Zariyat Suresi
Zariyat suresi
Kur'an-ı Kerîm'in elli birinci sûresi. Altmış
ayet, üç yüz yetmiş kelime ve bin iki yüz seksen altı
harftir. Fasılası elif, kaf, ayın, kef, fa, min ve nun
harfleridir. Mekkî sûrelerden olup, Ahkaf sûresinden sonra nazil olmuştur.
Adı birinci ayetinin ilk kelimesi olan "ez-Zariyat" tan
alınmıştır. Zariyat kelimesi, zariyetün
kelimesinin çoğuludur ve şiddetli rüzgar demektir (Elmalılı
Hamdi Yazır, Hak Dini Kur'an Dili, İstanbul 1971, VI, 524 vd.)
Zariyat sûresinde, insanların duygu ve düşüncelerine
çeşitli sırlarla hitab edilmektedir. Ondan sonra
"Tevhid" inancı ve ahiret duygusu
aşılanmaktadır. Zaten sûrenin ilk büyük bölümü ahiret
hakkındadır. Ondan sonra "Tevhid" inancına da'vet
konusu gelmektedir. Yüce Allah ahiret inancım izaha geçmeden
önce, sûreye şöyle bir girişle
başlamıştır:
"Savurup kaldıranlara (esip bulutları,
tozları kaldıran rüzgarlara, yanardağlardan lavlar püskürten
tabiat kuvvetlerine, yaratıkları savuran meleklere),
(yağmur) yükleriyle yüklü bulutlara, kolayca akıp giden
(gemilere, rüzgarlara, yörüngelerinde dönüp seyreden gezeğen)lere,
işleri taksim edenlere (rızıkları,
yağmurları dağıtan güçlere) andolsun ki, size
va'dedilen, mutlaka doğrudur. Ceza, muhakkak olacaktır"
(1-5).
Bu ayetlerin ilk dördü yemindir. Beşinci ve
altıncı ayetler ise, bu yeminin cevabıdır.
Beşinci ayetteki, "size vadedilen, mutlaka doğrudur"
ifadesi, mutlaka kıyamet günü gerçekleşecektir, demektir.
Bazı alimlere göre de bu, size va'dedilen azap veya mükafat haktır,
manasındadır (el-Maverdî, en-Nuketu ve'l-Uyûnu, Beyrut 1992,
IV, 362)Aynı zamanda bu ayetlerde, tabiat kuvvetlerinin Allah tarafından
yönetilen büyük güçler olduğu anlatılmaktadır. Onlarla
yemin edilerek bu husus dile getirilmiştir. Yüce Allah yemin ile
insanların dikkatini bu yöne çekmektedir.
Bununla beraber sûrede, geçmiş peygamberlerin ve
kavimlerin kıssalarından, ibret alınması için
nakiller yapılmıştır. Peygamberlerin tebliğlerine
kulak vermeden, cehalete dayanan kendi yanlış ve batıl düşüncelerine
göre hareket edenlerin nasıl mahvoldukları
hatırlatılmıştır. Bir de tabiat olaylarına,
müsbet ilmî araştırmalara işaretler vardır: Her
Şeyden iki çift (erkek, dişi) yarattık, ta ki düşünüp
öğüt alasınız"(49).
Bu ayette Yüce Allah'ın varlığı,
birliği, üstün gücü ve yaratıcılığına
işaret edildiği gibi, insanlara müsbet ilimler alanında
çalışmaları da hatırlatılmaktadır (Seyyid
Kutub, Fi Zilali'l-Kur'an, Beyrut 1971, VII, 587 vd.). Bu sûrede dile
getirilen diğer önemli bir husus da, cinlerin ve insanların
Allah'a ibadet etmek için yaratılmış
olmalarıdır:
"Ben cinleri ve insanları, ancak bana kulluk
etsinler diye yarattım" (56).
Bu ayette ifade edildiği gibi, Yüce Allah
insanları başkalarına kulluk etmeleri için değil,
yalnız kendisine kulluk etmeleri için yaratmıştır.
Burada söz konusu olan ibadetten neyin kastedildiği
hususunda, alimlerin farklı açıklamaları olmuştur.
Bazı alimlere göre ibadet, Allah'ı bilmek, O'na inanmak ve iman
etmektir. Diğer bazı alimlere göre ise, burada anılan ibadet,
mutlak surette Allah'a itaat etme, İslam'ın bütün emirlerine
riayet etme manasını ifade eder. Yüce Allah'ın bu
ayetteki açıklamasına göre, l), akil baliğ olduğu
andan itibaren ölünceye kadar Kur'an'.a uygun bir hayat sürdürsün
diye insanı yaratmıştır. (ez-Zebîdî, Sahih-i
Buharî Muhtasarı Tecrid-i Sarih Tercemesi, Terc. Ahmed Naim, Ankara
1975, V, 16).
Sûre; Allah'ın her türlü açıklamalarına,
peygamberin her türlü ikaz ve uyarılarına rağmen imana
gelmeyen, "Tevhid"e sarılmayan ve küfürde ısrar
edenlerin acı akıbetlerini ortaya koşarak son
bulmaktadır:
Muhakkak ki, bu zulmedenlerin de (geçmiş)
arkadaşlarının payı gibi bir azab payı
vardır (ötekilerin başına gelen azab gibi bir azab,
bunların da başına gelecektir), acele etmesinler.
Va'dedildikleri günlerinden dolayı vay o kafirlerin haline!"
(59,60).
Nureddin TURGAY
Sitemizde yer alan tüm içerikler internet ortamından toplanmış ve derlenmiştir. Yer alan bilginin doğruluğu garanti edilmemektedir. Yanlış bilgi için tarafımıza sorumluluk yüklenemez. Yanlış bilginin doğuracağı etkenlerden sitemiz ve yöneticileri sorumlu tutulamaz.