Istınca
ıstınca
Abdest bozmak için ıssız yer aramak, abdest
bozduktan sonra su ve benzeri temiz bir şeyle temizlenmek,
taharetlenmek, tepenin arkasına gizlenmek, kurtuluş istemek.
Önden veya arkadan çıkan kan, meni, sidik gibi beylerden veya
eserlerinden su, toprak veya başka bir şeyle temizlenmek
anlamında, bir fıkıh terimi. Küçük abdest bozduktan
sonra yapılacak temizliğe daha çok "istibra" denir (bk.
"istibra" mad.).
Hanefîlere göre istincanın hükmü, normal
durumlarda, pislik, çıkış yerinin kenarlarına
yayılmadığı sürece müekked sünnettir. Çünkü Hz.
Peygamber büyük abdestten sonra daima temizlenmiş ve şöyle
buyurmuştur: "Kim, pisliği taş vb. Şeylerle
giderirse sayısını tek yapsın. Böyle yapan güzel
yapmış olur." (Buharî, Vudû', 25, 26; Müslim, Tahare,
20, 22, 24; Ebû Davud, Tahare, 19; Tirmizi, Tahare, 21). Eğer
pislik, çıkış yerinin çevresine yayılır ve
yayılana çokça olursa bunun suyla temizlenmesi gerekir.
Çoğunluk İslam hukukçularına göre
ise, ön ve arkadan normal olarak çıkan sidik, mezi veya
dışkı'dan hepsi için istinca veya taşla temizlenme
vaciptir. Dayandıkları delil ayet ve hadistir. Kur'an'da "Elbiselerini
temizle" (el-Müddessir, 74/4) buyurulur. Bu ayet, yer, beden ve
elbise temizliğini kapsamına alır. Hadiste şöyle
buyurulmuştur: "Sizden biriniz ayak yoluna gittiği zaman,
üç taş götürsün, şüphesiz bu ona yeter" (ez-Zeylaî,
Nasbu'r-Raye, I, 214; eş-Şevkanî, Neylü'l-Evtar, I, 90).
Ancak şunu hemen belirtelim ki taş vb. ile temizlenme belli bir
yere yerleşip, tuvalet edinmeyen toplumlarla kırlarda bulunan
kimselere mahsustur. Ev tuvaletinde bu uygulanamaz. Uyku veya yellenmekten
dolayı taharetlenmek gerekmez. Zeyd b. Eslem abdest ayetindeki;
"Namaza kalktığınız zaman" (el-Maide, 5/6)
ifadesini "Uykudan kalktığınız zaman"
şeklinde tefsir etmiştir. İstinca pisliğin
giderilmesi için meşrû kılınmıştır. Uyku
ve yellenmede ise pislik söz konusu değildir (bk. el-Kasanî,
Bedayîu's-Sanayi', Beyrut 1327/1910, l, 21; İbnü'l-Hümam,
Fethu'l-Kadîr, Kahire, ty., I, 148; ez-Zeylaî, Tebyinü'l-Hakaik, I,
76; el-Meydanı, el-Lübab, tıpkı basım,
İstanbul, t.y, I, 57, 58; el-Fetava'l Hindiyye, Mısır
1310, I, 48).
İstinca; su, taş, toprak ve kağıt,
kumaş, tahta, tuğla, kiremit gibi muhterem olmayan katı
cisimlerle yapılabilir. Önce taş gibi katı bir cisimle
silindikten sonra suyla temizlenmek daha faziletli
sayılmıştır. Ancak suyla temizlenmek, taş vb.
şeylerle temizlenmekten daha efdaldir. Enes b. Malik'ten;"O
mescitte kendilerini maddî ve manevî kirlerden temizlenmeyi seven
adamlar vardır. Allah kendisini temizleyenleri sever " (et-
Tevbe, 9/108) ayeti inince, Resulullah (s.a.s)'ın şöyle buyurduğu
nakledilir:' Ey Ensar topluluğu, şüphesiz Allah sizleri
temizlik konusunda övmüştür. Sizin temizliğiniz nedir?
Dediler ki: Biz namaz için abdest alırız, cünüp olunca yıkanırız
ve büyük abdestten sonra su ile temizleniriz. Hz. Peygamber devam etti:
İşte bu sizsiniz, bu temizliğe devam ediniz" ibn
Abbas'tan başka bir rivayet şöyledir: Yukarıdaki ayet Kuba
halkı hakkında inince, Hz. Peygamber onlara sordu. Dediler ki;
"Biz önce taşla sonra su ile temizleniriz " (bk. ibn Mace,
Tahare, 28, Ahmed b. Hanbel, Müsned, VI, 6).
Kemik, hayvan tezeği, yiyecek maddesi ve sağ
elle istinca yapılmaz. Hz. Peygamber kemik ve tezekle silinmeyi
yasaklamıştır (Müslim, Tahare, 59; Ebû Davud, Tahare,
20; Ahmed b. Hanbel, III, 343, 384). Gıda maddesi insana ait olsun
veya hayvan için olsun sonuç değişmez. Çünkü yiyecek
maddesini, pisliği temizlemekte kullanmak, onu telef etmek ve küçümsemek
anlamına gelir. Diğer yandan Hz. Peygamber taharetlenmede
sağ elin kullanılmasını da
yasaklamıştır. (el-Meydanı, a.g.e., I, 58).
Büyük abdestten sonraki temizlenmede sünnet olan bir
sayı yoktur. Ancak daha azında temizlik meydana gelse bile üç
defa temizlenmek müstehaptır. Eğer avret yerinin açılma
durumu yoksa önce taşla temizlendikten sonra su ile taharetlenmek
daha üstün görülmüştür. Çünkü avret yerinin açılması
haramdır. Faziletli olanı yapmak için harama düşmek caiz
değildir (el-Meydanî, a.g.e., I, 58).
Şafiî ve Hanbelîlere göre, taş vb.
şeylerle temizlenmenin üç'e tamamlanması, su ile temizlenmede
ise, temizlendiğine kalbin kanaat getirmesi esası
benimsenmiştir (ez-Zuhaylî, el Fıkhu'l-İslamî ve
Edilletüh, Dimaşk 1405/1985, I, 198).
Abdest bozmanın adabı:
Büyük veya küçük abdest bozmada aşağıdaki
hususlara dikkat etmek menduptur.
1. Üzerinde Allah'ın ismi, azîz, kerim, Muhammed,
Ahmed gibi büyük isimler yazılı iken tuvalete girilmemeli,
bunları dışarıda uygun bir yere
bırakmalıdır. Nitekim Hz. Peygamber, helaya girdiği
zaman yüzüğünü bırakıyordu. Çünkü O'nun yüzüğünde
"Muhammed Resulullah " yazısı vardı (bk.
eş-Şevkanî, a.g.e., I, 73).
2. Terlikleri giymesi, başını örtmesi,
temizlik yapacağı su veya tas vb. şeyleri hazır
bulundurması.
3. Tuvalete sol ayakla girip, sağ ayakla çıkmak.
Çünkü saygıya layık yere sağ ayakla aksi yere solla
girilir. Tuvalete girerken Şu dua okunur: "Bismillahi, Allahümme
imlî eûzubike mine'l-hubusi ve'l-hanais (Allah'ın adıyla. Ey
Allah'ım, bütün pis ve çirkin şeylerden sana
sığınırım) " (Buharî, Vüdû', 9, Deavat,
14; Müslim, Hayz, 122, 123; Ebû Davud, Tahare, 3; Tirmizî, Tahare,
4; Nesaî, Tahare, 17; İbn Mace, Tahare, 9; Ahmed b. Hanbel, III,
99, 101).
Tuvaletten çıkarken de şöyle dua edilir:
"Gufraneke, elhamdü lillahillezi ezhebe annî'l-eza ve afani (Ey
Rabbim, senin bağışlamanı bekliyorum. Benden, abdest
bozma imkan vererek sıkıntıyı gideren ve bana
sağlık ve esenlik veren Allah'a hamdolsun)" (İbn Mace,
Tahare, 10, Tirmizî, Tıbb, 32).
4. Tuvalette sadece ihtiyacını giderinceye
kadar kalmak gerekir. Gerektiğinden fazla kalmanın gerek
sağlık ve gerekse ruhsal yönden bazı zararları ortaya
çıkabilir. Basur ve ciğer kanaması gibi.
Küçük abdesti ayakta bozmamak gerekir. Çünkü
üzerine sıçrantılar gelir. Ancak günümüzde küçük abdest
bozma taşları bu sakıncayı bir ölçüde gidermiştir.
Hz. Aîşe şöyle demiştir: "Size kim Resulullah (s.a.s)'ın
küçük abdestini ayakta bozduğunu söylerse, onu tasdik etmeyiniz.
O, küçük abdestini oturarak yapıyordu" (Tirmizî, Tahare, 8;
Nesaî, Tahare, 24; eş-Şevkanî, a.g.e, I, 88).
5. Üzerinde meyva bulunan ağaçların
altına ve insanların oturacakları mesire yerlerine büyük
veya küçük abdest bozmaktan sakınmak gerekir. Bunda insanlara eza
verme vardır. Hanefilere göre, küçük abdestini az su
birikintisine yapmak haram, çok su birikintisine tahrîmen mekruh, akar
suya yapmak ise tenzihen mekruhtur. Çünkü bu sular sidikle pislenir.
Pisleme oranı arttıkça manevî sorumluluğu da artar. Gusül
abdesti alınan yerde (hamam) küçük abdest bozmak da mekruhtur.
Hadiste: "Sizden biriniz banyo yaptığı yere küçük
abdestini bozmasın. Sonra orada abdest alır. Şüphesiz
vesveselerin çoğu bundan kaynaklanır "(Ebû Davud,
Tahare, 15; Tirmizi, Tahare, 17; Nesaî, Tahare, 31) buyurulmuştur.
6. Hanefîlere göre, evin içinde bile olsa abdest
bozarken önünü veya arkasını kıbleye doğru dönmek
tahrîmen mekruhtur. Hz. Peygamber şöyle buyurmuştur:
"Tuvalete girdiğiniz zaman, büyük veya küçük abdest
bozarken önünüzü veya arkanızı kıbleye dönmeyiniz.
Fakat doğu veya batıya donunuz"(Ebu Davud, Tahare, 14).
Hanefîler dışındaki çoğunluğa
göre ise, kapalı tuvalet olarak hazırlanan yerlerde bu mekruh
olmaz. Delil Cabir (r.a)'in naklettiği şu hadistir: "Hz.
Peygamber, küçük abdest bozarken kıbleye dönmemizi yasakladı.
Daha sonra O'nu vefatından bir yıl kadar önce Kıbleye dönerken
gördüm" (eş-Şevkanî, a.g.e, I, 80, 81). Kaza-i hacet
için hazırlanmamış olan kapalı bir binada,
örtünmeksizin kırlarda abdest bozarken önünü ve arkasını
kıbleye dönmek ise haram olur (ez-Zühaylî, a.g.e., I, 305, 306).
7. Tuvalette, cinsiyet uzvuna, çıkan
dışkılara bakmamak, eliyle oynamamak, sağa sola dönmemek
müstehaptır. Çünkü bütün bunlar tuvalet haliyle bağdaşmaz
ve orada kalma süresinin uzamasına yol açar.
Mescitte, bir kap içinde olsa bile abdest bozmak
haramdır. Çünkü mescidin saygınlığı buna uygun
değildir. Bir kabir üzerine olursa haram, kabrin yanına olunca
mekruhtur.
Sonuç olarak günümüz yerleşik müslüman
toplumlarında küçük abdest bozduktan ve sidiğin
kesildiğine kanaat getirdikten sonra su veya temiz bir şeyle
silinmenin, büyük abdest bozduktan sonra ise, önce su ile taharetlenip,
sonra bir taharet bezi veya tuvalet kağıdı ile
kurulanmanın, ve daha sonra elleri sabunla yıkamanın,
ayet-i kerime ile temizlikleri övülen Kuba halkının haline
benzediğini umarız.
Hamdi DÖNDÜREN
Sitemizde yer alan tüm içerikler internet ortamından toplanmış ve derlenmiştir. Yer alan bilginin doğruluğu garanti edilmemektedir. Yanlış bilgi için tarafımıza sorumluluk yüklenemez. Yanlış bilginin doğuracağı etkenlerden sitemiz ve yöneticileri sorumlu tutulamaz.