Zevaid
Zevaid
Fazlalık, ek, ilave anlamına gelen "zaid"in
çoğulu. "Zade" kökünden "ziyade" mastarı;
artmak, çoğalmak, arttırmak, bahşetmek anlamlarına
gelir. Zevaid, bir hadis ilmi terimi olarak; belli bir kitap veya
kitapların belli kitap veya kitaplardan fazla ve farklı olarak
kapsadığı hadisler, bir kitaba sonradan yapılan ilaveler
anlamına gefir. Fıkhın tedvin çağında, önceki fıkıh
bilgilerine eklenen ilaveleri kapsayan eser anlamında zevaid yerine
"ziyadat" sözcüğü kullanılmıştır.
Nitekim Muhammed b. Hasen eş-Şeybanî'nin (ö. 189/805) yazdığı
altı zahiru'r-rivaye kitabından birisinin adı "ez-Ziyadat"
tır. Yine aynı müellifin daha az meşhur kişilerce
nakledilen ve nevadir denilen eserlerden birisi de "Ziyadetü'ı-Ziyadat"
adını alır.
Hadis terimi olarak zevaid hadis kaynaklarını
tamamlayıcı nitelikte olan kitapları ifade eder. Bu tür
kitapların ortaya çıkışı şöyle bir yol
izlemiştir. İkinci hicret asrından itibaren hadislerin
tedvin ve tasnifi başlamış, üçüncü yüzyılda ise
tasnifin altın çağı yasaklanmıştır. Bu
asırda "altı hadis kitabı" diye ün yapan
el-Buharî ve Müslim'in "es-Sahîh"leri ile, Ebû Davud,
et-Tirmizî ve İbn Mace'nin Sünen'l-eri, Ahmed b. Hanbel'in
Müsned'i, diğer sünen ve müsned kitapları ortaya çıkmıştır.
Ancak hadisleri tasnif eden musannıflar kitaplarında bütün
hadisleri toplamayı amaç edinmemişlerdir. Eğer her müellif
kendinden önceki musannıfın kitabına
almadığı hadisleri toplamayı amaç edinseydi bütün
hadisler kısa sürede tek kitapta yerini alabilirdi.
Bununla birlikte hicri dokuzuncu yüzyıldan
itibaren "Zevaid kitapları" adı verilen
tamamlayıcı eserler meydana getirilmiştir.
Zevaid kitaplarından amaç; bir hadis kitabını
temelalıp, onda bulunmayıp başka hadis kitaplarında
olan hadisleri tesbit ettikten sonra ilave olarak bu hadis kitabına
eklemektir. Mesela; Buharî'nin Sahîh'indeki hadislerin bir bölümü
Müslim'de de vardır. Müslim'in Buharî'de olmayan hadislerini bir
araya getirip Buhari'ye ilave ettiğimiz zaman "Buharî
üzerine yapılmış bir zevaid" kitabı
yazmış oluruz.
Önceki yüzyıllarda çeşitli zevavid
kitapları yazılmıştır. Başlıcaları
şunlardır:
1- Nûreddîn Alî b. Ebî Bekr el-Heysemî'nin
(807/1404) "Mecmau'z-Zevaid ve Menbaü'l-Fevaid" adlı
eseri, Beyrut 1967; Neşr: Daru'l-Kitab, c. I-X. Bu eser iki cilt
olarak "Zevaidu Mûsned Ahmed ale'l-Kütübi's-Sitte" büyük
bir cilt olarak "Zevaidu Müsnedi'l-Bezzar ale'l-Kütübi's-Sitte",
bir cilt olarak "Zevaidü Müsned Ebî Ya'l-a el-Mavsılî
ale'l-Kütübi's-Sitte", üç cilt olarak
"Zevaidü'l-Mu'cemi'l-Kebîr li't Taberanî
ale'l-Kütübi's-Sitte" ve iki cilt olarak "Zevaidü'l-Mu'cemi'l-Evsat
ve'l-Asgar li't-Taberanî alel Kütübi's-Sitte" adlı eserlerin
toplamından meydana gelmiştir.
2- Hafız Şihabüddîn Ahmed b. Ebî Bekr
el-Busayrî (ö. 840/1436) tarafından te'lif edilen zevaidler.
Bunlar şu adları alır: a) İbn Mace'nin Sünen'inin
Kütübü Hamse (el-Buharî, Müslim, Ebû Davud, en-Nesaî, ve
et-Tirmizî'nin kitapları) üzerine Zevaid b) Ebû Davud
et-Tayalisî, el-Humeydî, Müsedded, ibn Ebî Ömer, İshak b. Rahûye,
Ebû Bekr İbn Ebî Şeybe, Ahmed İbn Munî', Abd İbn
Humeyd, el-Haris İbn Muhammed, Ebû Ya'l-a el-Mevsılî'nin
Müsned'l-erinin Kütüb-i Sitte üzerine Zevaid'i. c) el-Beyhakî'nin
es-Sünenü'l-Kübra'sı için Kütüb-ı Sitte üzerine birleştirdiği
Zevaid'i.
3. İbn Hacer el-Askalanî'nin (ö. 852/1448);
İbn Ebî Ömer el-Adenî, Ebû Bekr el-Humeydî, Müsedded,
et-Tayalisî, İbn Munî', İbn Ebî Şeybe, Abd İbn
Humeyd ve el-Haris İbn Muhammed'in Müsned'l-erinin Kütüb-i Sitte
üzerine, yine aynı müellifin Bezzar'ın ve Ahmed b. Hanbel'in
Müsned'l-erinin Kütüb-i Sitte üzerine ayrı ayrı
topladığı Zevaid'leri. bunlar arasında
sayılabilir (bk. Talat Koçyiğit, Hadis İstilahları,
Ankara 1980, 472, 473).
Bunlar gibi dokuzuncu yüzyıldan sonra meydana
getirilmiş daha pek çok zevaidler vardır.
Zevaid kitaplarının, hadislerin
tekrarları dışında aynı konu ile ilgili
olanları birleştirme bakımından
araştırıcılara önemli bir kolaylık
sağladığında şüphe yoktur.
Hamdi DÖNDÜREN
Sitemizde yer alan tüm içerikler internet ortamından toplanmış ve derlenmiştir. Yer alan bilginin doğruluğu garanti edilmemektedir. Yanlış bilgi için tarafımıza sorumluluk yüklenemez. Yanlış bilginin doğuracağı etkenlerden sitemiz ve yöneticileri sorumlu tutulamaz.