcare, 14, 50)
buyurulur. Ancak bununla birlikte, insanoğlu zaman zaman
alış-verişlerinde veya yaptığı diğer
bazı akitlerde yanılabilir. Aldığı malı,
daha sonra beğenmeyebilir. Yahut mal istenen ölçülere uygun düşmeyebilir.
Muhayyerlik hakkını da saklı tutmamışsa, gerçekte
beğenmediği bir malı elinde tutmak zorunda kalabilir.
İşte bu şekilde aldığı mal konusunda dara düşen
kimse, malda ayıp veya akitte sakatlık bulunmayınca
satıcıyı akdi bozmaya zorlayamaz. Ancak durum kendisine açıklandığında
O da kendi rızası ile, malı geri kabul ve
aldığı satış bedelini iade ederse "ikale"
gerçekleşmiş olur. Burada taraflardan birisi akdi bozma
konusunda darda kaldığı için, Kur'an-ı Kerîm'in
müminleri birbirine yardımcı olması, iyiliğe
teşvik ve kötülükten alıkoyma, zekatın zorla zenginden
alınıp fakire verilmesi gibi konularla ilgili ayetlerin genel hükümleri
"ikale"yi de kapsamına alır (bk. el-Bakara, 2/282;
el- En'am, 6/152; et-Tevbe, 9/71; el-Hacc, 22/28, 36).
İkalenin meşrûiyeti hadisle sabittir. Hz.
Peygamber "Kim pişman olan birisinin
alış-verişini bozma isteğini kabul ederse, Allah da
kıyamet günü onun sıkıntısını giderir"
(İbn Mace, Sünen, Terc. H. Hatipoğlu, VI, 181, 182). "Kim
bir müslümanın alış-verişi bozma isteğini kabul
ederse, Allah da onun sıkıntısını giderir" (Ebû
Davud, Büyû', 52; İbn Mace, Ticarat, 26; Ahmed b. Hanbel,
Müsned, II, 252).
İkalenin rüknü; taraflardan birisinin akdi
bozma teklifi, diğerinin de bunu kabul etmesidir.
Hanefilere göre ikale, taraflar hakkında fesih,
tarafların dışında üçüncü kişiler
hakkında yeni satım akdidir. Kabzdan önce olsun, sonra olsun
sonuç değişmez. Ancak bunu fesih olarak kabul etmek mümkün
olunca ikale batıl olur. Satılan hayvanın kabzdan sonra
doğurması ile munfasıl ziyade (yavru) yüzünden feshin
güç olması gibi. Ebû Yusuf'a göre, ikale gerek akdi yapanlar ve
gerekse başkaları hakkında, ikaleyi bir satış
yapmanın güç olması durumu dışında, yeni bir
satıştır. Aksi halde bir fesih sayılır. İkalenin
kabzdan önce taşınır bir malda vuku bulması gibi.
Çünkü taşınır (menkul) malın kabzdan önce satışı
caiz değildir. Gayrimenkullerde ise, Ebû Yusuf'a ve Ebû Hanîfe'ye
göre, kabzdan önce satış caizdir. Bunun ikalesi bir satıştır.
Satım akdini manası, malı malla mübadele etmektir. Bu bir
bedeli alıp, diğer bedeli vermektir. İmam Muhammed'e
göre, ikale, bunun fesih yapılmasının güç olması
durumu müstesna bir fesihtir (Vehbe ez-Zühaylî, el-Fıkhu'l-İslamî
ve Edilletüh, Dımaşk 1984-1985, IV, 716716).
Ebû Hanîfe'ye göre, ikale ilk satış
bedeli ile meydana gelir. Tarafların bu satış bedelini
arttırması, eksiltmesi, bir vade koymaları yahut başka
bir cinsi tesbit etmeleri geçerli değildir. İkale kabzdan
önce veya sonra olsun hüküm değişmez. Çünkü ikale
taraflar hakkında bir fesihtir. Fesih ise akdi ortadan
kaldırmaktır. Akit ilk satış bedeliyle meydana
geldiği için, bunun feshi de ilk satış bedeliyle olur. Fasit
şart geçersizdir. Taraflar ilk semenden daha fazlası, azı
veya başka bir cins üzerinde ikale yapsalar bile ilk satış
bedeli gerekli olur.
Ebû Yûsuf'a göre, ikale yeni bir satım akdi
sayıldığı için, ilk satış bedelinden
fazlası, azı veya vade geçerli olur (el-Kasanî,
Bedayîu's-Sanayi', V, 306, 307; İbnü'l-Hümam, Fethu'l-Kadîr,
V, 247, 249; İbn Abidîn, Reddü'l Muhtar, IV, 154, 155;
es-Suyûtî, el-Eşbah ve'n-Nezair, s. 152; İbn Kudame, el-Muğnî,
IV, 121 vd.; İbn Rüşd, Bidayetü'l-Müctehid, II, 140).
İkalenin geçerli olması için şu
şartların bulunması gereklidir:
1) Tarafların rızası. Akdi meydana
getirirken rıza gerektiği gibi, akdi sona erdirirken de
rıza gerekli olur.
2) Sarf akdi (altın, gümüş, döviz
mübadelesi)nde iki bedelin ikale meclisinde kabzedilmesi.
3) Akdin konusunun Ebû Hanîfe ve İmam Züfer'e
göre, feshe müsait olması. Eğer malın artması gibi
feshe engel bir durum olursa ikale sahîh olmaz. Ebû Yûsuf ve İmam
Muhammed'e göre ise malın kabzdan sonra artması ikaleye engel
teşkil etmez.
4) Satılan malın ikale sırasında
mevcut olması. Çünkü ikale, akdi kaldırmaktır,
satılan mal akdin konusu olduğu için, tamamı helak olursa
ikale geçerli olmaz. Bir bölümü helak olursa bu kısımda ikale
geçerli olmaz.
İkale sırasında satış
bedelinin mevcut olması ise, şart değildir (el-Kasanı,
a.g.e, V, 308 vd.; İbnu'l-Hümam, a.g.e, V, 250 vd.; İbn
Abidin, a.g.e, IV, 157).
İkale yapılan menkul malın devir teslim
masrafları satıcıya aittir (Bilmen, Istilahat-ı
Fıkhıyye Kamusu, İstanbul 1976, VI, 26). Bir şirket
ortağı, diğer ortakların izni olmaksızın ikale
yapabilir. Fakat bir vekil, müvekkilinin izni olmaksızın ikale
yapamaz.
Satılan malda bir ayıp meydana gelmişse,
daha sonra bu ayıp sebebiyle satış bedelinde indirim
yapılarak ikale yoluna gidilebilir. Satılan şeyin
kıymeti arttıktan sonra ikale yapılabilir (es-Serahsî,
el-.Mebsût, XXV, 166-177)
Bir kimse yaptığı ikaleden dolayı
da pişman olabilir. İşte ikinci bir ikale ile tekrar ilk
alış-veriş haline dönülmüş olur ki, bu ikalenin
ikalesidir. Bu da bir ihtiyaçtır (Bilmen, a.g.e, VI, 27; es-Serahsî,
a.g.e, XXV, 168 vd.).
Fasit akitlerin sona erdirilmesi (ikalesi) zorunludur.
Burada taraflardan birisi ikaleye razı olmazsa, mahkemece kabule
zorlanır (İbn Abidîn Tercemesi, X, 494).
Nikah akdinde, boşanmada ve köle azadında
ikale yapılamaz. Çünkü bu tasarruflar kullanıldıklarında
hukukî sonuçlarını doğururlar ve bunlardan geri dönmek
de mümkün olmaz.
Hamdi DÖNDÜREN
Sitemizde yer alan tüm içerikler internet ortamından toplanmış ve derlenmiştir. Yer alan bilginin doğruluğu garanti edilmemektedir. Yanlış bilgi için tarafımıza sorumluluk yüklenemez. Yanlış bilginin doğuracağı etkenlerden sitemiz ve yöneticileri sorumlu tutulamaz.