ANSİKLOPEDİM.com
Zülka'de
Zülka'de
Kamerî ayların on birincisi. Cahiliye devri
Arapları tarafından hurmaların olgunlaşması ve
mahsulün toplanması manasında kullanılmaktaydı.
Bilindiği gibi hicret, Rebiülevvel ayında
cereyan etmişse de Arapların İslam'dan önce bildikleri bu
ayların benimsenmesinde hikmet görüldüğünden senenin ilk yılı
olarak "Muharrem" kabul edilmiştir. Diğer taraftan Zülka'de,
"Eşhürü'l-Hurum (Saygılı, hürmetli aylar)'un da
birincisidir. Bu aylar üçü peş peşe biri ayrı olmak
üzere dört tanedir: 1- Zülka'de, 2-Zülhicce, 3- Muharrem, 4- Receb.
Hz. İbrahim (a.s) ve İsmail (a.s) devrinden
beri bu dört ay hürmetli aylar olarak anıla- gelmiştir. Bu
aylar her türlü kötülüğün, saldırının, zulmün,
kıtalin yasaklandığı aylardır. Nitekim Bakara sûresinin
217. ayetinde hürmetli ayda savaşın büyük bir suç olduğu;
Allah yolundan, hak dinden engellemenin, Allah'a küfr ile Mescid-i Haram'ın
halkım, aynı zamanda Muhammed ashabını oradan çıkarmanın
çok büyük bir günah olduğu belirtilmiştir.
Ancak cahiliye devrinde Arapların bir
kısmı maişetlerini soygunculuk ve yağma ile
sağladığından ve aralarında sık sık kan
davaları ve iç harpler vuku bulduğundan peş peşe
saygılı aylardan üç ay boyunca hürmet yasaklarını gözetmekte,
gazveye ve saldırıya gitmemekte güçlük çekiyorlardı.
Bunun önüne geçmek için muharebe ve saldırı günlerinde
mesela "Recep ayı" girerse onu helal sayıp
haramlığını "Şaban ayı"na tehir
ederlerdi. Böyle bir durum "Muharrem"de gerekse bunu "Safer"e
ertelerlerdi. Böylece o yıl Muharram ve Receb yerine Şaban veya
Safer ayları hürmetli aylardan sayılmış olurdu. Ancak
ayların sıralamasında değişiklik meydana
geliyordu. Neticede tehir edilen ay, bir yıl bittikten sonra yeni
yıla ekleniyordu. Diyelim ki, ertelenen ay Muharrem ve yerine geçirilen
ay da Safer ise buna Safer-i ahir denilirdi. Böylece Zülhicce'den sonra
yılın ilk ayı Muharrem olması icab ederken onun
yerine Safer gelmiş oluyordu. Dolayısıyle ondan sonraki
gelen ayların hepsi adlarını devam ettirmekle beraber
Allah'ın kendilerine tayin ettiği zaman diliminde
bulunmamış oluyorlardı. Bunun pek çok sakıncası
yanında hac ibadeti, Allah katında belirtilen Zülhicce ayı
ve günlerinden başka ay ve günlere kaymış olurdu. Tevbe sûresinin
36 ve 37. ayetlerinde cahiliye çağı Araplarının
yapmış olduğu bu işlem Allah Teala tarafından kötülenmekte
ve kainatın yaratılışından itibaren mevcut olan
on iki ayın yerlerinin korunması hatırlatılmakta ve
"nesî" denilen sapıtmak için hürmetli ayların
yerini değiştirmenin küfürde ileri gitmek olduğu;
Allah'ın helal kıldığını haram, haram
kıldığını da helal saymaktan kaçınmak
gerektiğini vurgulanmaktadır (bk. "Nesî") (Bu
ayetlerin açıklanması için bk. Elmalılı Hamdi
Yazır, Hak Dini Kur'an Dili, IV, 2523-2541)
İslamî telakkiye göre Allah'ın
saygılı kıldığı dört aydan birincisi olan
Zülka'de ayında müslümanların her türlü söz ve davranışlarında
daha dikkatli davranmaları, bu hürmetli ayı fırsat bilerek
ruh ve kalplerini zikir, tefekkür ve ibadetle süslemeleri, haram ve
yasaklardan kaçınmakta daha hassas davranmaları, İslamî
hizmetlere daha şuurlu olarak katkıda bulunmaları beklenir.
Hüseyin ALGÜL
Kategori: İslam Ansiklopedisi | Etiket: Zülka'deKaynak: http://samil.ihya.org/ansiklopedi/zulka-de.html
vuhuv.com.tr
Önemli Uyarı
Sitemizde yer alan tüm içerikler internet ortamından toplanmış ve derlenmiştir. Yer alan bilginin doğruluğu garanti edilmemektedir. Yanlış bilgi için tarafımıza sorumluluk yüklenemez. Yanlış bilginin doğuracağı etkenlerden sitemiz ve yöneticileri sorumlu tutulamaz.